Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Ananas-aarbei: bloemen worden geen vruchten?

Winter

Recommended Posts

Beste mensen,

allereerst: Ik ben een complete noob als het aankomt op tuinieren en moestuinen. Dit jaar voor het eerst in mijn leven een moestuin(tje) aangelegd, met 0,0 ervaring en kennis (behalve wat ik van tevoren heb gelezen).

Ik heb bij mijn moestuin een mand staan met daarin 3 aardbeien planten: 2 "gewone" rode en 1 ananas-aarbei. Alle 3 groeien ze als kool en krijgen veel bloemetjes. Bij de 2 "gewone" worden bijna alle bloemetjes ook vruchtjes, maar dit wil bij de ananas variant maar niet lukken. De bloemetjes verdorren gewoon en vormen geen aardbeien (op 2 hele kleintjes na).

Pure pech of doe ik iets fout? Tips en ideeën zijn meer dan welkom

groeten Krijn

wanneer ik me niet vergis zijn de bloemen van de ananasaardbei zelfsteriel (maken geen stuifmeel aan). Je hebt dus een andere aardbei voor de bestuiving nodig. Bloei(d)en die twee andere op 'tzelfde ogenblik?

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

wanneer ik me niet vergis zijn de bloemen van de ananasaardbei zelfsteriel (maken geen stuifmeel aan). Je hebt dus een andere aardbei voor de bestuiving nodig. Bloei(d)en die twee andere op 'tzelfde ogenblik?

Wat sugar klopt helemaal. Ik gebruik altijd Ostara als bestuiver; werkt erg goed, elke bloem wordt een aardbei.

Kijk, daar heb ik wat aan. De 3 planten hebben idd wel vrijwel gelijktijdig in bloei gestaan, vandaar ook dat er wellicht wel 2 bloemetjes zijn bevrucht (en nu kleine vruchtjes hebben)?? want als ik het goed begrijp kunnen "gewone" aardbeienplanten wel de ananas-aarbei bestuiven?

Ik durf niet te zeggen welk ras die andere 2 planten zijn, maar dan dus vast niet de Ostara Kan ik op een andere manier helpen bij een volgende bloei, of heeft de ananasaardbei maar 1x een bloei?

edit: De andere twee planten zijn 'Sweet Eve'

Edited by Guest

Ananasaardbei is geen doordrager, en bloeit dus maar één keer per jaar. Dit jaar lekker groeien; en volgend jaar een goeie oogst! Bestuiver hoeft niet persee een Ostara te zijn, maar Ostara is een doordrager en bloeit "verspreid", daardoor weet je zeker dat hij die ananasaardbei bestuift die maar één keer bloeit.

Naast bloemen moeten er natuurlijk ook bijen zijn, maar dat is (hoop ik) logisch.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Ananasaardbei is geen doordrager, en bloeit dus maar één keer per jaar. Dit jaar lekker groeien; en volgend jaar een goeie oogst! Bestuiver hoeft niet persee een Ostara te zijn, maar Ostara is een doordrager en bloeit "verspreid", daardoor weet je zeker dat hij die ananasaardbei bestuift die maar één keer bloeit.

Naast bloemen moeten er natuurlijk ook bijen zijn, maar dat is (hoop ik) logisch.

Haha, ja...dat lijkt me zeker logisch, maar aangezien de andere planten wel goede vruchten hebben lijkt me dat het probleem niet

edit: Maar hoe kan ik een handje helpen?

Dan is het dit jaar helaas voor de ananas aardbei dus. Hopen volgend jaar beter. Overigens werden deze 3 planten samen verkocht, dus mag ik hopen dat de 'Sweet Eve' ook prima werkt al bestuiver, anders doet een teeler van deze planten niet echt zijn werk

Dat wist ik ook niet, bedankt voor de info!

Ik heb onlangs een aantal soorten aardbeien gekocht: frau mieze schindler, Elianny, Lambada, Malwina en voor de curieusiteit ook een Anablanca.

Dan zal ik ook moeten zoeken naar een doordrager, want die heb ik er niet tussen zitten.

Dat wist ik ook niet, bedankt voor de info!

Ik heb onlangs een aantal soorten aardbeien gekocht: frau mieze schindler, Elianny, Lambada, Malwina en voor de curieusiteit ook een Anablanca.

Dan zal ik ook moeten zoeken naar een doordrager, want die heb ik er niet tussen zitten.

Die volstaan waarschijnlijk wel voor het bestuiven van jouw ananas-aardbei : Lambada en Elianny zijn vroeg, Malwina laat.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Maar ik wou die anablanca in een grote teil planten. De andere aardbeien staan verder in de tuin. Waar de teil staat, groeien her en de wel bosaardbeitjes maar dat zal niet voldoende zijn zeker?

Euhmmmm, die bestuiving daar zorgen toch de bijtjes voor? Die vliegen toch van de ene naar de andere bloem/plant?

Of werkt dat bij aardbeien anders?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

klopt maar je moet het hen natuurlijk niet moeilijk maken, als ze rechtstreeks van de ene aardbeiplant naar de andere kunnen gaan is de kans op "succes" veel groter...

Als ze eerst 10 andere planten hebben bezocht dan hebben ze van die planten ook stuifmeel mee en je moet niet vergeten, de bij doet dit niet bewust, het is gewoon een gevolg van hun manier van werken/leven...

Het zou fijn zijn moesten we hen kunnen trainen om bewust te gaan bestuiven maar daar heb ik nog nooit van gehoord...

klopt maar je moet het hen natuurlijk niet moeilijk maken, als ze rechtstreeks van de ene aardbeiplant naar de andere kunnen gaan is de kans op "succes" veel groter...

Okay, maar hoe kan het nou dat mijn "sweet eve"s het allebei zo goed doen, maar mijn ananas-aardbeitje dus totaal niet!? Ze staan met zijn 3en in in mand....

tja, ik heb zelf een 7tal soorten staan maar die zit er niet tussen, misschien is die soort iets moeilijker ( te nat, te droog, voeding... )? Misschien is de mand te klein voor 3 en zijn de andere twee gewoon vroeger en groter waardoor ze alle voeding wegnemen voor de derde ?

@ Winter. Ons mede-forum-lid Sugar gaf daar toch een heel duidelijk antwoord op ? Geeft overigens helemaal niet hoor, als je een antwoord van iemand niet begrijpt, helemaal niet.

Sugar schreef dat jouw ananas aardbei dus zelf geen stuifmeel maakt. De bijen kunnen dus komen, maar ze bestuiven niks. Je hebt dus , zo mogelijk een beetje echt in de buurt ( ernaast ) andere aardbeiensoorten nodig om de ananas aardbei te laten bevruchten door die bij. Welk soort dat is , is niet zo van belang. Maar het moet wel een aardbei zijn die wel ook tegelijk bloeit of waarbij de kans in ieder geval groot is dat er bestoven wordt. Met maar 3 planten is die kans ook niet zo super groot, want elke bloem van de ananasaardbei moet maar net bloeien tegelijk met die andere aardbeibloem er naast , waar er óók al niet veel van staan dus.

Snap je me nog ?

Ostara is een goeie, omdat die over een langere periode bloeit, en dus de kans vergroot dat die de ananasaardbei bevrucht. Maar het mag ook gerust een andere aardbei-soort zijn.

"Sweet Eve" is gewoon een aardbei die dus zelfstandig , zonder andere aardbei in de buurt , ook zelf aardbeien maakt. Vandaar. Jouw ananasaardbei is dat dus helaas niet.