Itoero Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Hallo, ik heb een beetje advies nodig:) Zaterdag wil ik 4 tomaten vanuit de serre, naar de tuin verplanten. 2 van de 4 planten zitten in 15 liter potten en hebben enkele trosjes met bloempjes/kleine tomaatjes.Hoe neem ik die uit de potten zonder te veel schade toe te brengen? Eén plant heeft al tomaatjes ter grootte van een golfbal.Kan ik die zonder problemen verplanten of is de kans groot dat ik trosjes verlies? Vanaf zaterdag wordt het overdag minstens 15°C en 's nachts minstens 7°C.In de serre is het overdag warmer en 'snachts misschien 1 graad warmer, dus ik ga ze niet afharden.Ze zien er nogal gehavend uit door de koude, maar de trosjes groeien goed.hier zijn ze: Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Hallo Itoero, De planten kun je gewoon zonder een speciale behandeling uit de potten drukken en planten. Ik verwacht niet dat je de tomaat zal verliezen door het verplanten, tenminste ik heb die ervaring nog niet eerder gehad. Tomatenplanten afharden voordat ze de kas in gaan doe ik ook nooit. Planten gaan van binnenshuis meteen de kas in met totaal andere temperaturen. Groei blijft er vrijwel altijd in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 23, 2013 Author Share Posted May 23, 2013 ok,is er een truc om tomaten uit een 15 liter pot te halen?Doe je dat op dezelfde manier als wanneer je ze uit een kleinere pot haalt?ik wil het van de eerste keer goed doen Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansK Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Ik zou nog een weekje wachten, want het wordt wel erg koud de komende paar nachten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Ik wou die van mij twee weken geleden al in vollegrond zetten... maar met dit weer... ik wacht wel tot juni want mei is al compleet naar de kloten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomvdv Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 laat ze in de pot zitten.steek de pot in de grond en je hebt veel beter vocht controle.mijn planten staan allemaal in 15L potten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Nu ja. Het zijn al best grote planten he ? Je wil een maat grotere pot ( de uiteindelijke maat ). Dus ja, je zal moeten verpotten. Ik zit met hetzelfde. Ik ga ze maandag in de laatste maat zetten denk ik. Maar mijn planten zijn wel nog nét een slag kleiner. Ik doe / probeer het zo : Pot met plant op een tafel. Goed de pot rondom aan de zijkanten indrukken. Niet te vochtige kluit om te beginnen. Hopende dat de planten goed doorworteld zijn ( denk het wel zo te zien ) komt de kluit iets los van de pot. Aan de onderkant kijken of er wortels onderuit komen, die wrijf ik bij de gaatjes eraf.Ik trek onderaan de basis van de stam de plant omhoog, en zet m in de grotere pot ernaast, waar de onderste laag grond reeds inzit. Komt de plant niet min of meer vanzelf los, en wordt het een heel getrek en geruk, dan leg ik de hele plant op zijn zijde ( tja, met tomaten en al ) en herhaal hetzelfde.Dit laatste liever niet natuurlijk , maar wellicht is het nodig. Iets van schade neem je voor lief. Nooit een té droge kluit overpoten in nieuwe aarde, want dan blijft de kluit lang daarna nog droog, al geef je water, en groeit ie slecht uit.Ik geef osmocote korrels als extra voeding mee, op ong 5 a 7 cm diepte van de bovenkant van de oude kluit , in de nieuwe aarde. En mest later ( na een week of 2 ) wat bij en ga dat dan opvoeren ( mesttopics ) Het is allemaal even wennen , niet té benauwd zijn. Tomaten lijken zo kwetsbaar, maar kunnen best wat hebben hoor. Maar ook wel weer voorzichtig allemaal .... tja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 23, 2013 Author Share Posted May 23, 2013 ok Ik ben beetje te vroeg begonnen denk ik.Er zijn er 2 met al 5 trosjes. (matina's) 's nachts is het misschien een graad warmer in de serre, dus ik weet niet of het veel zin heeft om nog te wachten.Normaal is vrijdagnacht, de laatste koude nacht.Ze staan al van 10 april in de serre. Het heeft sindsdien niet meer gevroren. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Mijn tomaten planten had ik tijdelijk in de koude kas gezet en die zijn nu de pot uitgeworteld. Kan ik die voorzichtig uitgraven en ergens anders planten ???Hier zie je hoe het er nu bij staat. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
petersmit Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Beste Itoero, Dit kan zonder probleem! Na het in de tuin zetten even rondom goed water geven. Eventueel een pijpje naast de 'stam' drukken zodat het vocht direct en dus dieper bij de wortels komt. Eventueel nog wat extra voeding geven. Succes! Quote Ook voor privé vragen beschikbaar! https://www.dutchgardenseeds.com en voor (biologische) zaden natuurlijk.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted July 28, 2014 Share Posted July 28, 2014 Nou ik heb het van het weekend gedaan dat verplaatsen.Maar ik moet nog zien wat het gaat worden. Zo staan ze er nu bij. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts