PeterMoestuin Geplaatst: 3 augustus 2013 Geplaatst: 3 augustus 2013 Ik heb een probleem met mijn broccoli. Er zijn rupsen die alles kaal vreten. Dit is mijn eerste jaar moestuinieren en was al voorbereidt op problemen, maar ik ben wel benieuwd wat de oorzaak zou zijn en hoe ik het volgende keer kan voorkomen! Hieronder de foto's: Een overzichtsfoto. De broccoli staan in een koude bak. Waarom? Ik had geen andere plaats meer. Hier kan je al zien dat er gaten in de bladeren zitten. Op onderstaande foto zie je een mooie broccoli, maar er zitten een paar gaten in als je goed kijkt. Hier zie je de rupsen zitten bij elkaar op een blad. Dit lijken luizen? Hieronder een krop die helemaal is aangevreten. Eigenschappen broccoli:- de broccoli heb ik van vrienden gekregen. Ik weet dat de broccoli van mijn vrienden in hun tuin goed groeien. Daar hebben we geen problemen.- broccoli staat in de volgende grond: Compost aangevuld met verse koemest. Dit was het enige stukje grond dat ik over had in mijn tuin. - heel even heeft er een pompoen bij gestaan om op te kweken- er stonden eerst veel te veel broccoli op elkaar. Twee weken geleden heb ik pas uitgedund. Ze staan nu denk ik nog redelijk dicht op elkaar.- de broccoli staat grotendeels in de schaduw. Aan het einde van de dag komt er zon. Volgens mij hebben ze altijd genoeg water gekregen. Vragen:- wat voor soort rupsen zijn dit?- wat is de oorzaak dat de rupsen er komen?- kan ik er nu nog voor zorgen dat ze weg gaan? Of moet ik nu de goede broccoli oogsten en volgend jaar beter uit kijken?- wat moet ik volgend jaar anders doen? Wie wil mij helpen? Groet, Peter Quote
Erny Geplaatst: 3 augustus 2013 Geplaatst: 3 augustus 2013 Broccoli lekker opeten, de rupsen niet.Als je de zoekfunctie rechtsboven gebruikt en "koolwitje" intypt wordt je denk ik al een stuk wijzer als je diverse topics doorleest. Quote
martin.b Geplaatst: 3 augustus 2013 Geplaatst: 3 augustus 2013 Ik heb een probleem met mijn broccoli. Er zijn rupsen die alles kaal vreten. Dit is mijn eerste jaar moestuinieren en was al voorbereidt op problemen, maar ik ben wel benieuwd wat de oorzaak zou zijn en hoe ik het volgende keer kan voorkomen!..- wat voor soort rupsen zijn dit?- wat is de oorzaak dat de rupsen er komen?- kan ik er nu nog voor zorgen dat ze weg gaan? Of moet ik nu de goede broccoli oogsten en volgend jaar beter uit kijken?- wat moet ik volgend jaar anders doen? Wie wil mij helpen? Groet, Peter Halo PeterOp die ene foto heb je best wel een mooie broccoli,volgens mij ben je iets te kritisch.Ik had ook exact die zelfde rupsen en zolang ze de bladeren opeten heb ik er geen problemen mee.Je moet die broccoli overigens wel oogsten (eigenlijk had je hem al eerder kunnen oogsten). Als je mijn oude posts bekijk zie je dat ik ook denk dat een broccoli veel groter zou moeten worden.Als je nog langer wacht zal je zien dat je broccoli gaat veranderen in een heleboel kleine gele bloemetjes Volgens mij moet je helemaal niks anders doen, en gewoon iets eerder oogsten, en de rupsen af en toe weghalen.Smakelijk. Quote
Bit Geplaatst: 4 augustus 2013 Geplaatst: 4 augustus 2013 Wat de anderen hierboven ook zeggen ja. Je kan de rupsen gewoon weghalen, dan stopt ook de vraat aan je broccoli. Beter is de rupsen te voorkomen. Zie daar de vele vele topics over. Mijn kolen heb ik onder insectengaas staan.Dan staan je broccoli-planten wel erg dicht op elkaar. Erg dicht op elkaar ! Daardoor blijven je broccoli's dus ook kleiner. En inderdaad : nu oogsten , niet wachten. Volgend jaar op een plek van die maat hooguit 2 planten zetten, en ook behoorlijk mesten. Kolen zijn veelvraten. En onder gaas dus ( vanwege dat koolwitje ( = vlinder - geeft rupsen )) Quote
speets Geplaatst: 4 augustus 2013 Geplaatst: 4 augustus 2013 ... en die zwarte korreltjes zijn geen luizen maar rupsenpoepjes. Dat valt dan weer mee Het antwoord op 'wat is de oorzaak dat er rupsen komen' is: dat is gewoon de natuur. Dat hoort erbij als je groente in eigen tuin wilt verbouwen. Slakken, rupsen, luizen, mollen, emelten, ritnaalden, veenmollen, paddestoelen... het hoort er allemaal bij Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Bit Geplaatst: 4 augustus 2013 Geplaatst: 4 augustus 2013 ennuh. Vergeet de duiven niet , de mussen , alle kraaiachtigen , eenden , fazanten, halsbandparkieten. De duiven, eenden en de fazanten vooral bij de kolen. Ooow. En de konijnen, eventueel herten zelfs. Dan nog de hagelstenen, de hitte en de vorst niet meegerekend natuurlijk Quote
speets Geplaatst: 4 augustus 2013 Geplaatst: 4 augustus 2013 ...en kijk ook eens hier: https://www.moestuinforum.nl/post100877.html?hilit=overwinteren%20tomaten#p100877 , maandag 28 mei 2012, 20:41, reactie van veuvecouderc.Moestuinieren is lijden Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.