wilma2 Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 hallo mensen, vorig jaar een platte perzik pit van ufo4 in de grond gestopt en de plaats vergeten waar dat gedaan is, maar nu heb ik iets dat op een Perzik lijkt . ik heb het blad vergeleken met red haven blad en het lijkt mij dat dit ongeveer dezelfde structuur heeft. wie kan met zekerheid zeggen of ik nu een perzik zaailing hebt. ben erg benieuwdgroetjes van Wilma Quote
Stan Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 Ja ik herken het blad ook als perzik Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Persica († december 2016) Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 Hallo Wilma, Dit is een platte perzik zaailing ! zeker nog niet verplanten nu ! Quote
Bit Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 Totaal verbaasd en een beetje jaloers Leuk !! ( ik probeer al 2 seizoenen de platte perzik te zaaien. Lukt maar niet ) Quote
wilma2 Geplaatst: 12 juni 2013 Auteur Geplaatst: 12 juni 2013 tjee, wat leuk, goed dat ik het hier nog even nagevraagd heb want ik dacht met een stuk onkruid te doen te hebben. Ga er nu erg zuinig op zijn. ben er toch beduusd van.is het normaal dat er 2 stengels gevormd worden?bedankt voor de reacties, groetjes van Wilma Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 Wilma, je bedoelt 2 stengels uit de grond of maakt hij al een splitsing ? Met een soort V splitsing kun je gelijk een mooie boomvorm maken Quote
wilma2 Geplaatst: 12 juni 2013 Auteur Geplaatst: 12 juni 2013 Persica er komen 2 stengels vlak naast elkaar uit de grond beide 20 cm hoog,met zo goed als geen tussenruimte, is dit wel of niet gunstig als de plant geen grote boom mag worden? eigenlijk wegens ruimtegebrek. kan het ook in struikvorm een goede plant worden?ook heb ik gelezen dat de penwortel doorgesneden moet worden om meerdere dunne worteltjes te krijgen, is dat zo, en wanneer zou dat moeten gebeuren. kortom, ik weet glad niet hoe ik hem verder op moet kweken dus alle hulp is welkomgroetjes Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 13 juni 2013 Geplaatst: 13 juni 2013 Je hebt blijkbaar 2 afzonderlijke perzik boompjes met elk hun eigen wortelsysteem, nou je boft maar , pas laat in de herfst, wanneer ze in rust zijn kun je ze elk apart gaan verplanten.Doe dit nu, dan gaan ze het vrijwel zeker niet redden, het verhaal over de penwortel wegknippen is een oud gebruik, ik heb dit nog nooit gedaan en al m'n (perzik) bomen doen het prima.Houd er rekening mee dat perzik zijn meeste voedingsstoffen uit de bovenste grondlaag haalt , een mulchlaag rondom de stam is zeer gewenst, boomspiegel dus liefst vrij houden van gras en onkruiden. Quote
wilma2 Geplaatst: 20 maart 2017 Auteur Geplaatst: 20 maart 2017 hallo beste mensen.ik las mijn artikel over een platte perzik ufo 4 ,hier nog eens na die ik dus opgekweekt heb van een pit.Dat is intussen 4 jaar geleden. Nu , in 2017 heeft hij voor het eerst mooi gevulde bloemen. 7 stuksDaar ben ik zo blij mee, maar, ik blijf mij nog afvragen doe ik alles wel goed met mijn boompje. ik ben in december 2016 begonnen de krul te bestrijden met het schimmelwerende spuitspul van bayer. gekocht bij de plaatselijke intra, en heb dat 3 x herhaald.het boompje is +- 1.80 hoog Nu ben ik wel bezorgd of de krulziekte er in komt. er naast staan 2 kleine melred perzik boompjes ,omdat ik gelezen heb dat de ziekte door regen op de perzik komt heb ik een zeer grote plastik zak over het boompje gedaan die aan de onderkant open is zodat lucht en wind er nog in kan. ook die heb ik bespoten. deze boompjes staan nu volop in knop die op t punt staan open te gaan.Maar, moet ik die plastik zak nu laten zitten of er af halen als het niet regent om beien de gelegenheid te geven de bloemen te bevruchten?hier zou ik graag iets meer over weten. Quote
Bit Geplaatst: 20 maart 2017 Geplaatst: 20 maart 2017 weet ik niet direct raad, maar wellicht ook in dit topic eens kijken ? : krulziekte-bestrijding-bij-perzik-nectarine-t21467.html .... en een foto is altijd verhelderend Quote
wilma2 Geplaatst: 20 maart 2017 Auteur Geplaatst: 20 maart 2017 Bit. ja dat topic heb ik zelfs al 3 x zeer aandachtig over gelezen maar ben er nog geen aanwijzing tegen gekomen wat iknu metdie plastic afdekking moet doen. Het hele topic is vooral gespits op het werken met zwavel,pap, kruiden gebruik, en wat er allemaal eventueel zou helpen de krul te voorkomen en of bestrijden.Nu ga ik persica wel heel erg missen. Hij gaf mij altijd het gevoel alwetend te zijn.groetjes van wilma Quote
windindewilgen Geplaatst: 21 maart 2017 Geplaatst: 21 maart 2017 Je zal de plastic zakken eraf moeten halen voor bestuiving, zeker bij mooi weer. Doe dit op het moment dat de bloei begint.Ikzelf denk dat het gevaar voor krul grotendeels geweken is. Ik althans ben per 1 maart gestopt met bestrijding. Er waren toen al volop uitlopende knoppen. Zeker bij de vroege rassen.Wat is het spulletje van bayer? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
wilma2 Geplaatst: 21 maart 2017 Auteur Geplaatst: 21 maart 2017 beste heer.het is fijn nu te weten wat ik met het plastic moet doen. het middel van de bayer isbayer garden natria voor schimmels op sierplanten en fruit werkzaam bij schimmels meeldauw schurft is zo te zien een zwavel middelwordt gebruikt op druiven in de volle grond tegen meeldauwkersen perziken en pruimen er wordt gezegd bij perziken en pruimen een behandeling voor de bloei uitvoeren en direct na de bloei herhalen, maar er staat niets op over de krulziekte microsulfomijn laatste bespuiting is op 11-3 geweest als ik nu veel secuurder leest wat er op de verpakking staat ben ik toch bang dat er geen krulziekte mee bestreden wordtof ik nu na de bloei nog een keer moet spuiten? geen idee maar de ufo 4 staat dus zonder bescherming en dan heb ik zo mijn twijfels of dat wel goed zal gaan. de tijd zal het lerenvriendelijk gegroet van wilma Quote
Yuras Geplaatst: 21 maart 2017 Geplaatst: 21 maart 2017 of ik nu na de bloei nog een keer moet spuiten?Nee, dat heeft geen zin meer.Wel kan met plant versterkende middelen spuiten NA de bloei, als vital http://www.ecostyle.nl/tuin/producten/vital die helpt boompje iets gezonder blijven en de schimmels te strijden, gewoon verhogen weerstand van de boom. Quote
windindewilgen Geplaatst: 21 maart 2017 Geplaatst: 21 maart 2017 Wilma, wil je eind april/begin mei even melden wat voor een resultaat je hebt geboekt bij de bestrijding van krul.? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
wilma2 Geplaatst: 21 maart 2017 Auteur Geplaatst: 21 maart 2017 ja, ik heb een notitie gemaakt zo vergeet ik dat niet mr windindewilgen Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 21 maart 2017 Geplaatst: 21 maart 2017 Ik gebruik ook de microsulfo, lijkt me prima tegen krulziekte. Is zwavel, en wat ik heb gelezen, heel efficient tegen krulziekte. Ik ga ook niet meer spuiten nu tot de blaadjes er weer vanaf vallen. Knoppen van mijn perziken staan bijna in bloei buiten! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.