marie Geplaatst: 12 maart 2011 Share Geplaatst: 12 maart 2011 Voor mijn nieuwe moestuin heb ik nog geen kompost. Zou ik wat verouderde paardenmest kunnen gebruiken voor het telen van aardappels op zandgrond? niet geïnteresseerd in kunstmest! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RickT Geplaatst: 12 maart 2011 Share Geplaatst: 12 maart 2011 Een flinke bemesting met compost of verteerde stalmest is voldoende om aan de behoefte van een aardappelteelt te voldoen. Aardappels hebben een relatief hoge kalium behoefte. Een te hoge stikstof bemesting kan averechts werken, doordat het loof zich te sterk ontwikkeld ten koste van de knollen. De ziektegevoeligheid neemt bovendien toe. Aardappels kunnen zowel op zand als klei geteeld worden. http://www.moestuintips.nl/groenten/bol_knol_gewassen/aardappel/aardappel.php Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 12 maart 2011 Share Geplaatst: 12 maart 2011 Ik geeft zelf de voorkeur aan paardenmest boven compost bij bemesting van mijn aardappels. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RickT Geplaatst: 12 maart 2011 Share Geplaatst: 12 maart 2011 Ik geeft zelf de voorkeur aan paardenmest boven compost bij bemesting van mijn aardappels. Jorg. Je hebt daar goede ervaringen mee neem ik aan? Er zitten namelijk aardig wat paardenstallen hier om ons heen, waar ik gratis mest kan halen. Moet die mest dan niet een beetje gedroogd zijn? Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 12 maart 2011 Share Geplaatst: 12 maart 2011 Nu halen, volgend jaar betalen gebruiken . Misschien willen ze hun mestoverschot wel zelf brengen?!De mest moet eerst een (half)jaartje verteren, daarna onderwerken. Naast de paardenmest geef ik ook nog patentkali. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RickT Geplaatst: 12 maart 2011 Share Geplaatst: 12 maart 2011 Nu halen, volgend jaar betalen gebruiken . Misschien willen ze hun mestoverschot wel zelf brengen?!De mest moet eerst een (half)jaartje verteren, daarna onderwerken. Naast de paardenmest geef ik ook nog patentkali. Humm, maar waar laat ik die mest dan/ Moet dat droog worden opgeslagen? of kan dat gewoon op een hoop in de tuin. [ook niet zo lekker natuurlijk met al die dazen] Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Thessa Geplaatst: 12 maart 2011 Share Geplaatst: 12 maart 2011 hoi,ik trotse paardeneigenaar en moestuin gek....gebruik altijd verse mest,maar...die gaat vers de grond op na het seizoen.dan omspitten en voor gebruik nogmaals door werken.het gaat eigenlijk met alles goed, heerlijke losse grond en voedzaam!jij zou het mits het "mag"op jou perseel op een hoop kunnen storten en dan afdekken met plastic, fraai is het niet maar je hebt het wel dan succes!en helaas ik heb geen oude mest...alles gaat op bij ons Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RickT Geplaatst: 13 maart 2011 Share Geplaatst: 13 maart 2011 Dank je wel voor het antwoord Thessa. Dan wacht ik nog even tot einde van het seizoen, de mest is hier altijd voorradig wat dat betreft. Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aardbeijim Geplaatst: 13 maart 2011 Share Geplaatst: 13 maart 2011 Even over die paardenmest.Als je nu verse op het land strooit is het dan het beste om er dan een groenbemester op te strooien en dan omspitten om volgend jaar te gebruiken?Of kan je het ook gewoon braak laten liggen met de mest op tot volgend jaar.Wat is het beste? Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 13 maart 2011 Share Geplaatst: 13 maart 2011 Ongewtwijeld is de groenbemester erop nog beter, in iedergeval beide strak plan Jim als je daar ruime voor hebt, dan heb je volgend jaar een mooi stukje vruchtbare grond ! Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aardbeijim Geplaatst: 13 maart 2011 Share Geplaatst: 13 maart 2011 Het is omdat ik gras heb en dit wil gaan bemesten en ken iemand die paardenmest kan brengen.Beetje verkeerde uitleg:het gras spuit ik kapot(ja sorry spuit normaal ook niet graag maar gaat niet anders)Hierna komt dat mest maar ik denk als ik dat tot volgend jaar gaat liggen dat dit ook gaat uitspoelen dus wil ik er groenbemester opzetten.Is dat nu al een goede tijd om te doen? Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 13 maart 2011 Share Geplaatst: 13 maart 2011 Ja je kan alvast voorbereiden, maar zaaien van groenbemester zou ik pas in Mei doen.Waarschijnlijk kan je het gras ook afdekken mt een flink stukgrondzel/worteldoek en gaat je gras dan vanzelf dood, je hebt toch tijd zat Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aardbeijim Geplaatst: 13 maart 2011 Share Geplaatst: 13 maart 2011 Ja het is toch een groot stuk.En dat duurt toch lang he eer het gras kapot is met zo`n doek.Binnen een paar weken kan ook al volgende week zijn komt een hele kar paardenmest.En die kan ik daar niet laten liggen dus wil het er dan meteen op gooien en daarom wil ik spuiten.Dat doek had ik dan beter vorig jaar gedaan. Goed dat het dan toch al in mei gaat.Welk plant zou ik dan het beste zaaien? Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 13 maart 2011 Share Geplaatst: 13 maart 2011 Als je paardemest al zo snel komt is he nog makkelijker, je hoeft het enkel op je gras te gooien en daarnaafdekken met plastic en je onkruid/gras broeid zo kapot voor half Mei.Welke groenbemester is moeilijk zo aan te raden ik zou even op google verschillende groenbemesters over lezen, zelf zou ik bv een lagegroenbemester kiezen omdat dat netter staat, bv witteklaver ofzo. maar je hebt nog verschillende andere. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aardbeijim Geplaatst: 13 maart 2011 Share Geplaatst: 13 maart 2011 Ok ik zal me er eens over inlezen.Ja ik moet er ook nog tussen door lopen dus met die plastic is dan ook weer irritant en er zitten ook hele dikke pollen tussen.Ik ken wel een boer misschien heeft die nog plastic en anders toch kapot spuiten. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 13 maart 2011 Share Geplaatst: 13 maart 2011 Tja dat kapot spuiten kan maar eerlijk gezegt zou ik niet prettig vinden in de buurt vanwaar je straks eten wilt, of dat gif dan allang weer weg is weet ik niet, ik kan me zo voorstellen dat dat gef toch ergens heen moet of je bodemleven wormen of weet ik wat nuttig is in je grond aantast maarja is meer ook gevoel wat ik daarzelf bij heb dan advies om het wel of niet tedoen.In iedergeval zou ik je vader vragen om dat voor je te spuiten als je dat beslist, of samen ofzo en ben je daar zelf nog wat jong voor om dat te doen. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aardbeijim Geplaatst: 13 maart 2011 Share Geplaatst: 13 maart 2011 Ja dat laat ik hem ook doen ik kan dat ook nog niet.Een boer heeft gezegt dat het spul al heel snel is uitgewerkt. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 13 maart 2011 Share Geplaatst: 13 maart 2011 Ja maar waar blijft het, zit het in de grond, verdampt het geen idee zelf van en daarom ben ik er huiverig van. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aardbeijim Geplaatst: 13 maart 2011 Share Geplaatst: 13 maart 2011 Het zal denk ik gewoon oplossen en misschien meegaan met grondwater ik weet het niet. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.