Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Suggesties wisselteelt vakken


RickT

Aanbevolen berichten

Ik heb nog een vraag:

In welk vak moet rode biet, suikermais en watermeloen? Kunnen pepers gewoon in het vak bij bij tomaat en paprika?

 

Volgens deze systematiek biet bij de knolgewassen. Mais, meloen zijn vruchtgewassen. Peper hoort dan weer bij de nachtschade. Maar mais komt niet zo nauw. Dat kun je eigenlijk jaren op dezelfde plek zetten. Bron: o.a. handboek ecologisch tuinieren (http://www.velt.be).

 

Anderen delen tomaat, peper etc. in bij de vruchtgewassen.

 

Maar als je een tijdje goegeloert, dan vind je zomaar 10 andere systemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, nog 1 keer

 

Vak A

 

Wortelen

Lente ui [wit]

Lente ui [lila]

Rode Biet

 

Vak B

 

Vruchtgewassen:

Komkommer

Courgette

Watermeloen

Suikermais - maar beter vrij. Kan jarenlang op de zelfde plaats

 

Vak C

 

Bladgewassen:

Kropsla

Veldsla

Pluksla

Snijsla

Sla [Meikoningin]

Sla [Litle Gem]

Sla [Lolo Rosa]

Bladmoes

Snijbiet

Andijvie

Spinazie

Prei

 

Vak D

 

Nachtschade

Paprika [Diverse kleuren]

Vleestomaat

Bio tomaat

Pepers

 

Vak E

 

Vlinderbloemigen

Chinees boontje

Doperwten

Kikkererwten

Tuinbonen

Bruine bonen

Zwarte bonen

Sojabonen

Peultjes

 

Vak F

 

Kruisbloemigen

Radijs [rood]

Radijs [wit]

Paksoi

Koolrabi

Bloemkool

Broccoli

Amsoi [reuzen raapsteel]

Mizuna [raapsteel]

Raapsteel

raketsla

 

Staat het zo een beetje goed?

 

Ik heb de vakken nu ook letters gegeven, zodat ik de vakken weer kan onderverdelen in kleinere vakken, die worden dan A1, A2, B1, B2 enz.

 

edit: sorry voor "het gezeur", maar ik wil het graag in een x goed doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel. pfff Nooit geweten dat [goed] tuinieren zo ingewikkeld was Maar we beginnen licht te zien. Miss. wel handig dat ik ook kijk bij de aanschaf van zaad dat ik ook wat voor later in het seizoen neem. Anders eten we in de zomer heel veel, maar in de nazomer en herfst is alles op. Beetje spreiden dus. waar je niet allemaal op moet letten..zucht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

'...... In welk vak mag nu de knoflook? [Volgens de 6 vakken methode] Ik denk zelf bij de ui, maar weet het niet zeker..

Zelf zet ik knoflook bij de uien (incl. stengelui, bosui, etc.), in het vak met "knollen".

Reden: het is uit dezelfde familie en heeft ook weinig compost/mest nodig heeft.

 

Terzijde "dè" 6-vakken methode bestaat m.i. niet. Er zijn verschillende varianten. In grote lijnen komen ze wel overeen, in details zijn er verschillen. Bijvoorbeeld: ik zet de prei ook bij de uien (dus bij de knollen en niet bij het blad), met een beetje extra compost.

 

Groet, RvO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens die systematiek (die ik ook gebruik, zie mijn seizoenstopic) hoort knoflook in het vak van de uien te staan.

 

Ik doe eigenlijk hetzelfde als RvO, prei ook in het uienvak met wat extra compost, terwijl koert de voorkeur geeft aan prei bij de bladgewassen.

 

Bij wisselteelt is eigenlijk het belangrijkste dat je wisselt, hoe hangt af van je voorkeur, soorten en behoeftes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alles hoeft toch in een vak, ik plant knoflook op verschillende plekken omdat het goed tegen luizen is.

Volgens mij moet er niets, maar voor mij als beginner biedt het idee van wisselteelt een goed handvat.

En als een (iets) andere opzet voor jou werkt: doen.

 

Zelf zet ik veel bladgroenten als voor- of nateelt in een ander vak. Het idee is dat die veel verschillende families zijn, die bovendien kort in de tuin staan waardoor ziektes sowieso weinig kansen krijgen. Zien of het dit jaar weer werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Na het even doorgelezen hebben van dit topic rijst mij de vraag: Rick, wat ga je in die Makkelijke Moestuinen zetten?

Ik vraag me zelf af of je daar ook wisselteelt in moet rouleren. Kan ik niet gewoon de hele bak met aarde beetje doorhusselen aan t einde van t seizoen, compost of mest erbij en hoppa weer opnieuw beginnen volgend jaar?

Lijkt mij wel handig dat dat kan. Dan hoef ik alleen maar rekening te houden met wat wel en wat niet naast elkaar mag staan. Voor nu is dat ook al best wel veel info om door te spitten. T valt niet mee, ook al heb je alleen een MM bak en wat losse potten. Zoveel vragen die door je hoofd gaan als je zoveel info leest

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, leuk dat je dit vraagt. De MM bakken staan er nu wat verlaten en nog steeds leeg bij. Ik ben begonnen met die bakken te maken, maar ondertussen heb ik er de MM [Moeilijke Moestuin] van gemaakt door mijn halve grasveld om te spitten en in 6 vakken verdeeld van 1.20 bij 4 meter. Ik kwam er namelijk al snel achter dat ik gewoon te veel plannen en te weinig bakken had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat idee had ik ook al. Maar het is toch wel jammer om die bakken leeg te laten staan. Is wel wat voor bijvoorbeeld rucola sla of gewone slakroppen. Makkelijk en kan je zo weer opnieuw erin zaaien t hele jaar door. Als ik van die grote moestuinvakken zou hebben zou ik dat met die MM bakken doen. Wat aparte uitjes erin. Gewoon dingen waar je niet al te veel van wilt maar wel wilt proberen of waar je weinig van nodig hebt. Een heel veld met slakroppen is ook teveel van t goede lijkt mij

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vindt ik de MM bakken makkelijkst vullen met wat gekochte groenteplantjes omdat je er maar weinig van nodig heb.

 

Rick is een kruidenbak ervan maken geen goed idee, gewoon in elk vakje 1 kruiden plant en staat hardstikke mooi, lekker vaste planten geen omkijken meer na behalve watergeven, makkelijk en ziet er gelijk prof. uit.

Je hebt toch bakken x 9 plekjes nou 18 verschillende kruiden plantjes uitzoeken is cool !

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, je hebt er al een destiny voor gevonden

Persoonlijk vind ik een kruidenspiraal véél leuker, maar ja als je al van die bakken hebt staan dan scheelt je dat al weer t werk van het maken ervan. Lijkt me ook niet in 1 dag gedaan.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn zoveel echt leuke kruiden dat je beide kan doen hoor,ik heb nu twee vakken buxus met kruiden, los daarvan de munt in een rij potten

maar heb alweer uitbreiding nodig, die spiraal ga ik zeker dan ook doen, je kunt zoveel met kruiden je kan ze indelen bv op soorten voor thee tuinkruidenthee hoek, medicinaal en kooktuinkruiden nuja er zijn er zat mogelijkheden juist kruiden vindt ik de moestuin mooi maken en dat er wat te kijken valt.

De kruidenspiraal zou je ook nog in fruitspiraal kunnen doen, er zijn wel aantal vrij laag blijvende hele leuke en wat kwetsbare fruitdingen die in zo'n spiraal extra opvallen, vossebes, aardbei, kruipbraam, bosaardbei, poolbessen, bosbes enzv

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...
Oh leuk, een thee-kruidenspiraal, en een medicinale-kruidenspiraal, en een ik-eet-t-op-kruidenspiraal...

Ik heb helaas niet eens de ruimte voor 1 spiraaltje *zucht*

 

Ik heb wel ruimte voor een kruidenspiraal maar vond het leuk om een verlaten grote aardbeienpot (je weet wel met van die kangaroebuiltjes aan de zijkanten) te vullen met kruiden.

Heb er bieslook, peterselie, oregano en tijm ingezet( van alles 2 plantjes en de oregano bovenin want dat eten we het meest).

 

is misschien een idee voor jouw plaatsgebrekprobleem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...