Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Opzich kan het maar, je bent A minimaal 3 tot 5 jaar onderweg voor je een beetje struik hebt en B of het lekker smaakt moet je dan maar afwachten( de kan is groot dat de bessen dan zuurder kunnen zijn). Dus hou er rekening mee dat het resultaat ook erg kan tegen vallen. Wil je de smaak van je struik die je nu hebt dan kan je beter een of meerdere stekken proberen te maken. Heb je tijd, ruimte en zin in een expriment/verrassing dan dus zaaien.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

winterstekken nemen , kunnen bijna niet mislukken.

idem voor kruisbes. Dan heb je rasechte planten en stekken zijn direct een stuk stevigere planten dan zaailingskes

• 8 years later...
Geplaatst:

Dat een pitje zuurder zal zijn dan een stek is echt volslagen onzin, dat heb jezelf in de hand. Het duurt idd wel langer maar je hebt er uiteindelijk een sterkere plant aanover als je zaait ten opzichte van wanneer je stekt! Grtz

Geplaatst:

@Maasdilly, dat heb je zelf in de hand? Een besje dat open bestoven wordt heeft nooit 100% de kwaliteiten van de moederplant. Als je een andere bewezen theorie kent dan ben ik erg benieuwd. Hetzelfde geldt voor appels en peren, als experimentje leuk om een pitje te zaaien, maar de uitkomsten zijn onvoorspelbaar qua uiteindelijke vrucht en de kans is vele malen groter dat het geen lekkere/goede vruchten geeft dan wel. Sowieso zijn rode bessen vrij probleemloze struiken dus om de sterkte hoef je je geen zorgen te maken, die doen het nagenoeg overal wel.

Geplaatst:

Eens met @MSDG, uit zaad komt niet een ras echte, kwekers die uit zaad nieuwe varianten willen ontwikkelen, planten 10duizende zaden. Elke struik wordt afzondelijk beoordeeld. Na een aantal jaar heb je dan misschien van al die 10duizenden planten 1 variant welke lekker is, goed groeit, tegen ziektes kan, etc. etc. Bij de kweker wordt dat dan de moederplant, waar dan elk jaar nieuwe stekken van genomen worden, om bij de kweker een veld vol te zetten. Nadat dat veld vol is, worden de stekken genomen voor productie en verkoop. Dus wil je een soort wat zich al bewezen heeft en al beoordeeld is, dan neem je stekken, of koop je die plant. Anders gaat er een hoop tijd ruimte en energie in zitten.

Geplaatst:

Klopt, bij zaadjes nemen is het maar afwachten of de nieuwe plant ook zulke lekkere vruchten geeft. Nu moet ik zeggen dat onze aalbessen zich nog nooit uitgezaaid hebben, dus ik geloof niet zo in de kiemkracht van de zaden. Stekjes hebben we wel genomen en die groeien wel, maar langzaam.

We hebben wel eens een zaailing van onze appelboom gehad. Nou ja, wij niet, maar de buren. Die dachten dat ze een heerlijke appelboom hadden, maar de appels van die boom waren heeeeeel erg zuur. Dat gebeurt heel vaak, de kans dat er lekkere vruchten uit zaailingen komen is behoorlijk klein. Alleen daarom al neem ik geen risico en stek gewoon. Mocht je ergens een lekkere aalbes tegenkomen, dan zou ik de eigenaar gewoon om een paar stekjes vragen.

Geplaatst:

Ik vind hier in de siertuin op diverse plekken onder grote struiken (Viburnum, Euonymus, Deutzia) ieder jaar wel zaailingen van de rode bes. Vermoed in ieder geval dat ze afkomstig zijn van de rode bes want er staan hier 2 exemplaren van 'Jonkheer van Tets'.  Merels eten bessen, poepen zaadje uit etc.

Zaad van rode bessen zal waarschijnlijk gestratificeerd moeten worden d.w.z. dat het een koudeperiode moet hebben gehad alvorens het zaad kan ontkiemen. Bij veel houtige gewassen hebben zaden 2 tot 3 maanden koude nodig om te ontkiemen. De kou zorgt ervoor dat stoffen in het zaadje die ontkieming belemmeren, worden afgebroken. Bij 'koude' moet je denken aan relatieve koude. In de regel een periode van temperaturen onder de 7 tot 10 graden. Kunstmatige stratificatie in de koelkast kan ook al werkt dat niet bij alle houtige gewassen even goed. Zaad moet worden vermengd met licht vochtige zaaigrond (= niet nat), het geheel in een ziplockzakje en dan voor 2-3 maanden in de groentelade van de koelkast (nooit in het vriesvak). Zaad droog in de koelkast bewaren werkt niet, het zaad moet vocht kunnen opnemen.

Over de smaak van de vruchten van een gezaaide plant kan men op voorhand niet zoveel zeggen behalve dit: bij rode bessen is de genetische bandbreedte een stuk smaller dan bij bijvoorbeeld appels of peren. Het zaaien van appels of peren levert daarom zelden iets goed op

• Like 2
Geplaatst:

Ik ben het wel eens met Brabantse Tuinprins er zijn altijd toevalszaailingen, en soms mag dat toeval best wat geholpen worden.

Als je een stukje tuin of balkon daarvoor beschikbaar hebt.

Een ieder heeft zijn eigen tuinpaadje af te leggen

is dan mijn favoriete spreuk. Misschien dat ik die nog wel op een tegeltje laat plaatsen bij Kruidvat :) 

• Like 1

[*]

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...