Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Uienbolletjes


freggel

Aanbevolen berichten

Het was niet gepland voor de moestuin voor dit jaar, maar in het tuincentrum hadden ze plantui (bolletjes) en ik heb toch maar een netje meegenomen. Helaas zat er geen beschrijving bij en ik heb helemaal geen ervaring met het planten van uien en ik heb hier wat vragen over:

 

- 1 bolletje wordt toch gewoon 1 ui (het gaat niet net als knoflook en sjalot zichzelf delen)?

- hoelang duurt het ongeveer voor het groen boven de grond komt?

- wanneer kan geoogst worden?

- hoeveel afstand hebben de bolletjes ten opzichte van elkaar nodig? Het zijn hele kleine bolletjes en het lijkt me dat ze vrij dicht op elkaar kunnen?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden. (Ik had al gezocht op het forum, maar kon via de zoekfunctie niks vinden.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niks vinden ??? als je ui als trefwoord gebruikt
De volgende woorden uit je zoekterm werden genegeerd omdat ze teveel voorkomen: ui

Je moet minimaal 1 woord als zoekterm opgeven. Ieder woord moet minimaal 3 tekens bevatten en maximaal 14 tekens lang zijn, exclusief jokertekens.

 

Probeer maar eens op plantui (zo noemt men die uienbolletjes!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke. 1 bolletje wordt 1 ui, vrijvlug komt groen boven de grond week of 2, geoogst kan waneer je wilt meeste wachten tot ze mooie maat hebben 10cm uit elkaar zou ik wel doen ligt beetje aan hoe dikke ui je het laat worden.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 5 weken nog niet veel, moet toch echt wel tot begin Juli wachten, zodra het loof valt, kun je eventueel oogsten, ik wacht altijd tot het helemaal geel is.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb ik ook een ui vraag... ik heb nog witte zilveruitjes in de koelkast... worden dat straks grote witte uien in de grond? Of zijn zilveruien een klein blijvende uiensoort???

Er zijn wel speciale uienrassen die goed geschikt zijn voor zilver ui, de maat van de zilverui kies je zelf door te oogsten waneer je ze groot genoeg vindt, laat je ze doorgaan zullen ze best groot worden maar ik verwacht niet een flinke ui.

 

Dennis niemand hier is helderziend zover ik weet, dus niemand kan zeggeen hoe groot een ui is na 5 weken.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn wel speciale uienrassen die goed geschikt zijn voor zilver ui, de maat van de zilverui kies je zelf door te oogsten waneer je ze groot genoeg vindt, laat je ze doorgaan zullen ze best groot worden maar ik verwacht niet een flinke ui.

 

Dennis niemand hier is helderziend zover ik weet, dus niemand kan zeggeen hoe groot een ui is na 5 weken.

 

Waarschijnlijk zijn ze alleen te zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan iemand snel deze vraagjes beantwoorden?

 

- Geld het voor alle uien dat je kan oogsten wanneer je wilt?? (weet niet welke soort ze verkopen bij de aldi)

- Zit er bij een vroegere oogst echt smaakverschil, of alleen het formaat?

- Kan je bolletjes die je nu koopt ook nog over 4maanden planten bijv. ?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge uien smaken anders... lekkerder vind ik zelf... dan heb je een witte bolling onder aan de steel... (misschien alleen in het eerste jaar... weet het ineens niet zo zeker...) Maar die witte bolle aanzet is gewoon lekker...

 

Het oogsten wanneer je wil heeft ook te maken met het loof... de lenteui!!!

 

Als je bolletjes niet te snel uitlopen, kan je later planten, maar als je het te laat doet, zul je vnmk loof oogsten, want dan is er geen tijd meer voor bolvorming

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee! Zo te horen is ui dus eigenlijk giga simpel, en best ''snel'' te oogsten!

 

Ga denk dan maar volgende week wat bij de aldi halen, denk maar voor de zekerheid 2 zakjes ofzo, zal ze denk toch wel redelijk snel oogsten. (Ja ik weet het, het is anders als een radijs het duurt vooral langer naar mijn idee, ok, verder niet veel verschil?? )

 

De overige bolletjes leg ik dan wel op een donkere koude plek in de garage, onder in een kast ofzo.

 

 

Het maakt neem ik aan niks uit of ze nou schaduw hebben of niet??

En ehm: Slakken! Vormen die een gevaar??? Als het loof word opgegeten is dit geen probleem neem ik aan?? of wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan iemand snel deze vraagjes beantwoorden?

 

- Geld het voor alle uien dat je kan oogsten wanneer je wilt?? (weet niet welke soort ze verkopen bij de aldi)

- Zit er bij een vroegere oogst echt smaakverschil, of alleen het formaat?

- Kan je bolletjes die je nu koopt ook nog over 4maanden planten bijv. ?

 

Alvast bedankt!

Wat je nu koopt planten, zijn het in het najaar uien.

Tussendoor kun je prima een uitje oogsten, doet aan de smaak niet af.

Plantuitjes kun je niet bewaren,ze lopen uit, en als je ze 4 maand laat liggen,worden het geen uien meer, dan kun je ze weggooien.

Op regels zetten met 10 cm er tussen, evt rijtje uien, rijtje wortels zaaien.

Houd de uivlieg en wortelvlieg weg.

Als het loof afsterft de uien voorzichtig los trekken en nog even op de tuin na laten drogen.

Dan de uien rooien en met een touwtje bij elkaar in bosjes binden, ophangen onder een afdak of in de schuur om ze verder te laten drogen, en in de winter te gebruiken.

Ligt er natuurlijk aan hoeveel uien je zet, maar dan kun je er de hele winter van eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf volgende week 11 maart op BBC2 om half 10 's avonds begint weer gardener's world.

Leuk programma, waar ze ook vaak items over de moestuin hebben.

Vanavond is er een nieuw programma op ned 2 over tuinen.

Rond half 8 begint dat.

Geen idee wat het is, maar misschien leuk om te kijken

 

daar werden ze op voor geplant, in kas, in een zaai tray.. iemand ervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...