Hilde Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 Tja dat is eigenlijk de vraag hé. Net zoals een thermos kan je de inhoud heet of fris houden maar hoe heet kan een koelbox inderdaad verdragen?Misschien als ik eerst een kussentje leg, zou dat voldoende zijn en ik kies dan een pot die de wanden niet raakt? Of zou er toch rondom rond "iets" isolerends bij moeten?Niemand ervaring met koelbox als hooikist?'t Zou zo sneu zijn als blijkt dat de halve koelbox achteraf is weggesmolten . Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
geedee Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 Ik denk dat je de pan moet omwikkelen met een deken, of dat je alle ruimte moet opvullen met stro, anders gaat de warmte te snel verloren....in de hooikist doen ze dat ook. Quote
Hilde Geplaatst: 14 november 2011 Geplaatst: 14 november 2011 De eerste keer dat ik het ga proberen, doe ik de pot een fleecedekentje aan. Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Nicolette Geplaatst: 16 november 2011 Geplaatst: 16 november 2011 ja dat zou ook mijn suggestie zijn of kranten op de bodem en kranten proppen ernaast. Quote
Nicolette Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 http://tupperplace.wordpress.com/2007/10/05/het-serveerwonder/ Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 O wat geinig, ik had er nog nooit van gehoord, net een plastic mini-hooikistje...Voor de taugé wel praktisch denk ik, dat b doe ik nu in een glazen pot met een gaasje.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Hilde Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 Dat is 'm inderdaad. De mijne is grijsachtig met donkerblauw. 'k Wist niet dat ze die nog altijd verkopen. Ik heb vandaag rijst klaargemaakt in mijn koelbox met een fleecedeken rond de pot.Hoe het verder gaat laat ik nog weten. Hubbie moest onverwacht weg. Ik had hem eigenlijk al thuis verwacht en heb de pot er uitgehaald, hopelijk wordt het nu niet alsnog koud.Wel een heel natte bedoening. Het water droop werkelijk van het deksel van de koelbox af... Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
geedee Geplaatst: 17 november 2011 Geplaatst: 17 november 2011 Die van mij is ook donkerblauw en heet "ovaalschaal"....werking is hetzelfde als het serveerwonder alleen past de spaghetti er nu ook in ... Quote
Hilde Geplaatst: 18 november 2011 Geplaatst: 18 november 2011 Die van mij is ook donkerblauw en heet "ovaalschaal"....werking is hetzelfde als het serveerwonder alleen past de spaghetti er nu ook in ... Ik zal toen weer juist te hard op de kleintjes gelet hebben. Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Hilde Geplaatst: 18 november 2011 Geplaatst: 18 november 2011 Gisteren dus de rijst uit de koelbox gegeten.Hij was inderdaad naar de koude kant maar mogelijk ligt dat aan mij door hem er niet uit te halen vlak voor het eten.Toen ik hem er uit haalde stond hij zo'n 4 uur in. Op de verpakking stond 1 deel rijst voor 2 delen water. Toch was de rijst nog iets te beetgaar en er stond toch nog wel een redelijk bodempje water in. Zodra alles kookte, heb ik de pot in de box gestopt. Had ik de boel iets langer op 't vuur moeten laten? Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
appelvrouw Geplaatst: 18 november 2011 Geplaatst: 18 november 2011 Was het witte of zilvervliesrijst? Als ik de "bed"methode doe, dan laat ik gewone rijst enkele minuten koken, en de zilvervlies toch wel 10 minuten..beiden uitgeprobeerd van de week, de witte rijst was goed, de zilver toch wat "harderig".. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Hilde Geplaatst: 18 november 2011 Geplaatst: 18 november 2011 Op de zak staat: langgraanrijst.Ik gebruik deze regelmatig en op het vuur komt het goed in deze verhouding. Misschien zal ik volgende keer aan de zijkanten wat kranten stoppen. Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
appelvrouw Geplaatst: 18 november 2011 Geplaatst: 18 november 2011 Op de zak staat: langgraanrijst.Ik gebruik deze regelmatig en op het vuur komt het goed in deze verhouding. Misschien zal ik volgende keer aan de zijkanten wat kranten stoppen. 10 à 15 minuten koken, staat dat op t pak? dan zou het witte rijst zijn. Ik zou zeker zo kranten stoppen, dat de pan geheel is ingepakt. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
pet Geplaatst: 19 november 2011 Geplaatst: 19 november 2011 Volgens mij ligt het echt aan de temperatuur als de rijst nog wat hard is en het water niet allemaal opgenomen. Dan is de pan waarschijnlijk te snel afgekoeld. Ik doe eigenlijk altijd maar heel kort koken op het gas en dan wel zo snel mogelijk in de hooikist. Dan is het ook na uren nog goed heet en de rijst nooit te hard. Nog meer isolatie zou ik dus zeker proberen. Quote
jasmin Geplaatst: 22 november 2011 Geplaatst: 22 november 2011 Tja dat is eigenlijk de vraag hé. Net zoals een thermos kan je de inhoud heet of fris houden maar hoe heet kan een koelbox inderdaad verdragen?Misschien als ik eerst een kussentje leg, zou dat voldoende zijn en ik kies dan een pot die de wanden niet raakt? Of zou er toch rondom rond "iets" isolerends bij moeten?Niemand ervaring met koelbox als hooikist?'t Zou zo sneu zijn als blijkt dat de halve koelbox achteraf is weggesmolten . Yep, even geen foto's, maar dat kan ik later wel doen.Ik heb hooi in de koelbox, een lekker kuiltje in het midden.Een pan gaat er in, maar wel gewikkeld in een theedoek, of in elk geval minimaal een theedoek er overheen, ook om condens op te vangen. Ik gebruik hem niet zo veel, omdat ik zowiezo een kookstijl heb waar ik niet pannen uren op het gas heb staan. Bijvoorbeeld:Groenten, aardappelen enzo stoom ik alleen maar. Een klein laagje water verwarmen tot de kook is genoeg. De hete stoom jaagt zich door je groente heen. En nog vóór de garing zet ik het vuur uit, en laat de met deksel gesloten pan gewoon met rust. Dat gaart prima na. In totaal gebruik je maar een paar minuten gas. Hetzelfde met rijst. Daar moet je wel de verhouding water-rijst goed afmeten. Je zet het op het vuur en al gauw zie je putjes in de rijst komen. Dat is het moment waarop je het vuur uitzet, en dan laat je de pan gewoon ook met rust. Dat gaart in zichzelf. Na tien minuten of zo even met een vork losmaken. Als de rijst wat vochtig aandoet, kan je een schone theedoek nemen, en daar je deksel indraaien, en die dan op de pan zetten. De theedoek absorbeert het teveel aan vocht/condens. Suddervlees maak ik niet zo vaak (vlees is best duur, helaas), maar dan gaat het tegenwoordig bij mij in mijn Turkse kookpotje, en die is helaas niet geschikt voor hooikist. Dat is dan weer een manco in de energiebesparing, maar OK. Bij dingen zoals soep begin ik meestal met een bodem te maken van 1 liter of zo... daar kook en trek ik alles mee, en dat wordt dan supergeconcentreerd, en pas als alles gaar is, komt er meer water bij. Al met al denk ik al lang niet meer na. Het is zo automatisch geworden om minimaal gas te gebruiken. Het voelt ook niet als zuinig doen of afzien, maar als een soort logica. Maar door die korte tijden is het gebruik van de hooikist een beetje overbodig geworden, grappig genoeg. Misschien eens tijd om juist recepten te gaan eten waar hij wel bij van pas komt. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
appelvrouw Geplaatst: 22 november 2011 Geplaatst: 22 november 2011 Leuk Jasmin, je doet het weer heel anders als ik, en ik zal een deel van je tips zeker uitproberen. Stomen, dat doe ik echt nooit (meer) ik maak me sterk dat ik niet nog ergens een stoompan ( zo`n ouderwetse grijsgewolkte rijstpan) heb. Verder zit ik hier in Fr in de winter met koken op rozen..de houtkachel wordt steeds meer gebruikt. Dat heeft een dubbele economische functie want om -buta-gas voor een redelijke prijs te halen moeten we naar Luxemburg (25 km.)Fijn om je ervaring met de koelbox te lezen..ik zal dat zeker in de zomer uitproberen, en voor nu met de yoghurt. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jasmin Geplaatst: 22 november 2011 Geplaatst: 22 november 2011 yaaaaaaa yoghurt.... dat moet ik eens gaan doen... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Nicoline D. Geplaatst: 15 december 2011 Geplaatst: 15 december 2011 Leuker, makkelijker en kleiner dan een hooikist: De Hooimadam! Kijk op de site: www.hooimadam.com Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 De yoghurt was prima gelukt in de koelbox annex hooikist, maar in bed lukt hij ook goed. Nicoline ik heb je hooijmadam eens bekeken op je website, dat ziet er leuk uit!Zelf vind ik het onnodig er een te kopen, want bij mij in bed, of op de houtkachel, of in de koelbox gaat het allemaal prima. En veel geld om zo`n fancy madammeke te kopen heb ik niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat je een keuken hebt met mooie spullen, mooie pannen, dat die hooimadamzak er erg leuk bij staat op je werkbank, en ook heel praktisch werkt. Ik wens je er veel succes mee, en zal mijn rijkere stads-vriendinnen zeker op je produkt wijzen als het ter sprake komt! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Judje-1986 Geplaatst: 25 december 2011 Geplaatst: 25 december 2011 Een hooikist is wel heel erg handig. Ook maar eens proberen. Quote
thea Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 20 jaar geleden kwamen ze op de markt de warmhoudpan van vilira'smorgens rijst even koken dan in de valira pan 'savond warm en goed op de tafel.Ook zo maak ik mijn yogurt en lekker stevig de lepelkan er recht op in staan.In een pan kokend water/ in een schaal de melk en 3 lepels yogurt mengen /dan het kokend water uit de valira pan en daar de melk mengsel in en 24 uur laten staan,jop kan de was doen.Momenteel worden ze veel aangeboden in kringloop winkel! Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
appelvrouw Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Heb je een foto van die pan Thea? Ik kan me er niets bij voorstellen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
thea Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Heb vorig jaar nog een gekocht bij de kringloop winkel voor de buurvrouw voor 2,00.Het is een ideale warmhoudpan. Deze is al 20 jaar oud Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
appelvrouw Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 Voor de yoghurt heel praktisch denk ik. Ik heb ze nog nooit gezien. Misschien is het iets noord nederlands? Als je er op de rommelmarkt een ziet voor de moestuindag schrijf ik me er voor in Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
thea Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 De warmhoud pan komen uit Spanje.Ik kijk er naar uit op de tweedehands.Voor picknicken ook handig koud/warm. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.