Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kleigrond


rommert

Aanbevolen berichten

Hallo Rommert,

 

Even een wedervraag: is dit het eerste jaar dat je op dit perceel groente gaat telen? Dit vraag ik omdat het hebben van kleigrond zeker niet negatief is en er zeker goede resultaten te behalen vallen.

 

Enkele maatregelen / tips die regelmatig terugkomen als het gaat om het telen op te natte grond.

  • Structuur verbeteren door compost / mest onder te werken en diep wortelende groenbemesters te zaaien(proces van enkele jaren)
  • Het maken van verhoogde bedden
  • Niet op (natte) grond lopen dit geeft structuur bederf waardoor het water langer blijft staan.Ook veel lopen op natte grond geeft al flink structuur bederf.

Voordat we je een goed advies kunnen geven: Hoe ziet je grond er nu uit, na de droge dagen van afgelopen week? Dat geeft al een indicatie.

 

Persoonlijk zou ik geen verse mest meer onderwerken nu er over enkele weken al gezaaid / gepoot / geplant kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

trouwens nog een vraagje: is zeeklei wel de goede grond voor bosaardbeien??

 

Ik weet het eerlijk gezegd niet, want met kleigrond heb ik geen ervaring. (Zowiezo weinig, maar wat ik heb is met zandgrond)

 

schaduw-groenten-t511.html?hilit=schaduw%20groenten#p3167

 

Hier worden een aantal groenten genoemd die het ook met schaduw doen.

 

Natuurlijk schiet aardappel ook in mijn hoofd: de kleiaardappel!!

 

Maar er is genoeg met klei te doen. Het Westland zit vol met kas- en tuinbouw... al weet ik niet hoe ze hun grond bewerken.

 

De verhoogde bakken zijn natuurlijk altijd een ideaal plan als de oorspronkelijk bodem niet mee wil werken (vervuild, rotsig, betegeld, etc.) Je stelt dan gewoon je eigen grond samen. Eventueel eigen grond gemengd met iets anders, of compleet nieuwe grond... of gewoon de afwisseling... een deel zet je in je kleigrond, en een deel in bakken... (de bosaardbei eventueel... )

 

Als je op een boerderij woont, zou ik maar rap beginnen met het aanleggen van een composthoop... zat materiaal aanwezig, lijkt me.. Koeienmest hoeft niet een jaar te liggen. Als je straks in de volle grond gaat zaaien (mei) is er nog tijd genoeg om die mest over een gespit veldje te gooien, en het gewoon even te laten liggen, drogen en inwerken... kan je het na een paar weken lekker onder spitten... geeft lucht in de bodem...

 

Paarden mest heeft langer de tijd nodig (te rijpen, zeggen ze geloof ik)... van kippen en duiven mest weet ik het niet.

Als het alleen om mest gaat: kan je gedroogde koekorrels kopen, maar ja... op wat voor een boerderij woon je?

Op elke boerderij is toch wel wat voedzaams te vinden voor je grond, lijkt me?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het volkstuincomplex waar ik zit hebben de meeste tuinen ook een kleigrond (mijn eigen tuin ook). Om de klei wat te breken en de grond wat luchtiger te krijgen wordt vaak champignonmest gebruikt. Dat wordt dan tussen de klei/grond gespit voor de vorst en na de vorst gaat de frees eroverheen.

 

Daarnaast heb ik een paar geulen gemaakt richting de sloot, daar takken (bamboe omdat iemand dat nog had liggen) ingelegd, geul weer volgegooid met grond/klei. Je kunt de geulen natuurlijk ook openhouden moet je alleen uitkijken waar je loopt. Het heeft wel gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik woon op een melkveebedrijf. maar ik mag van mn vader eigenlijk geen composthoop opzetten. hij zegt dat er teveel ongedierte zoals ratten en muizen opaf komen

 

Daar heeft je vader gelijk in, mischien mag je het wel in een grote kuil storten met aarde erweer overheen, een dichte komposthoop dus die je later weer uitgraaft, mischien vindt je vader dat beter idee.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zie je dat dan voor je met zo'n compostkuil, ze willen het niet open en bloot hebben liggen ivm ongedierte en van 1 dagje werken op de moestuin houd je niet veel over voor zo'n hoop toch? Dat kun je iig niet meer opgraven dan heb je veel meer nodig, dus moet je opslaan en dat is iets wat hij juist niet mag!

Denk dat alleen zo'n dichte compostbak dan een optie is, maar dat kost weer een paar centjes.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mischien heb ik het verkeerd begrepen maar ik dacht dat hij een manier zocht om mest ouder te laten worden om te gebruiken voor zijn moestuin, dat kan namelijk ook in zo'n dichte kuil.

Ik gebruik het woord mest en compostbak door elkaar dat is wel verwarrend maar ik gooi het op hoop.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het volkstuincomplex waar ik zit hebben de meeste tuinen ook een kleigrond (mijn eigen tuin ook). Om de klei wat te breken en de grond wat luchtiger te krijgen wordt vaak champignonmest gebruikt. Dat wordt dan tussen de klei/grond gespit voor de vorst en na de vorst gaat de frees eroverheen.

 

Daarnaast heb ik een paar geulen gemaakt richting de sloot, daar takken (bamboe omdat iemand dat nog had liggen) ingelegd, geul weer volgegooid met grond/klei. Je kunt de geulen natuurlijk ook openhouden moet je alleen uitkijken waar je loopt. Het heeft wel gewerkt.

ok. maar hoeveel meter moeten die greppels dan uitelkaar? en hoe diep moeten de greppels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Op ons tuincomplex is er 1 meneer die elk najaar zijn gespitte grond met stro afdekt en dat vervolgens er in het voorjaar doorheen spit. Hij zegt geen andere meststoffen te gebruiken. Zijn grond is altijd heel licht en geeft een goede opbrengst. Zelf spit ik niet maar ik gebruik ook stro om te mulchen en in de winter de klei grond af te dekken. Ook gebruik ik daar paardemest, compost en groenbemesters voor. Die (wat er dan nog van over is) werk ik vervolgens dan weer door de grond in het voorjaar.

Phacelia is zo'n groenbemester die ik zaai op het stuk waar later mijn courgettes in komen. Het is een leuke bijen plant en maakt de grond mooi los. Doet het prima op de compost hoop.

Een compost hoop van alleen plant afval trekt geen ongedierte aan. Pas als je er etens resten (en vooral gekookte dingen) tussen gaat verwerken komt het ongedierte.

Succes met het losmaken van je grond.

ik heb zelf nog een grellinette wat heel goed werkt om grond los te maken. http://www.boerengoed.nu/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

De achtertuin begint bij ons nu ook eindelijk vorm te krijgen. Onze grond is zeeklei met een laag zand eroverheen.

We willen eigenlijk zo snel mogelijk planten erin zetten, wat is nu verstandig om op korte termijn de grond te verbeteren?

De boel omspitten met wat zakken aarde erdoorheen? Ik heb nog een zak koemestkorrels liggen en een paar kilo mestkorrels voor sier- en moestuin. Kan ik dit een beetje erdoorheen doen zonder dat de grond overbemest raakt? Of kan ik het beter houden bij aarde.

En kan ik dan het beste tuinaarde gebruiken of potgrond?

 

Ik wil ook nog dingen gaan zaaien, maar ik vraag me af of ik niet beter alles voor kan zaaien en een paar weken na het omspitten pas in de grond zetten. Omdat de grond misschien nog moet herstellen ofzo.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je iets wil kopen om de grond te verbeteren kun je denk ik best compost halen.

je kan het door de grond heen spitten, maar je kunt ook gewoon spitten koemestkorrel strooien en dan waneer je een plantje plant een ruime kuil graven lekker handevol compost erin plantje en weer toedekken.

in volle grond bemest je niet zo snel als in pot teveel.

 

Verder ben ik zelf gek op mulchen, en geef ik die tip om er wat over te lezen mischien is mulchen ook wat voor jouw.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip Hans!

Als ik het zo een beetje bekijk hebben cacaodoppen veel voordelen. Houdt slakken en onkruid tegen, zorgt voor voeding, bescherming in de wintermaanden en nog veel meer. Zeker iets om naar te kijken. Al is het alleen maar om m'n katten straks een beetje af te schrikken. Niet dat ze zielig zijn hoor, ik zorg wel voor een stukje kattengras.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

ik heb er nu peterselie gezaaid maar met dit weer krijg ik die zware rotklei natuurlijk nooit mooi fijn nu het ik compost gekocht en dan wou ik een klein greppeltje graven en die volgooien met compost en daar de peterselie plantjes in zetten is dit een goed idee of moet het anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...