Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kruisbes in slechte staat

ThomasDM

Recommended Posts

Tja, Jeemp. Dit ziet er wel zielig uit ja.

Wil je echt proberen dit struikje weer op te krikken , zou ik hem een lekkere dikke laag mulch geven, wat koemestkorrels er onder en gelijk nu een shot vloeibare complete mest.

Ziet er uit als ondervoeding. Maar lastig te beoordelen. Was het een gezonde struik toen je hem kocht ? Stevige goed doorwortelde potkluit ?

Vergeet ook de mulchlaag niet. Je hebt de plant toch niet veel dieper gezet dan hij stond in de pot he ? Deze struiken ( alle bessen struiken ) wortelen heel oppervlakkig. Een dikke laag compost bv , of laagje compost afgedekt met een laag turfstrooisel vinden ze lekker. Die laag aanbrengen na de vloeibare mestgift. Onkruid regelmatig voorzichtig uittrekken onder de struik Daar niets laten groeien. Op zich moet de struik kunnen herstellen denk ik wel. Tenzij er iets echt mis is met de grond ( veel te kalkrijk bv ) Dan zou je ingrijpendere maatregelen moeten nemen.

Planthoogte is normaal wel in orde. Ik zal nog eens moeten kijken wat ik kan gebruiken als mulchmateriaal. Het is een nieuwe tuin met enkel gras en kleine plantjes dus veel heb ik niet ter beschikking. Enkel grasmaaisel is als mulch waarschijnlijk niet aan te raden bij jonge planten, of wel?

Nieuwe tuin zeg je... nieuwbouwwijk??

Misschien zit er iets raars in de bodem, iets dat daar met het bouwen terecht is gekomen... olie, metaal... ik verzin maar iets.

Ik merkte dat bij het kweken van kruiden in van die blikken bakken (type Dille & Kamillesfeer) dat de blaadjes ook rood en geel konden worden. Geen idee wat voor soort metaal het was. In elk geval zet ik nooit meer plantjes in direct contact met een metalen bloempot.

Het is een nieuw huis in een oude wijk, ik denk niet dat er iets met de bodem mis is.

Het zal misschien aan de plant liggen , een kruisbesstruik van een andere kweker die ik enkele meters verder geplant heb doet het wel goed en mijn frambozen en bramenstruiken die gelijktijdig geplant zijn lijken ook geen problemen te hebben.

Toch. Een nieuw of verbouwt huis in een oude wijk, kan best heel wat gevolgen hebben in een ( oude ) tuin. Zwaar materieel kan de grond behoorlijk kapot maken, verdichten of gewoon totaal dood maken voor langere tijd. Er kan iets van een bergje kalk gelegen hebben , kalkzand , stucadoor-dumpplek, verf ? Whatever. Je begrijpt wat de schets is. En dat kan op de meter verschillen. Misschien heeft de latrine er gestaan ? of de schaftkar. Ik verzin maar wat

Sorry. Zo op afstand is het ook wel lastig he ? Maar gezond staat dat ding er dus zeker niet bij. Kan nog wel bijtrekken hoor. Mulch is belangrijk in ieder geval.

Nou iets raars ontdekt. Ik bedacht me dat mijn verkleurde kruiden in zinken potjes hadden gestaan. Dus ik Google daarop, kom ik een plaatje tegen met een foto van een voorbeeld van gebrek aan zink: zelfde symptomen als het teveel er aan.... (een homeopaat zal wel glimlachen)

Graan-Zn-gebrek.png Graan verkleurt rood en geel...

Hier is de link: http://www.agritip.nl/index.php?page=zink-zn

• 1 month later...

Het plantje lijkt zich ondertussen te herstellen, de bladeren hebben terug een groenigere kleur en de laatste twee weken zijn er nieuwe, frisse groene blaadjes te bespeuren. Het plantje is dus weer beginnen groeien

Ik had hem herplant met redelijk wat potgrond erbij, beetje vloeibare meststof gegeven, een mulchlaag van compost toegevoegd, en in de drogere periode heb ik hem regelmatig water gegeven.