appelvrouw Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Mijn palmkolen ( 4, gehad op de MTFD van?) doen het heel goed! Vorig jaar nog niet, dit jaar staan ze in mijn mengcultuur-permastuk, samen met knolselderij, en weinig aantasting van rupsen of vliegjes tot nu toe. Ik begin nu van het onderste blad te oogsten. Hoe kan ik deze groente verder voor de winter bewaren? Invriezen of heeft iemand een ander idee? Gewoon op t land laten staan is hier geen optie..in november is - 10 geen uitzondering, en dat overleefd hij niet. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Palmkool is nu ook al prima te eten, maar wordt nog lekkerder als hij wat vorst heeft gehad.Hij heeft hier trouwens -13 °C (droge vorst) overleefd.Hij is gesneuveld toen het afwisselend ging vriezen, sneeuwen en regenen; die natte troep was funest. Invriezen gaat inderdaad prima. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan omdat de bladeren van m'n kool werden gesneden door iemand anders (lees: gejat).De planten zelf heb ik laten staan en daar heb ik later nog van geoogst: er waren in de bladoksels zijscheuten ontstaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Geen haast. De planten blijven gewoon groeien en kunnen best vorst verdragen, is mijn ervaring. In het najaar, als het weer wat guurder wordt, kan je er koolsoep mee maken. Heb vorig jaar dit recept http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?3148 gebruikt. Veel maken (handig als je ook grote bonen hebt gekweekt) en in porties invriezen. Heerlijk voor een stevige lunch. Ik krijg trek... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 26, 2013 Author Share Posted July 26, 2013 Maakt het niet uit als het blad wat harder wordt? Of blijft het ook lang zoals het nu is?Vandaag gaat het al in de minestrone..(andere recepten zijn meer dan welkom!) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 De bladeren zijn qua hardheid/taaiheid wel wat te vergelijken met gewone boerenkool. Als ze lichter worden drogen ze uit, dus dan zijn ze niet zo lekker meer. Verder maakt het voor gekookte toepassingen weinig uit. Ik stroop de bladeren wel altijd van de hoofdnerf af. Die is wat te vezelig. Hoe groot zijn de planten trouwens? Bij mij staan ze nu nog onder de knie, maar vorig jaar kwamen ze tot op heuphoogte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Het meest bekende recept met palmkool is ribollita.Staat in veelvoud op internet. Bijvoorbeeld HIER. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 26, 2013 Author Share Posted July 26, 2013 Dijbeenhoogte Sokrates, en mooi uitgegroeide planten. Niet van die vage palmpjes.Malouis, Ribbolita heb ik vorig jaar gemaakt met mijn enige oogstje..lekker!! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted July 26, 2013 Share Posted July 26, 2013 Is de kool niet te drogen? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts