Jump to content

Betroste tomaten verplanten

Itoero

Recommended Posts

Hallo, ik heb een beetje advies nodig:)

Zaterdag wil ik 4 tomaten vanuit de serre, naar de tuin verplanten.

2 van de 4 planten zitten in 15 liter potten en hebben enkele trosjes met bloempjes/kleine tomaatjes.

Hoe neem ik die uit de potten zonder te veel schade toe te brengen?

Eén plant heeft al tomaatjes ter grootte van een golfbal.

Kan ik die zonder problemen verplanten of is de kans groot dat ik trosjes verlies?

Vanaf zaterdag wordt het overdag minstens 15°C en 's nachts minstens 7°C.

In de serre is het overdag warmer en 'snachts misschien 1 graad warmer, dus ik ga ze niet afharden.

Ze zien er nogal gehavend uit door de koude, maar de trosjes groeien goed.

hier zijn ze:

sam2876.jpg

sam2873k.jpg

sam2874l.jpg

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Hallo Itoero,

De planten kun je gewoon zonder een speciale behandeling uit de potten drukken en planten. Ik verwacht niet dat je de tomaat zal verliezen door het verplanten, tenminste ik heb die ervaring nog niet eerder gehad. Tomatenplanten afharden voordat ze de kas in gaan doe ik ook nooit. Planten gaan van binnenshuis meteen de kas in met totaal andere temperaturen. Groei blijft er vrijwel altijd in.

ok,

is er een truc om tomaten uit een 15 liter pot te halen?

Doe je dat op dezelfde manier als wanneer je ze uit een kleinere pot haalt?

ik wil het van de eerste keer goed doen

Nu ja. Het zijn al best grote planten he ? Je wil een maat grotere pot ( de uiteindelijke maat ). Dus ja, je zal moeten verpotten. Ik zit met hetzelfde. Ik ga ze maandag in de laatste maat zetten denk ik. Maar mijn planten zijn wel nog nét een slag kleiner.

Ik doe / probeer het zo : Pot met plant op een tafel. Goed de pot rondom aan de zijkanten indrukken. Niet te vochtige kluit om te beginnen. Hopende dat de planten goed doorworteld zijn ( denk het wel zo te zien ) komt de kluit iets los van de pot. Aan de onderkant kijken of er wortels onderuit komen, die wrijf ik bij de gaatjes eraf.

Ik trek onderaan de basis van de stam de plant omhoog, en zet m in de grotere pot ernaast, waar de onderste laag grond reeds inzit.

Komt de plant niet min of meer vanzelf los, en wordt het een heel getrek en geruk, dan leg ik de hele plant op zijn zijde ( tja, met tomaten en al ) en herhaal hetzelfde.

Dit laatste liever niet natuurlijk , maar wellicht is het nodig. Iets van schade neem je voor lief.

Nooit een té droge kluit overpoten in nieuwe aarde, want dan blijft de kluit lang daarna nog droog, al geef je water, en groeit ie slecht uit.

Ik geef osmocote korrels als extra voeding mee, op ong 5 a 7 cm diepte van de bovenkant van de oude kluit , in de nieuwe aarde. En mest later ( na een week of 2 ) wat bij en ga dat dan opvoeren ( mesttopics )

Het is allemaal even wennen , niet té benauwd zijn. Tomaten lijken zo kwetsbaar, maar kunnen best wat hebben hoor. Maar ook wel weer voorzichtig allemaal .... tja...

ok

Ik ben beetje te vroeg begonnen denk ik.

Er zijn er 2 met al 5 trosjes. (matina's)

's nachts is het misschien een graad warmer in de serre, dus ik weet niet of het veel zin heeft om nog te wachten.

Normaal is vrijdagnacht, de laatste koude nacht.

Ze staan al van 10 april in de serre. Het heeft sindsdien niet meer gevroren.

• 1 year later...

Beste Itoero,

Dit kan zonder probleem! Na het in de tuin zetten even rondom goed water geven. Eventueel een pijpje naast de 'stam' drukken zodat het vocht direct en dus dieper bij de wortels komt.

Eventueel nog wat extra voeding geven.

Succes!

Ook voor privé vragen beschikbaar! https://www.dutchgardenseeds.com en voor (biologische) zaden natuurlijk..