Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

even een vraagje ivm met invulling percelen bij wisselteel.

Hoort Prei nu eigenlijk thuis bij de wortel/ui/knolgewassen of is dat eerder op het perceel bladgewassen. Heb al enkele plannen gezien waarbij deze namelijk bij bladgewassen geplaatst word.

Geplaatst:
Oh leuk, een thee-kruidenspiraal, en een medicinale-kruidenspiraal, en een ik-eet-t-op-kruidenspiraal...

Ik heb helaas niet eens de ruimte voor 1 spiraaltje *zucht*

Ik heb wel ruimte voor een kruidenspiraal maar vond het leuk om een verlaten grote aardbeienpot (je weet wel met van die kangaroebuiltjes aan de zijkanten) te vullen met kruiden.

Heb er bieslook, peterselie, oregano en tijm ingezet( van alles 2 plantjes en de oregano bovenin want dat eten we het meest).

is misschien een idee voor jouw plaatsgebrekprobleem

Geedee, ik lees net pas jouw reaktie (ik was nog op vakantie als ik de datum bekijk). Zo'n pot lijkt mij idd wel handig, echter heeft de ene kruid meer water nodig dan de andere, en vandaar dat de kruidencirkel is 'uitgevonden'. Dat wat het minste water nodig heeft, staat bovenaan de cirkel, wat t meeste nodig heeft staat naast t vijvertje.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ja dat kan bij die pot ook weliswaar wel in mini formaat: in de bovenste tijm en helemaal onderaan de zuipertjes

Je kan er natuurlijk nooit zoveel in kwijt als in een kruidenspiraal.

Een pvc buis(mooi opleuken met een verfje) zou ook kunnen voor mensen met plaatsgebrek. Je kunt dan zelf de grootte van de gaten bepalen.

Geplaatst:

Vond laatst bij de kringloop "regenpijppotjes" Die klem je eraan vast. Heb er genoeg om de hele pijp te bekleden, volgend jaar. Nu maar hopen die die het kan houden, hoewel moet er nog wel bij kunnen om water te geven.... Dan de andere ook maar half bekleden.

Geplaatst:
Hoort Prei nu eigenlijk thuis bij de wortel/ui/knolgewassen of is dat eerder op het perceel bladgewassen. Heb al enkele plannen gezien waarbij deze namelijk bij bladgewassen geplaatst word.

Prei wordt wel eens in het bladgewassen vak gezet vanwege de iets afwijkende bemesting met uien (wat zwaardere behoefte + stikstof). Zelf heb ik prei in het uienvak staan met een extra bemesting.

Geplaatst:
Vond laatst bij de kringloop "regenpijppotjes" Die klem je eraan vast. Heb er genoeg om de hele pijp te bekleden, volgend jaar. Nu maar hopen die die het kan houden, hoewel moet er nog wel bij kunnen om water te geven.... Dan de andere ook maar half bekleden.

Mini gaatjes maken in de regen pijp bovenaan...(met soldeerbout gaat dat wel).....heb je je eigen 'druppelsysteem"

Ik zou wel de regenpijp even op 2 plaatsen een extra bevestiging geven aan de muur want normaal zijn ze slechts bedoeld om ze op hun plaats te houden en niet al te stevig omdat ze geen gewicht hoeven te dragen.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:
even een vraagje ivm met invulling percelen bij wisselteel.

Prei hoort bij de bladgewassen! (maar is wel familie van de ui )

Geplaatst:

Nee Rantje, zoals Jorg zegt is correct, prei hoort bij de ui-achtigen maar wordt in de wisselteelt ivm de bemesting vaak bij de bladgewassen gezet, dat is wat anders dan dat het daar hoort/moet. Prei staat bij mijzelf op één van de bladgewasbedden, maar eigenlijk is het een eigen bed, want ik gooi die 6 m2 altijd helemaal vol met prei. Ik heb dan nog 1 bedje voor andere bladgewassen maar meestal gebruik ik maar een half bed voor andijvie en de andere helft voor wat extra kruiden/bloemen, meeste andere bladgewassen zet ik overal, als voor/na of tussenteelt.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Hihi Koert je zal wel gelijk hebben hoor maar ik ga even aanmatigend doen

Ik was mijn lijst opnieuw aan het indelen omdat het zo onoverzichtelijk is.

Dus bladgewassen, wortelgewassen, vruchtgewassen enzo.

Van sommige wist ik niet waar ze bij horen dus ben ik lekker gaan googlen Vervolgens is mijn lijst nog rampzaliger dan eerst natuurlijk *zucht*

En o.a. hier had ik gevonden dat het bladgewas moest zijn, maar dat kan ook best verkeerd zijn natuurlijk.

http://www.freewebs.com/ruudendiana/vruchtwisseling.htm

http://www.velt.be/Joomla/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=1339

http://www.groen.net/Article.aspx?id=18817

Geplaatst:

uit wikipedia:

Prei (Allium ampeloprasum var. porrum, synoniem: Allium porrum) is een plant uit de lookfamilie (Alliaceae), die als groente wordt gegeten. Prei is het meest verwant aan twee andere planten die als groente worden gegeten: de olifantsknoflook (Allium ampeloprasum var. ampeloprasum) en de kurrat (Allium ampeloprasum var. kurrat)

Om nog meer verwarring te zaaien

Geplaatst:
En als ik het dan goed begrepen heb, omdat prei wel familie is van de ui moet je die niet 2 keer na elkaar planten? Ivm. de wisselteelt. Toch?

Daar sla je de spijker op z'n kop, het is 100% zeker familie van de ui, dus een lookachtige en dus geen bladgewas. Je kunt hem net zo als ik en vele andere bij de bladgewassen zetten maar in mijn ogen is het geen bladgewas. Als je het zo stelt dat alles waarvan we blad eten bladgewassen zijn, dan zou Ruccola het ook zijn bv. en dat is toch echt een koolgewas.

Verder correct! Niet prei na ui planten of andersom.

Vraagje: was het niet zo dat men bij de MM niet aan wisselteelt deed? Staat me iets van bij, nooit gesnapt waarom niet eigenlijk hoor, ik zou het als ik jou was wel doen.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Ja en nee op de vraag over de MM.

Je plant nooit hetzelfde gewas achter elkaar, dus als je er een bloemkool uittrekt dan schep je er flinke laag compost doorheen en zaai of plant je wat anders. Nou had ik inmiddels wel begrepen dat je daar dan geen rucola of radijs in zou moeten zetten omdat die ook tot die Brassica behoort.

Geloof dat ik dat niet heel duidelijk ergens terug gezien heb.

Ook met 'buren' zou je niet echt rekening hoeven houden al stonden er wel tips bij dat peterselie bij de peentjes de wortelvlieg op afstand zou houden.

Afrikaantjes tegen aaltjes helpen en goudsbloem is ook nuttig al weet ik even niet meer waarvoor.

Ik heb wel een leuke plek voor de komkommer bedacht, leek me heel gaaf om ze langs het kamerraam te laten groeien

Mocht ik dat volgend jaar ook willen dan hussel ik gewoon alle grond doorelkaar dacht ik.

Ook het plekje voor de courgette vind ik best goed uitgezocht van mezelf...

Maar ja zo groot is het allemaal niet bij mij dus dat is wel te doen. Als je natuurlijk hele grote plantenbedden heb ga je niet even voor je lol alle grond verwisselen natuurlijk.

Maar zeker met de koolsoorten moet je voorzichtig zijn natuurlijk, maar mocht er knolvoet zijn zou ik makkelijker het kunnen verhelpen dan met zo'n grote tuin. Klein maar fijn....hahahah

Nee zo'n MM heeft voordelen en vast ook nadelen, maar voor mij is het een geweldig systeem, er is een wereld voor me open gegaan en het is echt het doel om samen met mama ervan te kunnen eten. Dat supermarktvoer vind ik helemaal niks meer

• 5 years later...
Geplaatst:

Ik heb een moestuin met vier vakken (aardbeien en vaste planten staan apart).

Twee vragen:

1. Moeten kolen na peulen komen of juist andersom?

2. En is het beter om wortel na aardappel te doen ivm lossere grond?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...