Jump to content

Zieke perzik

aalterse-willy

Recommended Posts

Mijn perzik wil maar niet gezond worden, hij verliest nu nog steeds bladeren en is reeds voor de helft kaal.

Nu vertelde iemand me gisteren dat dit zou kunnen komen omdat ik te dicht bij de boom tuinier.

img612272211373273903.JPG

Zou het werk wat ik er rond doe daarvoor zorgen of dan wel de planten?

Er staan kolen, courgettes en bloemen rond die boom.

Iemand een idee

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

normaal gesproken hebben bomen altijd een boomspiegel.

een cirkel rond de stam waar niks hoort te groeien.

een beetje afhankelijk van de grote en de soort hoe groot die cirkel is.

Ga je nu in die cirkel graven dan breek je iedere keer de haar wortels van de boom.

Zet je hier nu planten neer dan verbruiken deze ook het vocht van de boom.

Het zelfde eigenlijk met onkruid tussen de aardbeiplanten.

kunt het natuurlijk uitproberen.

Zal ook een beetje liggen aan wat voor planten je er onder zet sommige verbruiken minder vocht.

Als de boom echt ziek was dan sterft er steeds meer af zou je zeggen

Wat Spike ook al schreef, het is zeker niet bevorderlijk om daar waar de boomspiegel zich bevind te schoffelen cq te,..spitten, je doet dan als t' ware aan wortelsnoei hetgeen appel en perentelers ook doen om de boompjes klein te houden, bij deze techniek is het van belang dat de vochthuishouding niet (al te veel) verstoort.

Bij heel erg veel perzikboompjes is het zo dat ze tijdens de lente meestal flink getroffen worden door de (schimmelaantasting) 'Krulziekte', wanneer de boompjes vitaal genoeg zijn groeien hier (schijnbaar) doorheen. Indien de aantasting elk jaar terugkomt takelt de boom vrijwel zeker af, met veel zorg, gepaste bemesting, een flinke mulchlaag en een jaarlijkse in het vroege voorjaar preventieve bespuiting met Finesse zijn noodzakelijk om de boom in leven te houden.

Tevens zijn deze bomen uiterst gevoelig voor andere schimmelziektes, oa. hagelschotziekte en de gom ziekte. Een nog effectievere manier om de perzikboom vrij te houden van deze ziektes is hem te overkappen. Het is door nattigheid dat deze schimmelsporen zich hechten aan de boom.

Er zijn ook een paar (deel) resistente variëteiten te vinden welke nagenoeg beter bestand zijn tegen al deze vervelende ziektes, uit de oude doos is dit Amsden, een nieuwkomer is 'Benedicte' allebei met wit vruchtvlees, de gele soort Avalon Pride is nauwelijks gevoelig voor krulziekte maar heeft weer erg veel last van de vorst waarbij veel takken en knoppen kapot vriezen.

Ik heb hier Benedicte en Avalon pride aangeplant dit jaar. Geen sporen van krulziekte.

Daarna in een opwelling ook nog een platte perzik en een platte nectarine gekocht. De platte perzik heeft er veel last van , de platte nectarine (onder dezelfde omstandigheden) blijkbaar niet. Ik vrees dat die platte perzik een vogel voor de kat is, ik ga niet spuiten.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Meestal al er al vruchten zijn bemest je niet meer dacht ik of met een lage concentratie.Zo dat de vruchten en de plant/ boom niet ervan te leiden hebben.

Je kunt dus langzaam werkende mest geven dus geen kunst mest!

Maar compost of dierlijke mest zou ik zeggen .

Eigenlijk wil je niet op nieuw de grond verstoren en ik denk dat het ook een beetje zonde is van de planten tenzij je deze verpoot .( maar moeten dan toch weer op nieuw aan slaan)

Kan niet zien hoe groot de boom is maar ik zou minimaal een een cirkel nemen van 1meter in diameter.

Ik zou extra water geven zo dat de boom toch vocht krijgt.

Dat heb ik intussen gedaan, had nog wat dunne vloeibare mest staan, aftreksel van koemest, en daarvan heb ik twee gieters rond de boom gegoten, op ongeveer een meter van de stam.

Daarna heb ik ook nog een goed met water na gespoten zodat de aalt goed in de grond kon zakken.

Nu hoop ik dat dit helpt.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.