Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

moestuin op pootjes


Aanbevolen berichten

Vroeger 10 jaar een moestuin gehad. Nu wil ik in bakken op stahoogte mijn moestuin maken.

Tevens wil ik een kas bouwen met ook op stahoogte bakken. Ik heb ruimte genoeg om het te realiseren, maar weet niet wat de haken en ogen eraan zijn om het uit te voeren. Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.

Wie heeft hier ervaring mee?

Wat is een handige maat (l.h.d.)?

Moeten de bakken doorlatend zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de MM bakken natuurlijk gewoon op poten van 70 cm hoog zetten, alleen zul je dan wel een bodem in de bakken moeten maken, en ja, dan is het natuurlijk wel handig als je een paar gaten in de bodem hebt gemaakt. [voor afwatering] Ook kun je de bakken natuurlijk 70 cm hoog maken en vol storten [eerst met gewoon zand ofzo]

 

Ieperse rusthuisbewoners kweken groenten op tafelhoogte

http://www.vilt.be/Ieperse_rusthuisbewoners_kweken_groenten_op_tafelhoogte

 

Ook Jelle van de MM heeft op zijn site een voorbeeld, hij noemt het Opa`s tuintje

 

opa_slapendbijtuintje.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hermione,

 

Ik heb geen ervaring met hooggeplaatste bakken maken, maar het kan ongelofelijk prettig zijn om zo op de juiste hoogte te kunnen werken.

Bakken moeten wel doorlaat baar zijn, maar als dat lastig of rommelig is (zeker bij hoge bakken) kan je het lekvocht in een bak of op een plaat laten druppen, en dat weer opvangen.... in een emmer of via een pijp naar de grond...

 

Bakken kunnen loodzwaar worden. Ik heb ervaring met kleine houten bakjes, maar die worden al haast ontilbaar in het natte seizoen, terwijl het droog niet zwaar lijkt.

Houd daar rekening mee als je bakken gaat timmeren.. dus een fundering voor de poten van de bakken lijkt me geen overbodige luxe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Bakken kunnen loodzwaar worden. ...

Over gewicht gesproken. Uit een heel grijs verleden herinner ik me de volgende vuistregels.

Zand en klei wegen ongeveer 1800 kg / m3. Goede tuingrond bestaat uit ca 1/3 grond, 1/3 water, 1/3 lucht.

Op basis daarvan kun je een eerste grove schatting maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik ga doen, misschien heb je er wat aan:

Heb een m2 tuin en ga hier een bodem in maken (met gaatjes hier en daar voor de afwatering en worteldoek zodat alleen 't water er door gaat) hij komt op pootjes met wieletjes eronder, zo kan ik hem verplaatsen en is hij wat hoger dan de grond.

de reden bij mij is dat we op de plekken waar we goede zon hebben geen vaste moestuin willen en de plekken waar we dat wel willen we niet genoeg zon hebben. Op wielen is hij makkelijker verplaatsbaar.

 

Gr.

Cis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een heel goed idee. Kan je een beetje heen en weer. Als je een metalenconstructie zou kunnen maken (lassen) heb je totaal geen probleem (behalve goed opletten dat je wieltjes op harde ondergrond blijven rollen, anders gaat ie wel fout).

Alles is afhankelijk van je mogelijkheden en omstandigheden.

Als je heen en weer rolt over tegels... en de bak niet te zwaar gaat beladen... goede wielen, stevige constructie....

 

Ha, ha... ik krijg een visioen van een klein spoorrails... je eigen spoor aanleggen in de tuin... bielzen eronder (heel decoratief)...

en je schuift je wagonnetjes weg als je lekker met de familie in de zon wilt zitten... en als iedereen werkt of naar school is... gaan de wagonnetjes naar de zon...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...