Guest Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Hallo allemaal, nog iets; op mijn volkstuin groeit een mooie courgette-plant die helaas geen courgettes geeft. Is het normaal dat na de eerste bloemen er nog gene vruchten aankomen? Ik kan me niet herrinneren dat ik dit al eens eerder heb gehad, vind het wel vervelend... Zou het kunnen zijn dat ik ze zelf moet bestuiven, bijvoorbeeld met bloemen van courgettes uit naburige tuinen? Ik ben benieuwd naar reacties ps: op de foto hieronder zijn links onder het midden nog de uiteinden van de bloeistengels te zien (bloemen zijn afgebroken?/ afgevallen?) waar normaal gesproken de courgettes aankomen. groeten van stadsboertje @ volkstuin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mamoes Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Op de foto die je hebt geplaatst staat een mannelijke bloem. Die geven nooit vruchten. Heb je ook bloemen gehad met een 'bol' onderaan de bloem? Dat zijn de vrouwelijke bloemen. Als ze dan bestoven worden komen daar al heel snel vruchten aan. Meestal binnen een week. Hoop dat je er iets aan hebt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Hallo Mamoes, Nee, zulke bloemen heb ik nog nie t gezien dit seizoen. Maar ik heb maar 1 plant ervan. Kan ik het best wachten tot er ook vrouwelijke bloemen aankomen? Ik hoop maar dat dat nog gebeurd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Ja hoor, gaat allemaal nog gebeuren. Je hebt niet 2 planten nodig of zo. Zie ook de vele andere topics daarover ( zoekfunctie ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mik Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Herkenbaar, ik heb 2 grote courgette planten staan en tot nu toe alleen maar mannelijke bloemen eraan gehad ..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klavertje8 Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Hallo allemaal, ik ben nieuw hier. Ik heb ook een moestuin met o.a. courgetteplanten. Het zijn er ongeveer vijf, waarvan 2 egaal heldergroene (hele) grote bladeren hebben, maar hebben nog steeds geen courgettes. De andere planten hebben kleinere bladeren, beetje blauwgroenig met een dofwitte tekening erop. Daaraan groeien al een tijdje courgettes. Ik vraag me ook af of er deze zomer nog courgettes aan die 2 megagrote planten komen, ik dacht dat het misschien mannelijke planten waren en die andere vrouwelijke. Maar nu lees ik hier dat dat niet uitmaakt. De bladeren zijn wel hetzelfde van vorm, alleen kleur en grootte verschillen dus. Zou het een verschillend ras kunnen zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 zoals je kan zien, hij geeft vruchten! of moet ik zeggen "zij" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Die courgette is al veel te groot om normaal te eten. Voor de soep kan het nog wel. Direct er af halen en wachten op andere vruchten.2 planten heb je niet nodig voor de onderlinge bevruchting, maar als je de ruimte hebt zou ik er minimaal 2 zetten. Planten willen ook wel eens vroegtijdig afsterven. Zo ben ik mijn 2 groene planten al kwijt. De stam begint te buigen en rot daar weg. Gelukkig heb ik er nog wel meer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eenertjuh Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Even een nieuwschierig vraagje..Waarom is die courgette te groot om zo te eten?Ivm het vormen van zaden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 Het vruchtvlees wordt dan voos, sponzig, en de zaden te groot en te hard. Jonge vruchten zijn zo zacht als avocado, met nauwelijks zaad. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 5, 2013 Share Posted August 5, 2013 zoals je kan zien, hij geeft vruchten! of moet ik zeggen "zij" Je zou moeten zeggen: "Zij is bevrucht" (klinkt mooi he! ) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Wat ook een nadeel is van de vruchten te groot laten worden is dat de plant dan heel veel energie in 1 of 2 vruchten gaat steken en minder (vrouwelijke) bloemen produceert. Je krijgt dus gewoon minder courgettes. Kleiner vind ik ze zelf idd ook veel lekkerder Dit jaar heb ik voor het eerst de soort Romanesco, die licht en donkergroen met ribben zijn. En lekker! Nog een courgettetip: ik zet de plantjes eind mei in de vollegrond op 1 m2 per plant. Voor iedere plant graaf ik een behoorlijk gat (40x40 cm) dat ik deels opvul met verteerde stalmest en compost. Plant erin, aanvullen met grond en tegelijkertijd een plasctic bloempot naast de stengel ingraven (voor het water geven). Na een maand of twee krijgen mijn courgettes een 'dip' in hun productie (nu dus en voer ik ze een paar keer bij met zelfgemaakte duivenmestgier (stinkt lekker!) en dan doen ze nog een tweede ronde.groetjes allemaal, christa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dromer Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Mijn courgetteplanten (twee stuks) zijn wat laat goed gaan groeien omdat het kiemen van het zaad meerdere keren mislukte. Nu heb ik eindelijk mijn eerste courgette kunnen oogsten. Echter, verder zie ik alleen maar mannelijke bloemen en één heel klein vrouwtje. Zou het kunnen dat de groei minder goed gaat omdat we al vrij laat in het seizoen zitten? Of zal dat wel meevallen en komt het nog goed denken jullie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 dromer; mijn courgettes slaan soms door omstandigheden niet goed aan maar dat trekt vrijwel altijd bij naarmate het seizoen vorderd en er warmte komt. Ik zou zeggen dat je geduld beloont word je kan dan oogsten tot aan de eerste nachtvorst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Zou het kunnen dat de groei minder goed gaat omdat we al vrij laat in het seizoen zitten? De dagen worden al wat korter, daardoor gaat het wat langzamer. Maar sinds een dag of 10 is de temperatuur ook een graad of 7 lager dan de weken ervoor, en ook dat scheelt veel in de groei en bloei (en dus wat je kunt oogsten). Maar als je planten gezond blijven, kun je normaal toch wel tot oktober oogsten. Als het volgende week weer warmer weer wordt, zullen ze weer "harder" gaan. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts