Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kiwi 30 jaar oud nog nooit gebloeid

cees7274

Recommended Posts

Hallo

Tweestrijd. De kiwi waar ik het over heb staat bij mijn ouders in (goedbemeste) tuin en heeft de hele dag tot een uur of zes zon. Ooit gekocht als zelfbestuiver. Vermoedelijk bij de postbusfirma uit Hillegom.

Een jaar of vijf geleden, rigoreus gesnoeid, en de helft van de wortels verwijderd, maar hij groeit weer super. Het woord woekeren is teveel gezegd, maar hij (het) doet het prima.

'Ons ma' wil de kiwi eruit. Ga ik hier nog in investeren? Misschien in de koude kas? Net iets warmer, meer kans op bloesemvorming?.. Van de andere kant geen zi in een kansloos project.

Wat zouden jullie doen?

De eerste generatie Kiwi planten die destijds (30 j geleden) in de handel kwamen blijken achteraf één grote vergissing te zijn.

Op zich is het een mooie vitale slingerplant, maar daar is ook alles mee gezegd.

Verder mag je hier zeker niets van verwachten, ook niet in een kas.

Tegenwoordig zijn er modernere rassen te koop waar je wel iets van kunt oogsten.

De eerste generatie Kiwi planten die destijds (30 j geleden) in de handel kwamen blijken achteraf één grote vergissing te zijn.

Op zich is het een mooie vitale slingerplant, maar daar is ook alles mee gezegd.

Verder mag je hier zeker niets van verwachten, ook niet in een kas.

Tegenwoordig zijn er modernere rassen te koop waar je wel iets van kunt oogsten.

Dat is interessant, Persica.Ik vermoedde al zoiets..enig idee waar meer info te vinden? Kom er met vriend google niet uit...

Nog tips qua aanschaf?

Groeten, Cees

@Cees,

Met een zoekmachine kom je meestal het volgende tegen, A: Veel handelaren welke Kiwi 'Jenny" aanbevelen als zijnde 2 huizig heel makkelijke plant en flinke oogst.

Van de andere kant lees je dan weer erg veel teleurstellende praktijkervaringen van deze tweehuizige kiwisoorten dat ze geen vruchten geven, zelfs niet eens tot bloeien komen.

In tuincentra zie je tegenwoordig dat men iets nieuws heeft bedacht i.p.v. een tweeslachtige plant, nu een soort 'huwelijk' Kiwiplant, man en vrouw kiwiplanten samen in een pot en alvast innig verstrengeld zoals kiw's het liefst met elkaar optrekken Of hier iets kwalitatief's uit voortkomt, moet de tijd nog leren want een duidelijke soortnaam valt niet te bespeuren, en dan vind ik het persoonlijk dubieus worden.

Wil je echt goede info en soort echte Kiwi planten aanschaffen kijk dan eens op fruitlent want die geven gegarandeerd wél vruchten

Of een kiwibes, dat gaat wél goed. Echte kiwi's moeten gewoon erg oud zijn om fruit te dragen, en dat is meestal het probleem. Daarnaast wordt er nogal gesjoemelt met soortechtheid van kiwi's. Zelfde verhaal met druiven trouwens, daar is ook van alles en nog wat "Boskoop Glory".

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter

Echte kiwi's moeten gewoon erg oud zijn om fruit te dragen, en dat is meestal het probleem.

Daar ben ik het echt niet mee eens, het is duidelijk een opvatting van zo'n 20-30 j geleden, dat een Kiwiplant erg oud moet zijn om vruchten te kunnen geven, op een leeftijd van 3 a 4 jaar mag je van een productief ras al de eerste vruchten verwachten, en deze resultaten ken ik vanuit de praktijk.

Dank Beiden.

Ik ben er nog niet helemaal uit. Wel ben ik eruit dat de kiwi bij ons ma eruit gaat. ;-(

Lees overigens wel tegengestelde berichten op het net mbt kiwibes en vorst. Stel dat ik kies voor de kiwibes, is de kas dan toch verstandig?

Cees

Ik weet niet of mijn bericht verwijderd is, of dat hij er niet heeft gestaan, maar je zou hem kunnen

enten met een modern kiwi ras. Dan heb je een perfecte onderstam met wortels, dus veel sneller kans op

kiwi's dan met nieuwe aanplant. Ik heb evt. wel een stukje enthout voor je, deze winter?

Groeten,

Dennis

Ha Dennis,

Ik zie je bericht nu voor het eerst. Ff recapituleren. Je bedoelt de huidige kiwi van 30 jaar enten op een nieuwe onderstam?

Is misschien wel een leuk project ja. Heb soieso nog nooit geent en wil dat wel eens proberen. En wie weet...Lijkt mij nobeler dan de composthoop. Ik las dat je in Utrecht woont. Is dat stad? Op zich moeten we wel regelmatig die kant uit....

De PB volgt!