jasmin Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Eerst dacht ik dat ik spint had, maar met uitzoeken heb ik waarschijnlijk kleine bessenluis. Daar wil ik vanaf. Bij de niet-giftige oplossingen kwam ik tegen: alsemthee spuiten (daar ga ik mijn plantje niet aan opofferen, is nog lang niet volgroeid) of sluipwespen bestellen ( ), maar ik kom veel beschrijvingen tegen, maar weinig 'hulp' om het zonder Bayer op te lossen... Ik zag het gisteren pas (gekrulde bladeren, en binnenin niet 1 grote pop, maar veel wittige beestjes, en ik wil er snel vanaf, want ik ken dit verschijnsel nog niet, en weet niet hoe makkelijk ze over zullen steken naar andere planten. Ik ga zo knippen, maar heb niet de illusie dat ik er dan voorgoed vanaf ben. Iemand suggesties? Gewoon bespuiten met een algemeen luizenmiddel?? Ik heb 'klare' brandnetelgier gereed staan. Ik heb ook rabarber in de tuin voor eventueel rabarberthee als dat de oplossing mocht zijn. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Bij mij zaten er (zwarte) luizen in een rode en een zwarte bessenstruik, zag ik afgelopen vrijdag. De nieuwe bladeren en toppen begonnen te krullen. Denk dat het inderdaad ook de bessenluis is, als ik foto's bekijk. Heb elke dag de planten (met nadruk op de bladknoppen) bespoten met het ouderwetse mengsel van groene zeep, spiritus in water en ze lijken ver verdwenen. Ga nog enkele dagen door met spuiten. Recept: 20 gram groene of gele zeep (van die ouderwetse in potten, ruikt lekker!) en 5 ml spiritus op een liter water. (Ofwel: 2 soeplepels zeep + scheutje spiritus) edit: Jouw luisjes zijn wit, bleek...maar dit oude middeltje zal tegen meeste luizen wel helpen... vermoed ik. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin.b Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 .. Iemand suggesties? Gewoon bespuiten met een algemeen luizenmiddel?? Ik heb 'klare' brandnetelgier gereed staan. Ik heb ook rabarber in de tuin voor eventueel rabarberthee als dat de oplossing mocht zijn. Probeer eens dit middel te maken. blog/martin.b/re_zinonzin_tussentijds_verspenen_van_tabak_r-4781.html#r4781 Vrijwel gelijk resultaat, en onschuldig voor je plant (en lieveheersbeestjes) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Welk onschuldig voor de plant huismiddeltje je ook inzet ( het helpt inderdaad allemaal ) ; belangrijk is dat je het middeltje niet 1x spuit en dan niet meer. Je dood de luizen ( alle soorten ) maar nooit de eitjes. Luizen zijn extreem vruchtbaar, en hebben al vele eitjes gelegd. Die komen uit en dan spuit jij net niet, en leggen weer eitjes enz.Die cyclus van eitjes / luizen / eitjes moet je doorbreken. Elke 3 dagen met het middel spuiten wat je inzet. en dat 4x. Dan zijn ze echt weg. Tot het volgende bezoek natuurlijk. Maar echt: het helpt ! ( elke dag spuiten ( wat weknow zei ) kan natuurlijk ook, maar dan zeker 12 dagen volhouden. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 20, 2013 Author Share Posted May 20, 2013 Ik ben vanmiddag eerst met de snoeischaar aan de gang gegaan, en alles wat verdacht was er uit geknipt. De schade was nog niet supergroot, dus ik heb niet de hele plant kapot hoeven knippen. Toen brandnetelgier gespoten, maar die is nu op, want ik heb de rest in de tuin uitgegoten (wat stinkt dat zeg.. ha, ha..) Vanaf nu scherp in de gaten houden of ze terug komen, en dan ga ik jullie middeltjes proberen.... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Castaneda Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Mijn antwoord is nooit een directe oplossing, dus daar kan ik je niet aan helpen. Maar het feit dat zwarte bes wordt aangetast is een indicatie dat deze niet gezond is, om welke reden dan ook. Als je voorgoed van het probleem af wil, zal je toch de kwaliteit van de bodem en daarmee de plant omhoog moeten proberen te brengen. En misschien is dat ook een goede manier om naar ziekte en plagen zoals deze te kijken: ze geven eigenlijk alleen maar aan dat er iets mis is met de gezondheid van je plant. Misschien voor ons moeilijk om om te schakelen, maar ze zijn dus eigenlijk heel positief in die zin. Als ik me goed herinner uit het boek: Life and Energy in Agriculture, is de oorzaak van luis sowieso een tekort aan Calcium en fosfor. Maar een goede indicatie van de hoeveelheden die je moet gebruiken, van welke van de twee dan ook, is eigenlijk alleen te maken met een grondtest en de nu beschikbare hoeveelheden van verschillende mineralen in je bodem. Heb je die?Want er hangen nog al wat dingen aan vast. Calcium blijkt in zeer veel bodems een te kleine aanwezigheid te hebben, dat kan komen door verschillende redenen. Maar wat voor ons moestuiniers geldt is vaak dat wij veel compost toevoegen, wat rijk is aan o.a. fosfaat, maar niet aan calcium. En als wij die calcium niet toedienen dan ontstaat er een scheve Calcium-Fosfor ratio die eigenlijk ongeveer 18:1 dient te zijn. Elementen als Stikstof en Calcium zijn namelijk mineralen die de groei van de plant voorzien, terwijl o.a. fosfaat voorziet in de reproductie (bloem, vrucht, zaad aanmaak). Vooral Calcium is belangrijk in de groei en als de ratio's scheef worden, dan stagneert de juiste groei en ontstaat er zwak/ziek materiaal. Dit is zo vlug maar even 1 ratio en mogelijkheid, als je de cijfers weet dan kan je echt wat doen. Quote Comprehend and copy Nature Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 20, 2013 Author Share Posted May 20, 2013 Ja Castaneda, ik ben het helemaal met je eens hoor. Hiervoor had de plant geen last, maar toen stond zij/hij in mijn vorige moestuin. Begin dit jaar verplant (januari), en direct in behoorlijke arme zandgrond gezet, in een haasttempo, want er dreigde sneeuw te vallen die avond, die ik totaal niet verwacht had (dec en jan waren uitzonderlijk warm, voordat de kou weer toesloeg). Vandaar dat ik niet rustig een plan had gemaakt. Later (maart) wel koemest rond de struik gelegd. De grond hier is zuur, heeft behoorlijk wat kalk nodig (had mijn buurvrouw laten testen), en totaal geen voedingsstoffen verder. Maar de struiken hangen toch vol bessen, dat wel. Verdere indicatie van de grond: het stikt van de heermoes... alsof je in de baarmoeder van een reusachtige heermoesplant rondwentelt... echt niet normaal.... maar geeft aan dat de grond dringend mineralen kan gebruiken. Dat doe ik ook. Brandnetelgier, compost, mulch, koeienmest (gericht toegepast, niet algemeen).Soms ben ik wat wanhopig als mijn planten het hier en daar niet goed doen, maar ik leer er wel een heleboel van... omdat ik op verschillende plaatsen andere bemesting uitprobeer, en zelfs een strook met kale grond, geen bemesting en alleen spinazie... en 1 rijtje krijgt zo nu en dan brandnetelgier... gewoon testen... Doe ik ook met 1 rijtje bosuitjes, en 1 rijtje veldsla... en een rijtje veldbonen... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Castaneda Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Ah ok, heel mooi. Ik heb het even opgezocht en heermoes duid op: tekort aan: calcium, fosfaat, humusoverschot: chloor Bron: Weeds and Why they Grow - Jay L. McCaman. De fosfaat en humus wordt aangewerkt door de compost en mest enz, dus alleen de calcium nog. Quote Comprehend and copy Nature Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts