Jump to content

Zoet als kroontje aardbei los laat?

Juul

Recommended Posts

Vandaag was mij opgevallen dat als ik aardbeien pluk van welke de kroon zich teruggetrokken heeft van de aardbei deze zonder uitzondering zoet smaken. Er zit vrijwel dan geen enkele zure tussen.

Ben ik dan te laat? Of is dat de juiste manier.

Persoonlijk denk ik dat je te laat bent als je aardbei weg is.(ja, dan ben je te laat). Maar hoe langer je de vrucht aan de plant laat(niet te lang maar echt rijp) Hoe lekkerder je vruchten. En de smaak verschilt ook per aardbeien ras.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Persoonlijk denk ik dat je te laat bent als je aardbei weg is.(ja, dan ben je te laat). Maar hoe langer je de vrucht aan de plant laat(niet te lang maar echt rijp) Hoe lekkerder je vruchten. En de smaak verschilt ook per aardbeien ras.

Bestaat er geen ander handigheidje waaraan je kunt zien met een zoet exemplaar te maken te hebben?

Dat terugtrekken ( opstaan of omhoogkrullen ) van het kroontje is inderdaad een teken dat de rijpheid vordert. Wat mede helpt , is dat het rood vlakbij dat kroontje helemáál rondom, goed rood is.

Eigenlijk ( en dan dus niet de stand van het kroontje ) is voor mij de kleur wel allesbepalend toch. Neem de aardbeien die het verst heen zijn in kleur. Hoe minder ver in kleur, hoe minder rijp en zoet.

Wat ik doe met aardbeien die erg kwetsbaar worden is ze voorzichtiger plukken ( logisch ; maar vaak ook gewoon kwestie van méér tijd er voor nemen ) en afknippen van de aardbei in plaats van plukken. Hoe rijper hoe kwetsbaarder.

Het moment, en vooral het goede moment van plukken bij aardbeien komt eigenlijk naar mijn idee nogal nauw. Wil je ze écht lekker hebben tenminste ( het onderste uit de kan )

ligt erg aan het soortje. Sommigen worden door en door rood, andere soortjes niet ( ook dat omhoogkrullen trouwens )

weet je welk soortje je hebt ?

Nee, helaas weet ik dat niet meer. Het is een doordrager.

Maar dat het vruchtvlees wit is maakt niet zoveel uit? Ze smaken dan echt near perfection en heerlijk mierzoet alleen zien ze er wat vreemd uit.