snowie Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Hallo allemaal, Ik heb voorgezaaide bonen in potjes staan. Het zijn stokbonen, maar de afgelopen 2 weken is het nouw niet bepaald mooi weer geweest bij ons.veel regen en koud weer. Behalve eergister toen was het opeens 25 graden, maar dat was vandaag al weer 10 graden + veel regen.mijn 1e reeks stamenbonen die ik voorgezaaid had in potjes en net voor het slechte weer in de grond had gezet, zijn helemaal bruin geworden (de bladeren) ik weet niet of ze het gaan redden? Volgens mij zijn ze gewoon verzopen. Iemand zelfde problemen? Moet ik nu wachten met het planten van mijn stokbonen tot het mooie weer of kan ik ze gewoon planten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Ik had buiten bonen gezaaid een drietal weken geleden. Kwam niks van in huis met dit weer (ze hebben 15° C bodemtemp nodig en het was bijna continu kouder). Nu opnieuw gezaaid buiten en hoop deze keer op beter resultaat. Ook binnen in de living 50 potjes staan. Die hebben sowieso 15 °C plus en goede grond. Dus we zullen zien. Zijn struikbonen trouwens... Als je plantjes OK zijn kan je ze gewoon buiten zetten denk ik. Komende dagen wordt het prima weer. Wil je echt zeker zijn, dan begin je volgende week. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 bonenplantjes buiten laten groeien kan m.i. nu alleen als je ze warm en redelijk droog kunt houden, dus een tunneltje of zoiets en op een ruggetje onder de 15 graden groeien ze maar heel langzaam en als ze dan ook nog nat worden krijgen ze er een kleur van...geel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Hmm robo..ik heb gele bonen..ehh nou HAD..de vorst heeft ze de verkeerde das omgedaan dus nu gele bladeren zonder bonen?! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjesdraak Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Eind april lage slabonen gezaaid, kwamen met het mooie weer toen prima op, maar doen het slecht sinds het kouder en natter geworden is, worden ook ietjes gelig langs de bladranden, maar ze doen het nog wel, als het maar ff warm en droog wordt groeien ze weer, ik heb nog hoop wat dat betreft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted June 2, 2013 Share Posted June 2, 2013 Hier hebben de struikboontjes ook meer goesting om terug de grond in te kruipen dan te groeien.Maar dit week-end moet ik er toch weer buiten planten want ze ontgroeien de potjes, ook de pronkbonen moeten de volle grond in, niets aan te doen anders gaan ze kapot in de kas.Een mens hoopt op beter weer, zoals reeds herhaaldelijk voorspeld, maar het komt maar niet.Vorige week in de Ardennen geraniums in bakken op de vensterbanken gezet, waren ook al véél te groot geworden, en dat bij temperaturen van 9 à 10°, twee weken terug sneeuwde het daar nog. En nu kregen we weer nacht temperaturen van 4°De boontjes op de tablet in de kas; De boontjes welke al een paar weken uitgeplant zijn; De erwten doen het wel redelijk, maar de kant die in de noorderwind staat is duidelijk achter. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts