Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aanbevolen berichten

Dit is mijn eerste seizoen MMoestuin dus ik heb weinig ervaring. Ik heb boontjes gezaaid en dat zijn nu mooie planten geworden.

Nu heb ik zo hier en daar gelezen dat je in het begin maar weinig water moet geven ivm het rotten van de zaden.

Het zijn inmiddels mooie planten geworden maar nu is m'n vraag moet je nu juist wel meer water geven?

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Giet genoeg water op de potgrond zodat het vochtig genoeg is. Maak kuiltjes van 3-4 cm. en stop daar de bonen in (1 boon per kuiltjes). Dek de kuiltjes licht af met wat potgrond. Na ongeveer 8 dagen zullen de bonen gaan ontkiemen.

 

Bonenzaden rotten heel snel bij het kiemen, dus 1 keer water geven en dan krijgen ze tot de kieming dus helemaal niets meer, tenzij het tropisch warm en erg droog is. Als de plantjes boven komen hebben ze uiteraard weer water nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is water geven bij bonen aan de groei overbodig. Zeker als je zorgt dat de (klei-?) grond wat los blijft of als er een mulchlaagje is, waardoor er lang wat vocht in de wat diepere bodem blijft, vinden bonen dit warme en droge weer heerlijk! Het beetje vocht dat bonen nodig hebben, vinden de wortels dan wel op 20 a 30 cm. diepte.

 

Er zijn vele plantjes die nu af en toe een flinke scheut water kunnen gebruiken, ook in de volle grond: komkommer, augurk, bieten, raapjes, knolselder, koolrabi, venkel, witlof en zelfs tomaten....en uiteraard alle zaailingen. Beter af en toe veel water, dan elke dag een klein beetje en bij voorkeur 's ochtends vroeg. Maar mijn bonen die sla ik over en ze gaan nu als een komeet.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan als ze droogteverschijnselen vertonen: gaan hangen of bladeren verkleinen (tijdelijk soort oprollen) met mate wat water, in de wat ruimere omgeving van de plantjes. Zorg dat het niet kletsnat blijft staan in de bak. Of ze echt watergebrek krijgen zal ook sterk afhankelijk zijn van de grond in de bak en het vermogen om vocht vast te houden van die grond. Maar ik kan me voorstellen dat na ruim 3 droge en warme weken ook dan alle vocht wel opgebruikt is. Ik heb geen ervaring met zo een bak..... 40 cm is redelijke diepte...maar als het echt droog wordt, is het ook echt droog. In de volle grond is er dan nog een voorraad water op enige diepte die via capillaire werking en wortelgroei van de plant nog beschikbaar is. Door grond los te houden en evt. mulchen verdampt het vocht in de grond dan ook veel minder. Door meer rondom te gieten komt er weer een voorraadje vocht in de grond waar wortels het nodige uit kunnen halen, zonder dat de plant kan rotten/verdrinken.

 

Maar nogmaals: Ik heb geen ervaring met MM en kan alleen maar hardop meedenken met wat ik weet....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn bak ligt achter in de tuin, waardoor ik gemakkelijk water kan geven met de tuinslang. Heb het vorig jaar geprobeerd met emmers en plastic bekers om bij de wortels water te geven... maar mijn bak is daar echt te groot voor...

 

Ik geef alleen 's avonds water, omdat ik 's morgens simpelweg nog in dromenland ben.... De zon staat van opkomst tot ondergang op de plantjes zo in de zomerzon... Mijn tuin ligt op het Noorden maar is vrij diep, vandaar de vele zon.

 

Groetjes uit de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...