Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aangeboden: Cassave... Varkensvoer


Aanbevolen berichten

Weet ik eigenlijk niet. Verdiep me er pas net in Maar rauw kunnen de dieren ze iig niet eten, ivm het giftige blauwzuur in de vorm van glycosiden. (staat op wikipedia).

Koken dus, dat is nou weer jammer (extra werk).

 

Verder op Wikipedia: In landen als Benin, Congo, Angola en ook op Borneo wordt de cassave gebruikt om cassavepap van te maken. Dit voedzame en zetmeelrijk gerecht wordt gemaakt van gedroogde cassave.

Maniokbloem kan ook gebruikt worden om tarwebloem te vervangen, het wordt daarom ook wel gebruikt door mensen met allergieën. Tapioca en fufu worden gemaakt van de zetmeelrijke bloem van de maniokwortel (andere naam voor cassave).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een werk zeg... maar zit hier stiekem ook wel te lachen, zie je daar midden in een enorme berg cassave staan.... Foto graag...!!

Lastig die paraffine... moet je die er dan eerst afsmelten oid voordat je ze kan koken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan ik me wel voorstellen... ... en ... ondertussen lees ik mij ook even in over paraffine en cassave... ze zijn maar een paar weken houdbaar... En ik kan nergens vinden wat ze nou doen om die paraffine eraf te krijgen, behalve schillen. En ook de gevolgen van consumptie van paraffine worden mij nog niet echt duidelijk... tegenstrijdige berichten dus. Lijkt ook erg af te hangen van de samenstelling/kwaliteit van de paraffine... En dan lijkt het me dat ze voor die coating waarschijnlijk niet de duurste hebben gebruikt...

 

Varkentjes moeten er natuurlijk niet ziek van worden...

 

Edit: "... Wanneer je de wortel breekt, moet het vlees vanbinnen spierwit zijn (al bestaan er zeldzame gele kweekvormen). Als er zwarte lijnen door lopen, is de knol door schimmels bedorven."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke als je fruitmesjes/dunschillers nodig hebt ik heb er nog wel 40 tot 50 zeker ! RUILEN ? Maar de MTFD is pas in september ? Dan maar zaterdag 21 juni (a.s. zaterdag doen)ZMTFD ?

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik heb ook nog eens zitten denken/fantaseren hoe je die paraffine eraf moet krijgen.

En mijn conclusie is dat je ze gewoon in het vuur moet gooien denk ik... op een rooster erboven oid... dan fikt/smelt die paraffine wel weg. Te zwart laten worden kan dan natuurlijk ook weer niet want niet goed voor de varkentjes... en daarna in je kookpot...

Makkelijk is het in ieder geval niet...

 

Even te ver door fantaseren levert een soort systeem op waar die dingen boven je vuur warm worden, paraffine smelt, loopt af en wordt opgevangen op eoa manier en daar zou je dan weer iets mee kunnen doen...

Ik zei al... té ver doorgedacht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cassave is erg lekker, Jorieke... als ik bij je in de buurt woonde, kwam ik je los maken van een wortel of drie... ha, ha...

 

Je moet schillen met een dik mes, eventueel kapmes, en dan koken. Daarna kan je voor eigen gebruik ook invriezen.

 

Ik heb ooit prachtige filmpjes gezien van Afrikanen die de cassave schillen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, meel maken en schillen en dan koken gaan we zeker nog doen. Voor onszelf...

Joep wil alles op een grote berg gooien, en hopen dat het 'composteert'. Ik vrees dat we toch ook nog een boel weg moeten gooien. Hoe zonde dat ook is. Ik houd echt niet van eten weggooien, maar dit is wel heel erg raar spul met dat paraffine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, meel maken en schillen en dan koken gaan we zeker nog doen. Voor onszelf...

Joep wil alles op een grote berg gooien, en hopen dat het 'composteert'. Ik vrees dat we toch ook nog een boel weg moeten gooien. Hoe zonde dat ook is. Ik houd echt niet van eten weggooien, maar dit is wel heel erg raar spul met dat paraffine.

 

Even opletten Jorieke, Breek eens zo´n cassave door midden. Ik vrees dat er dan zwarte draden doorheen lopen, anders worden ze niet weggegooid. Dan is de smaak niet lekker. Alles wat je voor jezelf gebruikt, moet compleet wit zijn, anders doe je veel werk voor niks.

 

Plus.... alles wat je voor jezelf hebt goedgekeurd... koel bewaren. Cassave bederft vrij snel (vandaar die parafine)

 

Of invriezen. Als je er grove gesneden patatjes van maakt, en dan frituurt.... yammie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Parafine word bij oa paarden gebruikt als laxeermiddel bij koliek en verstopping. Volgens mij kun je dat gewoon aan je varkens geven. Word niet opgenomen door het lichaam, werkt als soort glijmiddel in de darmen.

 

Maar van te veel paraffine kunnen ze dus weer diarree krijgen las ik. Dus geheel ongevaarlijk is het denk ik ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...