Dabar Posted June 15, 2013 Posted June 15, 2013 Ik heb een vraagje over mijn courgettes. Ik ben een beginnende tuinierder en wist helemaal niet dat ik mijn courgettes moest bestuiven. Ik lees hier dat sommige mensen hun plantjes mee helpen met bestuiven door middel van een penseel of wattenstaafje.Nu wil ik dat ook best doen, maar weet niet meer of ik nu courgettes voor me heb of kokommer/augurk. Naar mijn idee heb ik alleen mannelijke plantjes?Heel; stom maar ik heb er geen naamkaartjes bij gezet. Ik heb wat foto's gemaakt misschien kan iemand mij helpen hoe ik dit nu moet doen? Of moet ik gewoon maar wachten en kijken wat er gebeurt?Dit zijn twee aparte planten. Ik heb ze nu naast elkaar gezet. Naar mijn idee zie ik alleen maar mannelijke bloemen klopt dit?De laatste foto is volgens mij een augurk en geen courgette Quote
ilse Posted June 15, 2013 Posted June 15, 2013 ik had ze vorig jaar ook voor het eerst. Heb er niks aan gedaan dus gewoon de natuurlijk zijn gang laten gaan en vruchten kwamen vanzelf. Kreeg eerst mannelijke bloemen en later kwamen de vrouwen. Hoe dan ook jou courgette zullen eerder zijn dan de mijne. De mijne moet nog opkomen... Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
Berry Posted June 15, 2013 Posted June 15, 2013 In het begin heb je alleen mannelijke bloemen. Maar als je op je eerste foto goed kijkt, in het midden, nu nog een knopje, volgens mij wordt dat een vrouwelijke bloem, de aanzet van de steel is dikker.Google er maar eens op, dan leer je het verschil wel. Quote http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl
eenertjuh Posted June 15, 2013 Posted June 15, 2013 Voor zover ik kan beoordelen van de foto lijkt de onderste foto me geen augurk.Bij mij zijn de bloemetjes can de augurk een stuk kleiner Quote
Tuintjesdraak Posted June 16, 2013 Posted June 16, 2013 Lekker de natuur zijn gang laten gaan, mocht je helemaal geen insecten erbij zien kan je altijd nog zelf gaan bestuiven. Idd, lijkt dat ene korte dikke puntje een vrouwelijke bloem te worden, ik had ook gelezen dat de mannelijke bloemen eerder uitkomen, dunne steeltjes zijn de mannen, dikke steeltjes zijn de vrouwen, dat steeltje wordt nl de courgette als de bloem bevrucht is. De bloemen kun je ook eten he, mocht je er een heleboel hebben, gewoon eens proberen. Wat ik nog wel graag wil weten is of je het kan zien als een vrouwelijke bloem bestoven is? Ik dacht dat ze dan de dag erna weer helemaal gesloten zijn, klopt dat? Quote
mw vogel Posted June 17, 2013 Posted June 17, 2013 Zelf heb ik courgettes nooit geholpen met bestuiven, of heb jij ze in de kas staan? Dan komen er geen insecten bij en dan zou het misschien wel moeten. Klopt dat er meestal eerst een stel mannelijke bloemen verschijnen. De vrouwelijke maken de vruchten en zijn gemakkelijk te herkennen aan een minivruchtje achter de bloem(knop). Courgetteplanten zijn eigenlijk heel gemakkelijk als je je aan de basisregel houdt: water en voedsel en van allebei veel! Quote
Dabar Posted June 18, 2013 Author Posted June 18, 2013 Ohhhh wat vriendelijk allemaal van jullie om antwoord op mijn vraag te geven.Hier kan ik echt wat mee!Ik zal voorlopig de natuur zijn gang laten gaan want ik heb genoeg insecten en zelfs een hommelnest in de tuin. Ik wacht rustig af en bedankt voor alle goede adviezen. Inderdaad Berry lijkt dat kleine bloempje een vrouwtje te worden! Quote
Recommended Posts