Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aanbevolen berichten

Dit is mijn eerste seizoen MMoestuin dus ik heb weinig ervaring. Ik heb boontjes gezaaid en dat zijn nu mooie planten geworden.

Nu heb ik zo hier en daar gelezen dat je in het begin maar weinig water moet geven ivm het rotten van de zaden.

Het zijn inmiddels mooie planten geworden maar nu is m'n vraag moet je nu juist wel meer water geven?

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Giet genoeg water op de potgrond zodat het vochtig genoeg is. Maak kuiltjes van 3-4 cm. en stop daar de bonen in (1 boon per kuiltjes). Dek de kuiltjes licht af met wat potgrond. Na ongeveer 8 dagen zullen de bonen gaan ontkiemen.

 

Bonenzaden rotten heel snel bij het kiemen, dus 1 keer water geven en dan krijgen ze tot de kieming dus helemaal niets meer, tenzij het tropisch warm en erg droog is. Als de plantjes boven komen hebben ze uiteraard weer water nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is water geven bij bonen aan de groei overbodig. Zeker als je zorgt dat de (klei-?) grond wat los blijft of als er een mulchlaagje is, waardoor er lang wat vocht in de wat diepere bodem blijft, vinden bonen dit warme en droge weer heerlijk! Het beetje vocht dat bonen nodig hebben, vinden de wortels dan wel op 20 a 30 cm. diepte.

 

Er zijn vele plantjes die nu af en toe een flinke scheut water kunnen gebruiken, ook in de volle grond: komkommer, augurk, bieten, raapjes, knolselder, koolrabi, venkel, witlof en zelfs tomaten....en uiteraard alle zaailingen. Beter af en toe veel water, dan elke dag een klein beetje en bij voorkeur 's ochtends vroeg. Maar mijn bonen die sla ik over en ze gaan nu als een komeet.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites