vixen1 Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Ik volg dit forum al enkele jaren met veel plezier en ik moet zeggen dat ik er al veel van geleerd heb. Ik heb nu een vraag waar ik het antwoord nog niet op gevonden heb. Hopelijk kan iemand me hier helpen. Mijn 'platte'perzikboom die ik ongeveer 5 jaar geleden gezaaid heb draagt nu voor het eerste jaar echt vruchten. Alles leek goed te gaan totdat ze ongeveer 6 weken geleden stopten met groeien. De boom ziet er verder gezond uit en groeit lekker.De vruchten zijn nu zo'n 5 cm groot.Het is zeker niet zo dat de boom te vol hangt.Wat is hiervan de oorzaak en zou ik iets kunnen doen om ze weer te laten groeien? Gr Jan Quote
jens Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 misschien blijven de vruchten zo klein, kan altijd zijn met een gezaaide perzik dat er een ander ras uitvoort komt,anders kan het ook een ziekte zijn,ik weet het niett Quote
thea Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Ik heb een perzikboom in de kas staan.de vruchten waren vorige week zondag 6/7 cm groot.Toen we thuis kwamen donderdag waren ze 2 cm gegroeid.Denk ook dat het nu mooi weer word en ze krijgen genoeg vocht worden ze groter/dikker. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Persica († december 2016) Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Sommige perzikrassen stoppen gedurende een periode met het dikker worden, in deze tijd wordt de pit aangelegd ,.. men noemt het ook wel dat 'ze op de steen' staan hierna gaan ze snel verder met het volledig uitgroeien en het afrijpen , even geduld nog. Quote
vixen1 Geplaatst: 14 juli 2013 Auteur Geplaatst: 14 juli 2013 Goed te horen dat het het toch nog goed kan komen. Ik houd jullie op de hoogte. Quote
vixen1 Geplaatst: 2 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 2 oktober 2013 Vorige week de perziken geoogst. Zijn inderdaad nog flink gegroeid en uiteindelijk zo'n 8 à 9 cm geworden. Ze zien er prima uit hoewel bij sommigen water in het kuiltje aan de onder-of bovenkant is blijven staan wat voor enige rot heeft gezorgd.Ik heb 5 jaar geleden 4 erg lekkere witte platte perziken gezaaid en ik heb er 1 gele platte 3 witte ronde voor teruggekregen. Helaas ben ik minder te speken over de smaak. Ik vind ze allen redelijk smakeloos, ze zijn wel zoet maar ik mis de echte perziksmaak. Misschien heb ik ze te lang laten hangen. Sommige vielen al van de boom. Ook begonnen de mieren en wespen zich te goed te doen aan de perziken.De bomen groeien allemaal erg gezond en de krulziekte houd ik onder controle met zelfgemaakte lime sulpfur (gebluste kalk en zwavel) of burgundy mixture (kopersulfaat en soda). Quote
blije bakkus Geplaatst: 2 oktober 2013 Geplaatst: 2 oktober 2013 Dat is inderdaad het risico van zaailingen: tegenvallende vruchteigenschappen. Maar geen nood, gewoon 3 minuutjes koken die perziken en wat vanille suiker erbij en ook deze perziken zullen heerlijk smaken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.