Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Alles afdekken?


Aanbevolen berichten

ja dat kan, voor tegen alle beestjes is er wel een gaasje, fijner of grover

en dan misschien wat antiworteldoek tegen niet gewenst kruid

en misschien alles in potten tegen ongedierte van onder af

en telkens iets eco spuiten tegen bacterien en virusssen

en......

 

je snapt het, het is echt niet vervelend bedoeld hoor! maar je kunt er heel veel werk in stoppen om je plantjes tegen alles te beschermen

 

wij nemen alleen actie als er teveel schade ontstaat, we plukken de rupsen, knippen de slakken, vangen de veenmollen, netten de aardbeien en kersen en de kleine kolen, plukken de zieke bladeren weg...(is soms ook veel werk, bedenk ik nu... )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het "beschermen" tegen van alles is denk ik geboren uit het feit dat er veel belagers zijn. Het gekke is alleen, dat die belagers niet altijd en overal in dezelfde mate aanwezig zijn he ? Je planten tegen veenmollen beschermen heeft echt geen zin in Zuid Limburg. Hier in de Krimpenerwaard hebben we echt niet veel last van hazen of herten. In de stad heb je bijna geen fazanten ( oooow mén, die fazanten !! )

 

Je kan alles willen beschermen. Maar je kan ook een keuze maken, waaruit je denkt of ervaart dat je het meeste last hebt.

Ik heb dit jaar een fruitkooi gebouwd. Ik hou er de fazanten en de eksters mee tegen, maar niet die rupsen. Kan ik wel een anti-insectengaas over de kruisbessen gooien tegen die rupsen, maar doe ik dus niet. Ik maak een keuze. Ik heb een anti koolwitje-gaas voor de kolen. Een kolen-kooi. Weet niet of ik dat volgend jaar nog een keer doe hoor, want het wieden in die kooi is echt geen lol. Kooi gaat van de week ook weg trouwens, kolen zijn groot zat al.

 

Ik zou mijn kersen moeten beschermen. Volgend jaar. Die paar kersen dit jaar gaan maar lekker naar de vogels. De appels ( wij hebben papegaaien die al heel vroeg die appels komen aanpikken) ?

Tsja. Moet ik netten over de rij appelboompjes gooien ? Ik weet nog niet.

 

Anti-prei-mot of vlieg -net ? Ik heb er geen last van. Wortelvlieg ? Ik heb er geen last van. Coloradokever ? Nog nooit van mn leven er 1 gezien. Slakken ? Als ik dit droge jaar 1 handje aan korrels gebruikt heb ( bij mn Delphiniums, niet eens bij de sla ofzo ) is het veel.

Luizen ? mwaaa. 3x dit seizoen ergens even iets gespoten. Wel af en toe es groene plakkerige vingers.

Spinselmotten ? Ja. Zeker 10 nesten al weggeplukt.

Mol. Ja. Rotding. Hij is er nu even niet ( heb hem op z'n donder gegeven )

Buurvrouw ? Ja. Lief mens, maar wat ouderwets ( heb haar op haar donder gegeven ( en heb mijn stuk bloemenweide gemaaid ))

De weergoden. Die luisteren niet naar mij. Maar ja .... wie wél.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak behoorlijk veel werk van het beschermen van gewassen, ik moet wel:

Als ik geen gaas over de wortels doe, heb ik geen(!) wortels. (Kom niet met de tip uien en wortels om en om kweken, heb ik geprobeerd, hielp niet.)

Als ik geen gaas over de uien en prei heb, kan ik meer dan de helft weggooien: barstensvol met maden.

De winterprei kan zonder gaas, mits er zoveel en zo hoge afrikaantjes om en tussen staan dat je de prei absoluut niet meer kan vinden.

Als ik de rettich, meiraap en rammenas e.d. niet onder gaas teel, heb ik alleen maar aangetaste wortels en knollen (zelfs als ze allemaal een koolkraag om hebben, wat nog veel meer werk is).

Als ik geen net over de peultjes, sugarsnaps en kapucijners doe, heb ik niets (en de overbuurman dikke duiven).

Mijn moestuin bestaat dus uit allerlei bouwsels, 't is niet anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij hebben papegaaien die al heel vroeg die appels komen aanpikken

Die papegaaien zou ik nou dólgraag willen hebben

Ik wil er zelfs appelbomen voor planten, maar hier in de Achterhoek heb ik ze nog nooit gezien. Wat een luxe, papegaaien in je tuin!

(En ik was ook al zo jaloers op die prachtige veenmollen, die ik me nog van vroeger herinnner...)

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...