Jump to content

Yin Yang boon: staak of struik boon?

Nancy

Recommended Posts

Degene waarvan ik vorig jaar op Kapaza zaad kocht vh Yin Yang boontje schreef dat het een lage boon is.

Nu kom ik net op deze website https://sites.google.com/site/tuinvantoen/groenterassen/peulgewassen-boon-erwt (hele mooie site!) tegen dat de Yin Yang boon een staakboon is.

Dus even wat verder gegoogled en hier http://denieuwetuin.be/215-droogbonen staat onderaan dat het een struikboon is.

Verder gekeken en iedereen lijkt elkaar tegen te spreken.

Heeft iemand van jullie deze boon al eerder gehad?

HELP

Het zijn intussen al mooie plantjes geworden en ik wil ze in de tuin gaan zetten, maar moet nu toch echt weten of ik deze soort bij de stokken moet plaatsen of niet.

Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.

Oef goede vraag!

Ik heb ze dit jaar voor het eerst gezaaid en ze moeten nog opkomen. Op mijn zakje staat dat het een struikboon is...

Nou als ze toch groter worden, dan kunnen we er altijd nog wat stokken bij zetten, toch?

Ja, dat is zo, maar ik heb 2 rijen stokken gezet en als ik ze daar zet en het is toch een lage soort dan ziet dat er echt idioot uit tussen de hoge soorten, vind ik dan jammer he.

Dan zou ik ze ergens zetten waar je nog geen stokken hebt, en dan later als het nodig mocht zijn, er alsnog stokken bij zetten.

Of even contact opnemen met de zaadhandel waar je ze hebt gekocht, misschien kunnen zij je wel uitsluitsel geven?

van de meeste bonen soorten heb je 2 varianten stok-en struikbonen. Als je ze als struikboon hebt gekocht dat zullen ze niet hoog gaan worden. Op het zakje zaad wordt de stokvariant meestal expliciet vermeld.

Mocht het daar niet op staan dan zou je ook nog contact kunnen opnemen met de leverancier. Maar je gaf zelf al aan dat de verkoper aangaf dat het een struikvariant is. Zou daar dan op vertrouwen.

Ik heb ze idd ve particulier gekocht.

Ik ga ze gewoon planten zonder stokken en mocht het nodig zijn dan stokken erbij zoals je schrijft, zou dan wel jammer zijn, maar het is niet het einde vd wereld he.

Ik wist niet dat je van bijna alle soorten struik en stambonen had, weer wat geleerd.

• 1 year later...
  • 10 months later...

Ik heb hier 2 zakjes ying-yang bonen (van 2 verschillende ruiloperaties) maar heb deze in één zakje samengevoegd ... wist ik veel dat er een struik en een staak versie bestaat, dat wordt dus lachen als de ene mega groot is en de andere erg klein. Ik ga stokken zetten en kippengaas ertegen dan kan alles zijn gang gaan en zien we wel wat wat is want heb erg veel ruilbonen waarvan ik geen idee heb wat het nu is van soort.

• Like 1

Ik had vorig jaar van die bamboe wigwams gemaakt, en bij één stok kwamen alleen wat lullige plukjes laaggroei... Ik weet niet eens meer wat. Veel ruilbonen om te proberen. Zo kwam ik aan het eind van het seizoen ook bonen tegen waarvan ik zeker weet dat ik ze niet gezaaid had: zwarte bonen, gespikkelde bonen.... vast een onbedoelde kruising. Nou, dat laatste vind ik erg leuk, die worden dit jaar gewoon weer doogezaaid. Maar ik wil gewoon geen 'vergissingen'... dat in een veldje lage bonen ineens de planten omhooggroeien (tussen andere lage), of dat stokken onbedoeld niet gebruikt gaan worden. Daar is mijn tuintje gewoon te klein voor, ik wil optimaal gebruik maken van elke vierkante meter.

Ik heb besloten de yin yang bonen als struikbonen te gaan behandelen, klein gaasje (40/50 cm) ter steun, meer niet.

Dat Is waar Rob0 maar als je iets dergelijks maakt:

IMG5162074611429695646.JPG

en je hebt dan struikboontjes van een 40 cm hoog dan sta je voor aap omgekeerd is iets minder erg dan plaats je een klimrekje of verhoog je uw gaasdraad.

Maar stel dat je wat verschillende bonen zaait en de eerste 3 zijn klimmers en dan 2 lage en dan 3 klimmers dan is dat ook weer zo raar hé.

die van ons klommen;

(maar je kunt toch snel zien of ze willen gaan ranken? kan er nog een klimrekje bij later)

Kijk, ik heb uit de Blije Zadendoos geen megahoeveelheden gehaald. Genoeg voor een poging, maar te weinig voor een echte plantage. Dus die bonen komen allemaal bij elkaar terecht op hetzelfde bedje. En als de ene boon omhoog gaat, en de andere niet, wordt het een zooitje.

(ik heb dus: soldatenboontjes (8 st.), citroenboontjes (17 st.), yin yang bonen (14 st.), blue jay (ong. 18 st.), friese woudbonen (15 st.), en nog een stel dikke soldatenboontjes waarop heilige boontjes staat geschreven Heilige boontjes zijn ronder, maar die klimmen.... en die soldatenboontjes zijn weer laag (de echte).

Ik doe gemiddeld 5 boontjes tegelijk, dus per soort gemiddeld 3 plantgaten. Dan wordt het lastig hekwerkjes toevoegen halverwege.

Hmm dit is grappig om te lezen ik heb namelijk ook yin yang boontjes uit een ruilenveloppe waar helemaal geen info op staat.

Ik durf ze nu niet te zaaien waar ik ze gepland had, mijn tuin is klein en ze waren vooraan gepland. Nadat ik al een jaar een fout maakte met reuze zonnebloemen waardoor we A: niets meer zagen en B: het zonnescherm niet meer naar beneden kon, waag ik het er niet meer op .

Ik denk dat ik ze maar in een action wasmand ga zaaien... dan kan ik ze nog verzetten als het nodig is , nu alleen nog even uitvogelen of ze aan 40l potgrond genoeg voedingstoffen hebben maar das een minor detail. Nu ben ik trouwens nog nieuwsgieriger naar ze

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"