janita Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Hoi allemaal, Wie kan me advies geven over het volgende;Wij hebben vorig najaar via het boerenplantenbomen project van de gemeente 60m haagbeuk voor een haag bestelt. Nu zijn er de blaadjes aangekomen en het is geen haagbeuk maar de beuk Ik heb vorig jaar bewust gekozen voor de haagbeuk omdat volgens de informatie die ik gevonden heb de haagbeuk sterker zou zijn, minder eisen zou stellen aan de grond en de beuk zou eerder problemen krijgen als de wortels nat worden. Onze grondsoort is zure zandgrond en dat droogt snel uit maar in het najaar kan het hier behoorlijk nat zijn. De gemeente heeft al aangegeven dat ik komend jaar een nieuwe haag van hun mag als ik de haagbeuk wil.Maar de beuk slaat wel goed aan en mijn man heeft zo iets van, ik vind het prima als deze het ook doet, ze groeien al goed en dan beginnen we weer met dat kleine spul maar ik ben bang dat deze haag het komende najaar-winter misschien toch dood gaat door de nattigheid.Heeft iemand ervaring met de beuk/haagbeuk? Wat kan ik het beste doen? Laten staan of toch nog een keer opnieuw beginnen met de haagbeuk? En nog een vraag;Ik wil graag een border met witte rozen aanplanten maar onze grond is niet ideaal voor rozen, wie weet welke roos sterk genoeg is om het ook in zure zandgrond goed te doen? Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 (edited) Beuk = FagusHaagbeuk = Carpinus betulus. 2 verschillende bomen. Beide goed te gebruiken voor een haag. De Fagus maakt dan een beukenhaag. De Carpinus maakt dan een haagbeukhaag Hét verschil tussen beiden is wel het vasthouden van het blad in de winter. En inderdaad, de Carpinus ( de haagbeuk ) tolereert wat nattere gronden. Voor zure zandgrond wordt dan weer vaker de Fagus uitgezocht. Maar goed. Jij zit op vochtigere zure zandgrond. ( het kán nog lastiger hoor )Je hebt nu Fagus staan. Ik zou dat lekker zo laten. Het moet echt wel héél erg doorgaand nat ( staand water ) zijn, wil de beuk het niet pikken.Beiden doen het goed als eenmaal aangeslagen, beide groeien vlot. Ow ja. Je roos.Of er witte rozen bestaan die wat hogere grondwaterstand tolereren ? Jawel. Gewoon proberen. Zelf heb ik tuinen gehad met maar 40 cm teeltgrond boven het grondwater, en in de winter vaak zelfs minder. Rozen kunnen daarboven blijven, ze passen zich er wel op aan. Al zeggen de boeken van niet. De ware roos-liefhebber zal gruwelen bij mijn uitspraak. Maar gewoon doen. Geen byzondere roos er voor uitzoeken. Gewoon de witte 'Iceberg' ( ofwel: 'Scneewitchen") Niet duur ook. Of een witte bodembedekker van de kweker Tantau ( erg sterk ) Of een witte bottelroos ( rosa rugosa )Effect is overigens wél , dat de roos op hoger water, niet oud zal kunnen worden. 8 jaar toch wel op zijn hoogst. En dan nog : elk najaar ruim bekalken van je rozen perkje. En elk voorjaar ( maart ) bakken met compost en mestkorrels, daarna in april/mei nog eens extra mesten met complete rozenmest Edited June 9, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janita Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 Bedankt Bit,Het grootste gedeelte van de beukenhaag zit al goed in het blad dus we moeten dit zomer maar gewoon even afwachten, wel een geruststelling dat de beuk toch wel wat water kan hebben! Heb je ook nog tips voor de witte rozen? O, is al toegevoegd zie ik! Bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janita Posted June 10, 2013 Author Share Posted June 10, 2013 Bit,Ik heb de rozen die je hebt aangeraden bekeken en de schneewittchen is het type roos wat ik zoek, bedankt voor de tip!Nu nog even kijken waar het border precies moet komen en dan rozen planten in het najaar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Nog een aanvulling gevonden omtrent haagbeuk <-> Beukenhaag. Ik wilde een haag die 's winters het blad laat vallen en alleen 's zomers schaduw moet geven aan de kas. Vandaar dat ik ook ben gaan zoeken naar de verschillen. De Beukenhaag komt wat langzamer op gang dan de haagbeuk, maar eenmaal aan de groei zal de rest weinig problemen geven. Bovendien is jouw Beukenhaag duurder dan de haagbeuk, dus ik zou ze mooi laten staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Even een aanvulling betreft de roos. Hou er wel rekeing mee dat deze roos erg smet. Als het heeft geregend worden de bloemblaadjes van roos snel bruin. Verder wel een prachtige roos. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
janita Posted June 12, 2013 Author Share Posted June 12, 2013 Bedankt voor de reacties, ik weet nu waar ik op ga letten en nog uit wil zoeken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 En wat ook belangrijk is om te weten van de Fagus sylvatica(Beuk) kan je het jonge blad eten op de boterham met kaas of het blad door de salade(de jonge en nog doorschijnende blaadjes gebruiken) zie : http://plazilla.com/eten-van-bomen-de-beuk-beukenblad-beukenschors-en-beukennootjes Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Als kijkt bij http://www.soortenbank.nl dan vind je de natuurlijke standplaats van beide soorten. M.i. een aanwijzing voor de tuin. Oordeel zelf. Even citeren:"Fagus sylvatica L. ...Standplaats: Op vochtige tot vrij droge, matig voedselarme tot matig voedselrijke, al of niet kalkrijke grond in loofbossen. ..." "Carpinus betulus L. ...Standplaats: Op vochtige, voedselrijke, vaak kalkrijke grond in loofbossen, houtwallen en hakhout. ..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janita Posted June 14, 2013 Author Share Posted June 14, 2013 Stan; ik had nog nooit eerder gehoord dat je beukenblad kan eten! Wat een leuke link, bedankt! RvO; Ook bedankt voor de link, als ik dit zo lees lijkt de beuk voor onze grondsoort meer geschikt dan de haagbeuk.. hoezo veel verschillende informatie op het internet! We hebben besloten de beuk lekker te laten staan, er zijn er wel een paar dood gegaan maar het is ook 60m haag dus er zijn er altijd wel een paar die het niet redden, de rest is al flink aan de groei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts