Bert1239 Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Hallo, Ik heb zondag van allerlei planten/bloemen/bomen, takjes geknipt. Deze takjes heb ik in een potje gedaan met wat aarde. Nu ben ik benieuwd of deze stekjes wortels gaan krijgen. De aalbessen zijn volgens mij al aangeslagen, want die hingen eerst slap en nu staan ze weer rechtop en zijn ze gegroeid. Voor de rest staan er: -beukenhaag of hagenbeuk(ik weet niet welke)-rozen-laurier-aalbessen(waren aangeslagen)-appelboom(goudrenet en nog een soort, weet niet welke)-klimhortensia-klimplant-bruidssluier -iets van een boom met roze bloemetjes. (Weet niet wat voor soort boom het is) Zouden hier gewoon weer nieuwe plantjes uit groeien? Dat zou me namelijk wel erg leuk lijken en dan kun je gewoon de planten vermeerderen door wat takjes in de grond te zetten! MvgBert Quote Beter 1 kip in je buik dan 10 in de lucht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Sommige planten slaan zo zomaar aan.Kijk maar eens op :stekken van (plantnaam),en je zult zien dat er heel veel zo gestekt kan worden,of afgelegd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Er voor zet ik wat ik denk. Niet--beukenhaag of hagenbeuk(ik weet niet welke)Lastig, maar kán --rozenerg moeilijk--lauriermakkelijk--aalbessen(waren aangeslagen)moeilijk--appelboom(goudrenet en nog een soort, weet niet welke)Kan--klimhortensia?-klimplantKan--bruidssluier?-iets van een boom met roze bloemetjes. (Weet niet wat voor soort boom het is) Het is helaas echt niet zo, dat álles zomaar gestekt kan worden, dan zouden de kwekers niet veel te verdienen hebben he ? Vaak moet je wel bepaalde moeite doen, condities scheppen waaronder je kan stekken , tijdstip, groeimedium, wijze van stekken ( niet zomaar een takje nemen ) etc.Maar met bessen lukt het vrij makkelijk ja. Overigens, niet in 1 week tijd hoor, maar wel vlot ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
borderrose Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Ik heb op dit moment een handig boekje thuis, dat heb ik via de bieb geleend; het heet 'ABC va het stekken'Daarin wordt heel duidelijk geschreven en getekend hoe je precies de stekken moet nemen en verzorgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Ik stek vaak rozen,maar dan pas in augustus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert1239 Posted May 17, 2013 Author Share Posted May 17, 2013 Oké bedankt voor de antwoorden! Het was ook een soort van probeersel, dus nu weet ik wat ik zo'n beetje wel en niet kan stekken! Quote Beter 1 kip in je buik dan 10 in de lucht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert1239 Posted May 17, 2013 Author Share Posted May 17, 2013 Heeft er nog iemand tips voor het stekken van planten? Ik heb ze namelijk maar gewoon in een potje aarde gedrukt, maar mij lijkt dat dat niet met alles kan? Quote Beter 1 kip in je buik dan 10 in de lucht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts