Elizabet Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Vandaag keek ik nog ns rond in mijn moestuin, en ik heb 2 prachtige boerenkolen staan, met paars blad. Als ik het me goed herinner heb ik die in maart voorgezaaid en in mei buiten gezet, zoiets. De grootste komt ruim tot mijn knie en is zeker 40 cm breed. Maar wat ik me ineens afvroeg: heb ik ze niet veel te vroeg gezaaid/geplant? Meestal hou ik me keurig aan zakjes-instructies, dus ik kan het me haast niet voorstellen, maar de grootste van de 2 ziet er al zo ontzettend af uit dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat-ie nog moet staan tot de vorst eroverheen is geweest... Quote elizabet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Hhahaha. Dat heb ik dus óók. Mijn 1e zelfgezaaide dingen zijn al zo debiel groot, dat ik er maar gekochte plantjes bij gezet heb van 5 maten kleiner. Die gaan trouwens nu ook al zo rap als kool. De vorst is toch nog hééél ver weg toch ? Ik lees mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elizabet Posted July 25, 2013 Author Share Posted July 25, 2013 Ja, die vorst lijkt mij ook nog heel ver weg, ik mag het hopen althans Waar koop jij trouwens jonge plantjes Bit? Ik wil eigenlijk nog wat prei-plantjes, die van mij gaan het niet redden en ik ben vreselijk dol op prei. En een paar spruiten zou ik eigenlijk ook nog wel leuk vinden.. Quote elizabet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Bij de gewone kweker van dat soort plantjes. Zit hier in de Krimpenerwaard he ? Prei moet ik nog halen. Zo'n kweker van allerhand groentedingen ( wel het gewone spul ) van 4 , 5 , 8, 10 cent per plantje. Bosje prei potlooddik 50 stuks: 3 euro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 De boerenkool kan ook in de vriezer om de suikers om te zetten(wakker te maken zeg maar . Eerlijk is eerlijk is wel ietsje minder lekker. Kan ook met spruiten e.d. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elizabet Posted July 25, 2013 Author Share Posted July 25, 2013 Goed om te weten Stan. Als-ie het redt, redt-ie t, maar zo niet, dan kan-ie altijd nog de vrieskist in. Maar doorschieten zou-ie sowieso niet moeten doen toch, eigenlijk is een boerenkool toch twee-jarig maar eten we hem in het eerste jaar? Of heb ik dat verkeerd onthouden? Bit, groentekwekers zitten hier niet, op de zandgrond. En 30 preien kan ik ook niet kwijt, of nee, wat zei je, 50? Nog maar ns wat verder kijken dan.. Quote elizabet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Ik weet niet beter dan je hebt herfst en winter boerenkool. Dus weet je welk ras het is ? heb je het zakje nog ? Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 als het redbor is zal de groeitijd normaal 75 dagen zijn, dan issie klaarals je hem door laat groeien worden de onderste bladeren bruin, maar de bovenkant blijft doorgaan en is het lekkerst (minst onlekker zie hieronder) (ik vind m wat slapjes van smaak, dit jaar slaan we de rode over en hebben we weer groene, die zijn twee weken terug uitgeplant) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elizabet Posted July 27, 2013 Author Share Posted July 27, 2013 Even gezocht: Het is de redbor, inderdaad, en die is zowel voor herfst- als winterteelt geschikt. Dan nog heb ik m erg vroeg gezaaid. Ik laat m nog maar lekker even staan en ga ondertussen op zoek naar een wat zomerser recept dan stamppot Quote elizabet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Grappig, ik heb precies hetzelfde. Maar wat maak je met dit warme weer nou met boerenkool he?Of kun je het invriezen zonder blancheren? Blancheren daar ben ik te lui voor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Even gezocht: Het is de redbor, inderdaad, en die is zowel voor herfst- als winterteelt geschikt. Dan nog heb ik m erg vroeg gezaaid. Ik laat m nog maar lekker even staan en ga ondertussen op zoek naar een wat zomerser recept dan stamppot wat dacht je van een koolsla van het jonge blad linkje in plaats van het zout kun je heel even blancheren in water met wat wijnazijnof zoetzure coleslawof een quiche met koolblad, spekjes en kaas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 Mijn boerenkool vanmorgen. rechts later gepote kleintjes, bijgekocht, vanwege de eerdere zaailingen. Links een paar spruitkool, die lang zo snel niet gaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted August 1, 2013 Share Posted August 1, 2013 @ Elizabet Misschien kan je ook wel plantjes bij een Welkoop/Boerenbond winkel kopen. Bij de winkel waar ik werk, en bij onze andere vestiging verkopen wij groenteplantjes. Maar ik denk niet dat dit bij elke vestiging zo is, is onze eigen keuze om ze te verkopen. Maar anders hebben de medewerkers vast wel adressen waar u ze kan kopen Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elizabet Posted August 2, 2013 Author Share Posted August 2, 2013 Mooi Bit! Mooi vol zijn die van jou, die van mij heeft wat meer ruimte tussen de bladeren. Denk dat ik de eerste maar ns ga oogsten en invriezen, hij ziet er enorm af uit Holland, ik zal ns kijken inderdaad! Prei heb ik ondertussen al spontaan van een lieve forumster gekregen, maar nog wat spruiten zou ik ook wel leuk vinden. Quote elizabet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts