Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik volg dit forum al enkele jaren met veel plezier en ik moet zeggen dat ik er al veel van geleerd heb.

Ik heb nu een vraag waar ik het antwoord nog niet op gevonden heb. Hopelijk kan iemand me hier helpen.

Mijn 'platte'perzikboom die ik ongeveer 5 jaar geleden gezaaid heb draagt nu voor het eerste jaar echt vruchten.

Alles leek goed te gaan totdat ze ongeveer 6 weken geleden stopten met groeien. De boom ziet er verder gezond uit en groeit lekker.

De vruchten zijn nu zo'n 5 cm groot.

Het is zeker niet zo dat de boom te vol hangt.

Wat is hiervan de oorzaak en zou ik iets kunnen doen om ze weer te laten groeien?

Gr Jan

Geplaatst:

misschien blijven de vruchten zo klein, kan altijd zijn met een gezaaide perzik dat er een ander ras uitvoort komt,anders kan het ook een ziekte zijn,ik weet het niett

Geplaatst:

Ik heb een perzikboom in de kas staan.de vruchten waren vorige week zondag 6/7 cm groot.

Toen we thuis kwamen donderdag waren ze 2 cm gegroeid.

Denk ook dat het nu mooi weer word en ze krijgen genoeg vocht worden ze groter/dikker.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Vorige week de perziken geoogst. Zijn inderdaad nog flink gegroeid en uiteindelijk zo'n 8 à 9 cm geworden.

100086140191380701603.JPG100086363661380701615.JPG

Ze zien er prima uit hoewel bij sommigen water in het kuiltje aan de onder-of bovenkant is blijven staan wat voor enige rot heeft gezorgd.

Ik heb 5 jaar geleden 4 erg lekkere witte platte perziken gezaaid en ik heb er 1 gele platte 3 witte ronde voor teruggekregen.

Helaas ben ik minder te speken over de smaak. Ik vind ze allen redelijk smakeloos, ze zijn wel zoet maar ik mis de echte perziksmaak. Misschien heb ik ze te lang laten hangen. Sommige vielen al van de boom. Ook begonnen de mieren en wespen zich te goed te doen aan de perziken.

De bomen groeien allemaal erg gezond en de krulziekte houd ik onder controle met zelfgemaakte lime sulpfur (gebluste kalk en zwavel) of burgundy mixture (kopersulfaat en soda).

Geplaatst:

Dat is inderdaad het risico van zaailingen: tegenvallende vruchteigenschappen.

Maar geen nood, gewoon 3 minuutjes koken die perziken en wat vanille suiker erbij en ook deze perziken zullen heerlijk smaken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...