martin.b Posted June 11, 2013 Posted June 11, 2013 Mijn tomatenplanten zien er zo uit. Nu lees ik wel iets over meeldauw, maar ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen. Ik heb iets van 16 tomatenplanten neergezet.Sommige in emmers, sommige in een kas, sommige in de volle grond, sommige in de zon, sommige in de halfschaduw, sommige met mest, sommige zonder mest, etc etc. En het zijn 6 verschillende soorten (uit zaad, van de markt, uit supermarkt tomaat) en het gekke is dat van de 16 planten er 14 deze witte vlekken hebben ?? Is het echt meeldauw, of is het iets anders?Kan ik ze dan maar beter gelijk ruimen en de tomaten vergeten? Alle andere zaken gaan boven verwachting zeer goed, het groeit allemaal als "kool" Ik verneem graag mogelijke suggesties / adviezen wat verstandig is om te doen. Quote
Tekj Posted June 11, 2013 Posted June 11, 2013 Niet heel goed te zien, maar als de plekken niet pluizig zijn dan lijkt het mij geen meeldauw. Kan door de kou komen, wellicht staan ze te droog. De grond ziet er namelijk best droog uit, en een tomatenplant staat niet graag droog. Quote
martin.b Posted June 11, 2013 Author Posted June 11, 2013 Nee, het is beslist niet pluizig, en het is echt wit.Sommige staan echt in een licht vochtige grond, en sommige staan "kurkdroog" (totdat het regent) en andere geef ik braaf water via een pijpje, zodat ik vanuit de onderkant bewater. En ze zijn dus allemaal zo !Ik snap er niks van. Ik wil wel een close up foto maken ?(morgen, het is nu te donker) Quote
Jorg Posted June 11, 2013 Posted June 11, 2013 Nee geen meeldauw. Sinds wanneer heb je er last van? Dit komt meestal door de kou, maar weet niet hoe lang ze al buiten staan? Andere optie is de zon. Het is in ieder geval geen schimmel. Quote
Else Posted June 11, 2013 Posted June 11, 2013 Nee hoor, dat heb ik ook. Het komt waarschijnlijk door verbranding door de felle zon. Als de plant nieuwe blaadjes krijgt terwijl hij buiten staat dan zullen die er wel tegen kunnen. Ik had het ook met mijn tomatenplanten toen ik ze van binnen naar buiten had gezet. Quote
martin.b Posted June 11, 2013 Author Posted June 11, 2013 Nee geen meeldauw. Sinds wanneer heb je er last van? Dit komt meestal door de kou, maar weet niet hoe lang ze al buiten staan? Andere optie is de zon. Het is in ieder geval geen schimmel. Ok, hele geruststelling dat het geen meeldauw is. Ik zit te denken of er iets gemeenschappelijk is geweest, en het enige is dat ik ze allemaal op hetzelfde moment buiten heb bezet.Ik moet nazoeken wanneer ik ze heb buiten gezet, maar het was inderdaad belachelijk koud voor de tijd van het jaar.Ik heb ze niet afgehard, maar heb ze wel eerst 2 weken in een foliekast gezet, en toen naar buiten. De pepers en paprika zien er wel heel gezond uit ? Dus ik zal ze maar gewoon laten staan? Zon kan ik me niet goed voorstellen, want ook de planten die in de halfschaduw staan hebben dit effect. Ik hou het in de gaten en zal over 1 a 2 weken wel een update maken met een foto. Quote
Tekj Posted June 11, 2013 Posted June 11, 2013 Gewoon laten staan ja. De plekken lijken op wat ik ook heb gehad, en na het weekje beter en warmer weer ben ik weer tevreden over hoe ze eruit zien. Behalve de al beschadigde stukken natuurlijk Quote
Bit Posted June 11, 2013 Posted June 11, 2013 Hier ook. Een enkel soortje en in wel veel mindere mate, maar hetzelfde verder. Groeien ze wel weer doorheen Quote
Recommended Posts