Birgitt Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Ik heb voor het eerst radicchio gezaaid in kweekpotjes en eind mei in volle grond gezet. Prachtige groei, maar niets rood te zien,... En sinds kort schiet hij door ook. Hij trekt in de verste verte niet op al die mooie afbeeldingen die ik vind over radicchio op het internet!Kan er mij iemand vertellen wat ik moet doen? Gaat hij nog krop vormen? Wanneer moet je oogsten? Een beginner in de moestuin... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnoud Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Ik ben ook een beginnende moestuiner.Maar roodlof heeft 3 groeivormen.1. Net als ijsbergsla2. net als witlof3. net als compacte kropsla.Waarschijnlijk heb jij de laatste,en deze worden minder rood,en deze moet/kun je nu al oogsten,laat ze niet te groot worden. Maar als je deze fijn snijd,en een lekkere dressing erover,dan eet je er net zo lekker van als ik gisteren deed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Vorig jaar had ik roodlof veel te laat gezaaid, pas in augustus, het is toen nog wel opgekomen en nog zo'n 7 cm groot geworden. De blaadjes waren ook eerst groen maar werden rood toen het kouder werd. Om één of andere reden, ik denk het te late zaaien, is het niets meer geworden toen.Nu heb ik veel eerder gezaaid, de grootste is nu een losse groene krop van zo'n 10cm. Ik meen vorig jaar ergens gelezen te hebben dat de rode kleur zich pas ontwikkeld als het wat kouder wordt, maar ik kan dit nu nergens meer terugvinden. Op mijn zakje zaad staat dat je net voor de winter kunt oogsten. Ik wacht het dus maar af, ik hoop dat het lukt want de winkels hier verkopen het niet en ik wil zo graag het "risotto met roodlof"-recept proberen dat ik heb Ik heb trouwens zaad van Intratuin, soort cichorium endivia foliosum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 ...roodlof heeft 3 groeivormen...Roodlof is een kruising van radicchio met witlof. Dan krijg je dus foto 2. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnoud Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 ...roodlof heeft 3 groeivormen...Roodlof is een kruising van radicchio met witlof. Dan krijg je dus foto 2. Kijk,zo leer ik ook nog wat,dankjewel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Er bestaan nog veel meer vormen en kleuren. Geel, groen, rood, rose en wit en allerlei mengtinten.Je kunt ze in de winter laten staan tot het vroege voorjaar en dan nog oogsten. Ze groeien dan nog een stuk, maar ergens in mei gaan ze in de bloei. Overigens mooie (meest blauwe) cichorei bloemen...misstaan niet tussen de groenten.Smaken wel erg bitter. Bij witlof is dat een stuk minder door teelt in het donker. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Mijn roodlof begint inderdaad sinds een paar dagen zijn rode kleur te ontwikkelen. Grappig en wonderlijk om te zien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts