RickT Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 (aangepast) Een apart TV-tip topic mis ik nog moord op de honingbij ZEMBLA: ‘Moord op de honingbij’, op zaterdag 12 maart 2011 om 22.35 uur bij de VARA op Nederland 2. Bijensterfte bedreiging voor de voedselketen Van alle Europese landen heeft Nederland de grootste bijensterfte. Natuurbeheerders maken zich grote zorgen over de gevolgen die dit heeft voor onze voedselketen. Wetenschappers en imkers uit de hele wereld zien landbouwgif als de belangrijkste oorzaak van de sterfte. De producenten van dit middel ontkennen ieder causaal verband. In Nederland ziet de belangrijkste adviseur van de overheid op dit gebied, Wageningen Universiteit en Research-centre (WUR), de pesticiden ook niet als grootste probleem van de bijensterfte. Vanwege de grote economische belangen is een verband tussen de dood van de bijen en het gebruik van het landbouwgif een gevoelig onderwerp op de Haagse politieke agenda. Bedreiging voor de voedselketen De massale bijensterfte is een grote bedreiging voor onze voedselvoorziening. Zonder bijen geen groenten, geen noten, geen chocolade, geen koffie en geen fruit. Tachtig procent van alle planten op aarde zijn voor de voortplanting of evolutie afhankelijk van de bestuiving van de bij. De sterfte-explosie loopt gelijk met de invoering van een nieuw type insecticide, imidacloprid, dat in de jaren negentig op de markt kwam. Het middel werkt continu, omdat het preventief op de zaden is aangebracht waardoor de hele plant giftig wordt. Bijen die in aanraking komen met de pollen en het stuifmeel, nemen het gif mee naar de bijenkorf. De bijen worden dan ziek en gaan dood. Verboden in Frankrijk Wereldwijd zijn publicaties verschenen waarin het verband tussen pesticides en bijensterfte wordt aangetoond. ZEMBLA sprak daarover met de Franse wetenschapper prof. Jean-Marc Bonmatin, verbonden aan de Universiteit van Orleans. Bonmatin: ‘Lange, gecompliceerde studies hebben uitgewezen dat pesticiden zoals imidacloprid voor bijen een probleem geven en dus heeft in Frankrijk de Minister van Landbouw besloten dat middel te verbieden.’ Geen onderzoek in Nederland In Nederland is het middel niet verboden. De belangrijkste adviseur van het Ministerie van Landbouw, bijenonderzoeker dr. T. Blacquiere van Plant Research International (PRI, onderdeel van de Wageningse Universiteit), maakt zich weinig zorgen over de pesticiden. In ZEMBLA zegt hij dat hij de invloed van pesticiden op bijen nooit heeft onderzocht. Volgens hem zijn er andere oorzaken van de bijensterfte: ‘Het komt door slechte imkers en door de varroamijt, een parasiet waar onze honingbij niet tegen is opgewassen.’ Imker K. van de Poel verloor tienduizenden bijen. De varroamijt is volgens hem niet de oorzaak, maar de pesticiden. Van de Poel: ‘Ik imker al vijftig jaar en ik ken een erkend expert bijenhouden, die het ook al jaren doet, ook zijn bijen zijn dood. Het is slecht vol te houden dat wij slechte imkers zijn.’ Samenstelling en regie: Hetty Nietsch.Research: Manon Blaas.Eindredactie: Kees Driehuis. http://zembla.vara.nl/ 11 maart 2011 aangepast door Gast Rick`s Steigerhouten Meubelen
jasmin Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 Interessant onderwerp. Bijen zijn superbelangrijk.Wat een nitwit is die landbouw expert... geen onderzoek doen, en toch een mening verkondigen... Op de tuin naast de mijne staan een aantal bijenkorven... grote LUXE blijkt dus wel.... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
dennislp Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 hmm.. Ik wou stiekem sommige planten met veel bloemen weg halen waar ik vaak bezig ben.. Kan slecht tegen die dingen ^^ Maarja, kan maar beter gewoon die ''angst'' afleren Of gewoon blijven weg rennen met 40km/h > Planten kopen? Doe het bewust!
Jorieke123 Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 Ik heb het ook helemaal niet op zoemers, maar ze gaan ons straks in onze nieuwe (zeer oude) kast van honing voorzien. Dan houd ik wel van ze! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 Lekkere natuurkinderen hier, insekten zijn juist leuk, Over bijen wordt al jaren gepraat dat er iets mis is er verdwijnen ook heel veel bijenvolkenoveral terwereld spontaan en uitzichzelf het mysterie is dat niemand weet waarom ze plots wegggaan waar ze heen gaan en of ze in leven blijven.Is zoiets van 10 jaar geleden begonnen.Je kunt op internet veel artikelen hierover vinden, Players only love you when they're playing.
Metje Geplaatst: 11 maart 2011 Geplaatst: 11 maart 2011 Bedankt voor de tip Rick! Heel interessant, ik ga zeker kijken. Ik ben van plan allerlei vlinder/bijenplanten in de tuin te planten naast mijn groenten. Heb zeer veel informatie verzameld over geschikte plantensoorten hiervoor. Goed initiatief, dit topic. Waarschijnlijk had ik dit programma anders nooit bemerkt... (ik ben niet bepaald een tv-mens) Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/
RickT Geplaatst: 11 maart 2011 Auteur Geplaatst: 11 maart 2011 Ik kijk ook bijna nooit TV, maar ik krijg altijd een mail voor de uitzending van Zembla Kan deze tip hier ook mooi bij toch?gardener-s-world-t834.html Rick`s Steigerhouten Meubelen
RickT Geplaatst: 12 maart 2011 Auteur Geplaatst: 12 maart 2011 Mijn vrouw is er verslaafd aan, ik vind het niks Eigen Huis & Tuinhttp://www.rtl.nl/huistuinkeuken/eigenhuisentuin/tuin/ Elke zaterdag om 18.05 enelke zondag herhaling om 09.50 Rob`s grote tuinverbouwinghttp://www.sbs6.nl/web/show/id=1223383/langid=43/dbid=484/typeofpage=73941 Elke zaterdag om 17.00 uur SBS6 Rick`s Steigerhouten Meubelen
dennislp Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 Als ik het goed heb is eigenhuis en tuin vanavond een aflevering vanuit (o.a.) Alkmaar ;O Zijn ook bij een stel kennissen bij ons geweest.. ach dan merk je toch opnieuw waar dat tv erg nep is.. Als ze een kamer volledig opnieuw inrichten.. Je betaald gewoon de normale prijs, en anders halen ze alles er weer uit Dus denk maar niet te veel dat al die mensen lekker veel gratis of korting krijgen > Planten kopen? Doe het bewust!
jasmin Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 HUH?? Zo'n programma waar je voor wordt opgegeven door je schoondochter: mag je alles zelf betalen?? http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
dennislp Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 Ehm... Tja heb bij hun in ieder geval begrepen dat de woonkamer opnieuw ingericht kon worden maar dat ze dan zelf moesten betalen.. Uiteindelijk waren ze opgegeven voor een slaapkamer.. en niet voor de woonkamer, misschien is dat het verschil Misschien toch iets gratis/korting bij opgegeven.. zou anders ook wel raar zijn.. > Planten kopen? Doe het bewust!
RickT Geplaatst: 12 maart 2011 Auteur Geplaatst: 12 maart 2011 (aangepast) Klopt. Televisie is een illusie van het hoogste niveau, plakken en knippen bij de eindmontage doet je verlangen dat je ook in zo’n gezellige buurt wilt wonen. Doet vermoeden dat Eigen huis en tuin er een feestje van maakt. Daarbij meegerekend dat de volledig aankleding mee retour gaat naar RTL, te duur, ze lenen de styling, maar je mag het wel overkopen tegen woeker prijzen. http://www.bronmagazine.nl/Item.aspx?II=3496 Ik vind die Tv-kok Jeremy een enge man 12 maart 2011 aangepast door Gast Rick`s Steigerhouten Meubelen
dennislp Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 Ach en laten we eerlijk zijn.. die tuinen op tv zijn nu ''prachtig'' , maar als je in december weer is zou kijken.. valt het denk zwaar tegen > Planten kopen? Doe het bewust!
mmmargot Geplaatst: 20 maart 2011 Geplaatst: 20 maart 2011 Dat ook, maar vaak zijn ze ook gewoon niet praktisch, al doen ze je geloven van wel. Heel leuk een tuin met rotspartijen en watervallen enzo, maar je wilt toch ook ergens kunnen zonnebaden of met een wijntje in de zon kunnen zitten, toch? Om over het onderhoud nog maar te zwijgen. Toch vind ik het wel leuk om naar zulke programma's te kijken en gaan mijn handen er ook altijd van jeuken. Dus ze bereiken wel hun doel! Moet wel zeggen dat ik het alleen kijk als ik er toevallig langs zap en er verder niets op tv is. Ik haal de meeste inspiratie toch van internet en soms boeken uit de bib.
Erny Geplaatst: 26 februari 2012 Geplaatst: 26 februari 2012 "It's not easy being green" Oorspronkelijk natuurlijk van de BBC. Nu in ieder geval op dinsdag op digitaal kanaal Consumenten24. Worden steeds 2 afleveringen uitgezonden en die worden de hele dag herhaald.Afgelopen dinsdag waren afl. 3 en 4 van serie 1. Gaat dus over zelfvoorzienend leven. Met Dick (man met de snor van o.a. Scrapheap Challenge). Gaat met gezin naar het platteland om het allemaal zélf te gaan doen. Complete serie 3 is ook via torrent en PIRATE BAY! te downloaden (ja, dat kan nog steeds ook al wordt door Ziggo deze site geblokkeerd, bijvoorbeeld gewoon via "Blokkadevrij surfen").
Chris82 Geplaatst: 26 februari 2012 Geplaatst: 26 februari 2012 Thans Erny, lijkt ,me erg interessant! Die ga ik opnemen en op een ander moment terugkijken.
Jorieke123 Geplaatst: 26 februari 2012 Geplaatst: 26 februari 2012 Ah, die ga ik eens opzoeken. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 26 februari 2012 Geplaatst: 26 februari 2012 (aangepast) Mocht je die serie 3 niet kunnen vinden dan kan ik hem natuurlijk altijd branden en opsturen In deze serie gaat ie ook bij gelijkgestemden op bezoek om te kijken hoe zij het allemaal voor elkaar krijgen. Torrents vinden: Serie 3 onder de titel: It's not easy being green Serie 1 en 2 onder de titel: Its not easy being green 27 februari 2012 aangepast door Gast
geedee Geplaatst: 27 februari 2012 Geplaatst: 27 februari 2012 Heb m gedownload....is leuk....deel 1 en 2 staan nog in de wacht....zie wel of die ook nog binnen komen....Dank je wel voor deze tip
Erny Geplaatst: 27 februari 2012 Geplaatst: 27 februari 2012 Dit is meer een downloadtip (misschien had ik nieuw topic moeten aanmaken, als downloadtipz überhaubt welkom zijn gezien de commotie hieromtrent . Zal de torrents in ieder geval niet vermelden anders komt wordt dit forum straks ook nog door Ziggo e.a. geblokkeerd!? ), maar komt oorspronkelijk ook weer van de BBC (misschien ooit nog op nedertv te zien hopelijk). BBC Bees, Butterflies and Blooms 3-delige serie, afleveringen:1: Villages, farms and countryside2: Towns, gardens and Britain in Bloom3: Cities en ook very interesting: How to grow a planet 3-delige serie:1: Life from light2: The Power of flowers3: The Challenger Ook makkelijk te downloaden (las interesse hierin in oud topic): Grown you own veg (S1)Grown your own drugs (S1 en 2)How to be a gardener (S1) Oh, en niet te vergeten de orginele Squarefoot gardening!! Superlangdradig en met geweldige huisvlijtoverzichtjes.
Erny Geplaatst: 27 februari 2012 Geplaatst: 27 februari 2012 Tja, paar jaar geleden lag ie bij de Action. Soort zwarte cowboyhoed met piratenplaatje erop. Vandaar Maakt me heel herkenbaar hier op het complex maar is vooral tegen de zon bedoeld. Wordt hier al snel erg warm in de volle zon (zoals gisteren bijvoorbeeld).Ga me binnenkort wel ff voorstellen en dan wordt piraatje qua invulling ook wel duidelijker. -afbeelding- Zelf Southparkpersonages maken? http://www.sp-studio.de/index.htm Geprobeerd om allerlei tuingerelateerde items toe te passen.Heb je de groene handjes gezien in de avatar?! En de vlinder (van Geedee) staat er ook bij. Die heb ik trouwens hier in Groningen ook nog nooooit gezien.
Erny Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 Geedee: ik had al weer zoveel naar dit forum zitten staren (ben nog in het inleesstadium, duurt nu al 2 maanden by the way) dat ik beetje scheel keek ondertussen en "vandaar" las als "vanwaar" Maar op 't moment voel ik me door de acties van Brein tegen Pirate Bay wel steeds meer zo. Ten tijde van aankoop van hoed was er wat dat betreft nog geen vuiltje aan de lucht.
appelvrouw Geplaatst: 28 februari 2012 Geplaatst: 28 februari 2012 "It's not easy being green" .Helaas kan ik hier niets op de computer kijken..het lijntje van de sateliet is "te dun". Misschien wil ik wel gebruik maken van je aanbod te branden, eens kijken of ik wat te ruilen heb voor je Over dit thema wil ik nog even vermelden http://www.eatweeds.co.uk We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten