Chrones Geplaatst: 15 juni 2013 Geplaatst: 15 juni 2013 Hoi allemaal, Ik ben een beginnende tuinierder, mijn tuin ziet er zo uit: Nu is mijn vraag het volgende: Mijn kersenboom begint ineens dode bladeren te geven, ook enkele gaatjes in de bladeren. Standplaats is tuin op westen, heeft ongeveer heel de dag zon (behalve tot uur of 11 's ochtends).Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Tevens een vraag over mijn frambozen. Het is de gele framboos, hij staat heel mooi te wezen, volop vruchten... gaat dit de goede kant op of moet ik volgens jullie nog extra aandacht geven? Aarbeien gaan ook als een speer Quote
Bit Geplaatst: 15 juni 2013 Geplaatst: 15 juni 2013 Over de kers durf ik niks te zeggen, lijkt wel op verdroging, zou aan een disbalans kunnen liggen tussen gebladerte en wortels. Nog te weinig wortels voor de kroon ?Is mij wat te vaag zo Wat wél zeker is, is dat de framboos in een écht te kleine pot staat. Ondanks dat ie het nu dus goed doet. Dit gaat binnenkort toch echt fout. Quote
Chrones Geplaatst: 15 juni 2013 Auteur Geplaatst: 15 juni 2013 Bedankt voor je antwoord! De pot is er door intratuin bij verkocht.... hmm!Dat is slecht en jammer.. Welke pot raad je aan? hoe groot minimaal? Een breedte pot of juist weer een ronde of vierkante? Het iig de hoek waar hij nu staat waar nog alleen ruimte is, ik wil hem niet in de tuin zetten.Hoe krijg ik hem er nu zonder schade weer uit? Sowieso pas aan het einde van dit seizoen neem ik aan? Hij staat nu in 25x25 pot..rond Kijk zo kochten wij hem compleet:(dus niet zelf in pot gezet!) De kerst heeft niet veel wortels nee, verdroging kan ik me niet voorstellen, hij wordt goed verzorgd, ik voel altijd netjes of er voldoende water in de grond zit (niet oppervlakkig water geven). Quote
Chrones Geplaatst: 16 juni 2013 Auteur Geplaatst: 16 juni 2013 Ik zie drie nieuwe scheuten die sowieso nog binnen de pot vallen zeg maar...maar maak me daar nu wel zorgen om. De kerst gaat ook steeds meer achteruit.. Quote
Federico Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Beste Chrones, Uitgaand van je foto en opgegeven maat is de pot idd. klein voor een zich zo snel vermeerderende struik als framboos. Ik raad je aan nieuwe scheuten weg te halen, en heel veel water geven. Succes! Quote
Katja1604 Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Ik zou ook voor een grotere pot gaan, weet niet uit me hoofd welke maat, maar de vorm(rond of vierkant) is niet echt van groot belang.Wel belachelijk dat ze je bij intratuin een framboos verkopen in zo'n potmaat.Ik denk dat dat meer is om de planten in de winkel klein te houden.Dat het in een grotere pot hoort, mogen ze er wel bij vertellen. Quote
Chrones Geplaatst: 16 juni 2013 Auteur Geplaatst: 16 juni 2013 @Federico Water krijgt die wel, nieuwe scheuten wegknippen zou betekenen geen frambozen volgend jaar toch? Balen dat de pot te klein is.. een pot als 25x90 mag bijvoorbeeld wel of moet het toch echt dieper zijn? Quote
Chrones Geplaatst: 16 juni 2013 Auteur Geplaatst: 16 juni 2013 @Katja1604 Maar hij zit in een stenen (best zware) pot, daarin zit hij gewoon vastgemaakt.. hmmm Ik wil hem er dan zonder schade uithalen, maar dat is natuurlijk even de vraag hoe Quote
Bit Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 De Framboos zit niet in de pot vastgemaakt. De stokken ( die 3 stokjes ) zitten aan de pot vast. De stokken kan je van de plant losmaken en dan is de plant uit de pot te halen. Natuurlijk koop je de plant samen met de pot als geheel, en dat gaat ook best even goed hoor. Maar het volgende jaar haalt de struik niet op deze manier. En ik ga er even vanuit dat je hem niet alleen voor deze zomer gekocht hebt. Kan hij niet in de volle grond, dan kan je een klein kuipje halen bij de Gamma oid. ( 8,- ) Niet zo mooi, maar wel beter van maat. doorsnede 40cm minimaal. Dat is dan voor 2 seizoenen, en moet je behoorlijk bijmesten in beide seizoenen. Geen scheuten weghalen, die gaan volgend jaar vrucht dragen. De Intratuin is in veel dingen natuurlijk mooi, aantrekkelijk , goedkoop, en trendy. Maar of een plant bij jou blijft leven of niet is niet zo zeer hún zorg lijkt het wel eens he ? Quote
Chrones Geplaatst: 19 juni 2013 Auteur Geplaatst: 19 juni 2013 Hoi allemaal even een update, kerstboom is echt gewoon bijna kaal geworden.... De framboos doet het beter dan ooit en staat nu in volle grond!Hoe? Mijn broer is hovenier, die kwam hier, heeft het als volgt gedaan: Pot kapot geslagen, wortelen volledig intakt, de frambozenstruik in een flinke gat gezet, hem nat gemaakt de wortel, toen goed grond erover (speciaal gekocht?) en nu heeft hij zelfs al nieuwe wortels toen ik stiekem keek kijk: Quote
Bit Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 De Framboos ziet er in ieder geval helemaal goed uit zo. Die Kersenboom . ? Tja. Helaas dan he ? Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Waarom kijkt je broer niet eens even naar je kers? Volgens mij is dit het proberen waard. Quote
Chrones Geplaatst: 20 juni 2013 Auteur Geplaatst: 20 juni 2013 Tja mijn broer heeft gekeken, die vermoed rupsen... :S Quote
Chrones Geplaatst: 30 juni 2013 Auteur Geplaatst: 30 juni 2013 Hoi allemaal, Na hem (kersenboom) een tijdje met rust gelaten te hebben, zag ik ineens dit: Zit bovenop de stam. What's that? De Framboos heeft nu wel wat aangevreten bladeren, even in de gaten houden of er 's nachts iemand niet zit te snoepen.. zijn maar paar bladeren, de rest heeft dat nietmaar de verplaatsing heeft hem wel overleefd gelukkig! Quote
Bit Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 Kan een mineervliegje zijn ( die bruine delen ) of een krambozenkevertje ( die gaten ) of slakken / slakjes ( die gaten. Ik vind het erg meevallen, meer dan meevallen. Geen zorgen maken. Niet pamperen, niet tuttelen. Prima zo Quote
Chrones Geplaatst: 10 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 10 augustus 2013 Misschien leuk om te weten, de kersenboom ondanks dat hij niet zelfbestuivend is, is weer helemaal tot leven! Ik had hem voor nood in een pot gezet, vooraan de straat, elke dag vollop zon... hij is volledig kaal geweest, nu helemaal weer in blad! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.