Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Moesbalkon van mmmargot

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo allemaal!

Ik heb me ook maar eens aangemeld hier, omdat ik verwacht dat ik nog veel vragen zal hebben in het komende seizoen! Er staat al heel veel info op dit forum en het lijkt me leuk om ook mee te kletsen. Ik ben dus mmmargot en ik ben 24 jaar.

Helaas heb ik geen tuin, maar een balkon van +- 15m2 op het zuiden. In de zomer staat er van 's ochtends vroeg tot 's avonds zon op. Vorig jaar heb ik een heleboel kruiden gehad, rode bessen, cherrytomaatjes, courgette, etc. Ik begon toen pas laat in het seizoen, dus wil het dit seizoen beter aanpakken. Gisteren heb ik twee mini-appelboompjes geplant, wilde aardbei geplant en radijs en rucola gezaaid. De bessenstruik komt alweer tot leven. Wat ik verder dit seizoen nog wil doen: Parijse worteltjes, courgette, cherrytomaat, paprika en/of peper, vijg en weer een heleboel kruiden (basilicum, diverse soorten munt, rozemarijn, peterselie, bieslook, etc). Ik heb er zin in!

Voor nu heb ik nog geen foto's, maar die zal ik plaatsen zodra er iets te zien is!

aangepast door Gast

Geplaatst:

Welkom,dat lijkt me dan toch een groot balkon

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Geplaatst:
  • Auteur
Welkom,dat lijkt me dan toch een groot balkon

Ja dat wel, maar er komen ook nog twee zonnebedden en een tuintafel met stoelen op, dus dan lijkt het alweer kleiner. Maar de rest zet ik helemaal vol met potten en bakken!

Geplaatst:

Heb je nu al foto`s?

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Geplaatst:

Hallo Margot, leuk dat je je ook hebt aangemeld. Welkom op dit forum.

Je hebt idd een aardig groot balkon met zonnebedden en een tafel met stoelen. Ik ben benieuwd naar je foto's.

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur

Dankjewel allemaal!

Hm, aan sla heb ik eigenlijk nooit gedacht. Wat voor sla zou je aanraden? Ik heb het liefst planten die er mooi uitzien en dan ook nog iets opleveren. Zo'n mooie paarse slasoort zou inderdaad wel leuk zijn.

Het voordeel van moestuinieren in potten en bakken is dat je ze van plek kunt wisselen (behalve bessenstruiken, die zijn ingebouwd). Niet elk deel van het balkon krijgt evenveel zon, dus dat is erg praktisch. Er is een beschutte hoek, uit de wind, met de hele dag tot een uur of 4, 5, waar de temperatuur dus flink oploopt. Dan is er ook een stuk waar juist alleen 's avonds de zon op staat, waar het dus minder warm wordt. Er zijn bakken die boven de reling uitkomen, waar altijd zon is. Er zijn stukken met wind en stukken zonder wind. Van alles wat dus! De bessen staan flink in de wind, hoewel ik overal lees dat ze daar niet tegen kunnen, maar het gaat goed! (Behalve de bladvalziekte van vorig jaar, maar dat komt daar niet door denk ik.)

Geplaatst:

Er zijn aardig wat mooie slasoorten. Van paars tot groen met rode nerfjes. Ze staan wel het liefste uit de zon in de zomer. Als je een bak vol zaait met pluk-sla-soorten, heb je een mooie bak waarvan je lang kunt oogsten.

Geplaatst:

Er zijn leuke plukslamixen (leuk woord voor galgje). Die zien er leuk uit. Ik heb een pittige mix in een bak gezaaid. Ziet er nu al leuk uit.

Fijn dat je zo'n groot balkon hebt, de meeste zijn zo klein.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
  • Auteur

Stevia ken ik niet. Even googlen. Aha, een natuurlijk zoetmiddel. Wat doe je er dan mee? In de thee?

Basilicum gaat heel goed inderdaad! Vorig jaar had ik bakken vol, ik kon er niet tegenop eten. Dit jaar dus flink pesto maken. Dat heb ik vorig jaar wel geprobeerd, maar werd een bruine smurrie, haha, dus iets verkeerd gedaan.

Qua sla zag ik in het tuincentrum door de bomen het bos niet meer! Begrijp ik het goed dat ik dus een zakje kan kopen met allerlei verschillende soorten pluksla door elkaar? Dat zou leuk zijn! Ik heb wel al rucola gezaaid en ben er flink tegen aan het praten zodat het snel opkomt! (Inderdaad een leuk woord voor galgje, plukslamixen.)

Geplaatst:

Jorieke, hoe duur is die mix dan ongeveer? weet je dat???

Stevia kan inderdaad o.a. in de thee! Je kan er best veel mee, google er maar is naar, ik weet ze ook niet precies,

Geplaatst:
  • Auteur

Ja die zakjes zaad heb ik gezien. Heb basilicum en klaproos gekocht. Ik wilde nog veel meer kopen, daarom mag ik er niet meer heen van mezelf. Ik krijg namelijk een boel kruiden van kennissen, dus daarom is het zonde er geld aan uit te geven.

Er was wel al veel uitverkocht, dus misschien heb ik daarom geen pluksla gezien. Ik zal nog eens gaan kijken dan deze week.

Geplaatst:

Ik heb bij vreekens 2 verschillende slamixen gekocht. Een italiaanse slamix en iets met rucola enz. en het kost 2 euro per zakje ofzo

Geplaatst:

Welkom op dit forum

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Even een update over het moesbalkon!

Inmiddels staat buiten:

• rode bessen
    mini-appelboom Goldlane
    mini-appelboom Sunlight
    amandelboom
    vijgenplant
    wilde aardbeien
    rucola
    radijs
    lavendel
    kamille
    bieslook
    peterselie
    selderie
    oost-indische kers
    rozemarijn-lavendel (ik kan dit op internet niet vinden, maar volgens het kaartje heet het zo)

Binnen staat:

• basilicum
    peper
    paprika

Zaadjes die liggen te wachten tot ze gezaaid mogen worden:

• courgette
    wortel (nu geen ruimte voor)
    pluksla (nu geen ruimte voor)

Ik krijg tzt stekjes van:

• cherrytomaat
    diverse soorten munt
    salie

En verder heb ik nog wat bloemen gezaaid en geplant om bijen en vlinders aan te trekken.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Dat is toch nog een aardig assortiment voor op een balkon.

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur
Dat is toch nog een aardig assortiment voor op een balkon.

Het staat dan ook aardig vol

Geplaatst:

Al kan ik uit ervaring zeggen dat je heel creatief wordt in het verzinnen van nieuwe plaatsen waar je weer eens wat neer kan zetten.

Geplaatst:

Klinkt leuk voor op een balkon! voordeel is idd denk wel dat je er weinig last hebt van vorst, ideaal.

Stekjes van cherryomaatjes?? Zaailingen neem ik aan? (of ontdek ik nu wat nieuws?)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.