Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Problemen in de moestuin


Aanbevolen berichten

Het spijt me nu al als ik iemand met dit bericht voor het hoofd stoot, maar ik vind toch dat ik er iets over moet zeggen op een forum dat pretendeert informatief te zijn. En dus daarom een andere invalshoek wat betreft problemen in de moestuin.

 

Wie een moestuin begint haalt daarmee ook problemen in 'huis'.

 

Niet iedereen heeft dezelfde tuin en niet iedereen heeft evenveel tijd. Niet eens iedereen heeft dezelfde motivatie om op een groot of klein stukje grond zijn eigen groenten en fruit te kweken. Ook heeft niet iedereen evenveel fantasie of dezelfde hoeveelheid financiele of andere middelen ter beschikking. En toch is het voor heel veel mensen mogelijk om op hun eigen manier groenten en/of fruit te kweken.

 

Maar op hoeveel grond of op welke manier of met welk enthousiasme je ook begint aan de teelt van het een of ander, iedereen krijgt op den duur te maken met de werking van 'de natuur'.

 

Planten en groenten en fruit en bloemen en groen trekken allerlei volk aan. Volk waar je in eerste instantie niet aan had gedacht toen je dat zaadje in de grond stopte en waar ook geen reclamefolder of internetpromotiepagina over spreekt wanneer ze je iets willen aansmeren. Maar dat volk hoort er wel bij. Ik heb het over wurmen, kevers, vogels, vliegen, spinnen, larven, egels, hagedissen, mieren, luizen, bijen, maden en ga zo maar door. Dat volk was er of altijd al alleen viel het nooit op omdat je nooit eerder met je neus bovenop een plantje hebt gestaan, of dat volk is gekomen omdat er ineens een radijsjesrestaurant of een bessenbar is geopend in een wijk waar voorheen alleen vuurdoorn te vreten was.

 

Wie vervolgens met allerhande kunst- en vliegwerk probeert zijn kostbare oogst te beschermen tegen de vraat van bovengenoemd volk doet niets anders dan het begin van een ecologisch systeem verstoren. Dat maakt mij verder niet uit, ik doe ook in mijn tuin wat mij goed uitkomt, maar de zogenaamde biologische sfeer die hier gepredikt wordt (zogenaamd want er is niets biologisch aan de manier waarop 80 % van dit forum moestuiniert) past echt helemaal niet bij de praktijk die vele tuiniers van dit forum vervolgens uitvoeren. Als ik in het ene topic adviezen lees over vogelnestjes die moeten worden opgehangen om de vogeltjes te lokken en het volgende probleem wat zich aandient is de vogelvraat waar we dan weer netten tegen moeten spannen dan gaan er bij mij wel bepaalde lichaamsdelen krommen. Of bijvoorbeeld dat er wordt gesuggereerd dat lieveheersbeestjes zo goed zijn in je tuin, maar drie topics verder vraagt iemand om een adequaat middel tegen de trossen lieveheersbeestjes die in huis willen overwinteren. En iedereen wil een insectenhotel bouwen, maar een paar maanden later wordt er geklaagd over de bijen in de tuin of de wat te doen tegen al die insecten die maar van de planten vreten.

 

In hele andere gevallen wordt de tuin volgezet met bakken die zo makkelijk zijn dat je geen onkruid meer hoeft te wieden, maar omdat daar dus niets groeit behalve 1,5 tomaat en een courgette hebben de insecten daar lange tijd niets te zoeken en dan staat het forum weer vol met wanhopige vragen waarom er geen vruchten komen en hoe je zelf moet bestuiven. En iedereen blijft maar roepen dat ze zo gelukkig worden van dichtbij de natuur zijn.

 

Ik snap heel goed dat niet iedereen in het wild kan of wil wonen, maar zelfs al heb je maar plek voor 1 kersenboom dan vind ik persoonlijk dat je moet accepteren dat er ook anderen (vogels, insecten e.d.) heel gelukkig worden van die aanplant van jouw boompje. En dat je dus moet delen. En als je dat niet kan - delen - dan moet je geen kersenboompje planten maar gewoon kersen bij de groenteboer kopen of op de juiste tijd een fietstocht maken en ze bij de telers zelf plukken. En hetzelfde geldt voor tomaten, courgettes, sla, kolen, aubergine, kiwi's, jostabessen, walnoten, appels, kweeperen, tuinbonen, pepers, etc. etc. En als je wel genoeg plek hebt dan moet je gewoon iets extra's zaaien of planten zodat je genoeg overhoudt voor jezelf zelfs nadat het andere volk er van genoten heeft.

 

Ik kan niet genoeg benadrukken dat iedereen zijn tuin moet inrichten zoals ie wil, maar wat mij betreft moet je net zo goed de consequenties accepteren van je gedrag. You reap what you sow. vind ik in dit geval wel een heel toepasselijke quote.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet delen met vogels, luizen, kevers, slakken enzovoort, wat is daar mis mee dan? En als ik kersen bij de groenteboer haal komen ze ook van

een kweker die ze tegen vogels beschermt.?????

Ik ben niet aan het kweken om andere dieren te voeden, dat is toch onzin..!!

Overigens wil "Biologisch" niet zeggen dat er ter plaatse een ecologisch evenwichtig milieu heerst. Je verwart 2 dingen. M.a.w. je hebt geen ecologisch evenwichtig milieu nodig om biologische groenten te kweken.

 

Ron...

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet delen met vogels, luizen, kevers, slakken enzovoort, wat is daar mis mee dan?

Daar is weinig anders mis dan dat het nogal onrealistisch (en egoistisch) is wat mij betreft. Eigenlijk raak je precies de kern van waar ik een punt van wil maken met mijn bericht. Maar goed, ik ga er (gelukkig) niet over dus ga lekker je gang.

 

Overigens wil "Biologisch" niet zeggen dat er ter plaatse een ecologisch evenwichtig milieu heerst. Je verwart 2 dingen. M.a.w. je hebt geen ecologisch evenwichtig milieu nodig om biologische groenten te kweken.

Ik verwar helemaal niets. Ik zeg volgens mij nergens dat biologisch hetzelfde is als een ecologisch evenwichtig milieu. Je moet wel goed lezen. Maar dat is bij veel mensen de makke. Dat ze niet lezen wat er staat, maar dat ze lezen wat ze willen dat er staat.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk.......

maarja wie ben ik?

als je zelf voedsel wil telen/kweken/verbouwen je nu eenmaal niet kunt zonder de dieren die nu eenmaal deel uitmaken van onze aardse voedselketen...

 

vogels insekten zorgen toch voor bestuiving enz.......

misschien moeten we niet uitgaan van het standpunt BIOLOGISCHE moestuin, maar meer van de LOGISCHE moestuin dan zijn sommige problemen wat makkelijker te relativeren

 

ik ben het met veuvecouderc volledig eens......

enig idee wat wij doen als we beginnen in de lente met onze tuin op orde te maken?

een en al aardbevingen/verschuivingen voor het "ongedierte"

en tuurlijk als je hele oogst opgegeten wordt dan kun je er zelf voor kiezen om maatregelen te nemen.

 

ik hou gewoon van alles wat leeft

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je iets doet, wil je toch goed resultaat halen? Ook met moestuineren. Ik laat bijv. mijn sla plantjes toch niet groeien alleen om de slakken te voeren?? Het is ook niet als je een mooi huis hebt, accepteer het maar dat jouw huis wordt ingebroken. Je gaat ervoor zorgen dat jouw huis goed is beveiligd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dian ik ben het helemaal met je eens, natuurlijk weet je als je er aan begint dat er insecten komen,en ja helaas die komen er ook. En dan wil je dat bestrijden op een natuurlijke manier. en vaak lukt dat ook. Maar ik heb makkelijk praten ik heb niet zoveel grond. Maar je zaait en je wilt oogsten, en is het niet leuk als er veel schade komt door de slakken, koolwitjes etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je iets doet, wil je toch goed resultaat halen? Ook met moestuineren. Ik laat bijv. mijn sla plantjes toch niet groeien alleen om de slakken te voeren?? Het is ook niet als je een mooi huis hebt, accepteer het maar dat jouw huis wordt ingebroken. Je gaat ervoor zorgen dat jouw huis goed is beveiligd

 

Dian, je zegt eigenlijk hetzelfde als Ron. En wat mij betreft is dat een ongeschikte manier om het tuinieren te benaderen. En dat is juist waar het (mij) om gaat. Iedereen zou wel willen dat anderen respecteren dat jouw huis jouw huis is, maar helaas is de boze buitenwereld weinig verschillend van de 'natuur'. Opportunisten zijn overal. Maar wat ik probeer te zeggen - op een waarschijnlijk onbeholpen manier - is dat je daar dus ook rekening mee moet houden als je lollig en naief met een tuintje begint. Vanzelfsprekend krijg je die informatie nooit geleverd bij de aankoop van je zaden of plantgoed. Op allerlei sites over insectenhotels houdt ook iedereen z'n mond over de narigheden bij succes. En er staat ook nooit bij die prachtige druif die je voor je pergola boven je terras hebt gekocht dat de vogels er ook gek op zijn, en dat je dus de hele zomer vogelpoep op je kleren kunt verwachten. En biervallen voor slakken werken prima (echt eerlijk waar) maar ze kosten wel meer werk dan chemische slakkenkorrels, maar daar hoor je nooit iemand over.

 

En dat is eigenlijk meer waarom ik dit topic ben begonnen. Niet omdat ik niet erken dat er problemen zijn in de moestuin. Maar juist omdat ik ze erken. En omdat ik vind dat iedereen ze moet erkennen. Want al die foto's van kiemende sla en groeiende paprika's in de vensterbank zijn wel leuk maar zodra het leven naar buiten gaat weet men niet hoe snel er over problemen moet worden bericht. Want over problemen daar stond niets over geschreven op het zaadzakje of de bouwinstructie van de MM. En die problemen horen erbij en die moet je erbij nemen. En als je maar 1 erwtenplant hebt staan dan baal je inderdaad wel als die opgevreten wordt door een slak, maar als iemand je had verteld dat slakken dat nou eenmaal doen en dat slakken in de meeste tuinen aanwezig zijn, dan had je misschien niet maar 1 erwtenplant gezaaid. Maar wel 10 terwijl je er maar 1 nodig hebt.

 

Voor mij is dat dus ook tuinieren, het ondervinden van dit soort 'problemen' die niet echt problemen zijn maar gewoon onderdeel van het leven. En als je dat niet kunt accepteren (en ze dus de hele tijd wilt uitbannen en elimineren) dan kun je - in mijn ogen - net zo goed stoppen met tuinieren. Het wordt anders alleen maar strijd, zorg en teleurstelling. Want welke middelen er ook beschreven worden, het helpt allemaal nooit afdoende. Het ene jaar is het namelijk te nat voor het ene middel en dus probeer je wat anders maar het andere jaar is het te koud of te droog voor het andere middel en dus werkt het ook niet. De natuur laat zich moeilijk beheersen en inperken. En als tuinier moet je dat - vind ik - accepteren. En sowieso komt er na al het voorjaarsgedoe nog het zomer- en oogstgedoe: de 'problemen' van bestuiving en de ziektes.

 

Iedereen die je doet geloven dat het allemaal een groot feest is in de moestuin, die maakt het - om voor mij onbegrijpelijke redenen - alleen maar mooier dan het is. Moestuinieren is fascinerend en boeiend en onderhoudend en fantastisch, maar woorden als eenvoudig, vanzelfsprekend, zorgeloos of makkelijk komen echt niet bij mij op als ik het over mijn tuin heb.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veuvemens, wat heb je toch een heerlijk haakse denkrichting. Ik geniet ervan. (dat meen ik oprecht, ik zoek mijn collegae er op uit)

Je polemiek heeft me aan het denken gezet. Beweeg ik mee? Vecht ik tegen? Nu geen tijd voor mijn hersenspinsels.

 

Wat deed je eigenlijk in je werkzame leven?

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je had net zo goed kunnen neerzetten: al doende leert men.

 

Je komt er vanzelf achter. De 1 geeft het na 1 á 2 jaar op, de ander blijft het een passie vinden.

Iemand overtuigen dat het misschien kan tegenvallen.. waarom zou je? Je energie ergens in steken die waarschijnlijk toch niet aankomt. Sommigen luisteren alleen naar zichzelf. Laat ze gewoon erachter komen dat tuinieren meer inhoud dan een plantje 'opvoeden'. Iedereen doet 'iets' op zijn eigen manier en de ervaringen komen vanzelf.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, al doende leert men. En veel mensen beginnen ook op die manier met moestuinieren. Niet omdat ze te naïef zijn om te denken dat er geen onkruid en insecten bestaat, maar omdat ze er al ervarende mee willen leren omgaan.

Ik vind heel niet dat er hier "gepretenteerd" wordt dat het allemaal om biologisch en ecologisch verantwoord gaat. Het is een tamelijk pretentieloos forum, en dat geeft juist die open sfeer die ik hier erg waardeer.

Vraag me af wat je met dit topic hoopt te bereiken eigenlijk.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai, het gaat er hier zwaar zwaar toe.

Tuinieren is meer dan oogsten toch, maar wat kan er tegen zijn als iemand probeert de vruchten ( groentjes) van zijn arbeid te oogsten.

Ik heb sinds een paar dagen een merel die op een paar meter van mij komt zitten, we delen eerlijk de pieren, ik verwacht van hem (het is een zwarte, dus een mannetje zou onze prins zeggen) dat hij ook als eens een rups of ander voor mijn plantjes minder aangenaam beestjes oppeuzel.

Voor mij kan de dag niet meer kapot als hem zie, of zijn maatjes hoor fluiten.

En zo zijn er nog een hele hoop helpers in de tuin, zichtbare en minder zichtbare.

Deze morgen gemerkt dat er iets mis was met de witte selder, aangevreten en verdorde bladeren, gewoon weggehaald en als het terugkomt eten we ze iets vroeger op.

Mijn buurman loopt de hele dag met spuit en en zakken kunstmest te sleuren, maar is een vriendelijk en aangenaam mens, en daarbovenop is het zijn tuin en hij eet die groentjes op.

Die man doet dat al tientallen jaren zo, hij kijkt soms verwonderd naar mijn doen en is verbaast dat er toch wel goede resultaten zijn met enkel een goede compost, en slakje vangen, rupsen jacht en andere compost thee's. Wie zou ik zijn om ook maar één opmerking over te maken als hij zijn chemisch arsenaal boven haalt.

We drinken samen een lekkere pint en klagen of zijn samen tevreden over het resultaat van onze noeste arbeid.

Iedereen kan doen en / of laten wat hij wil, als het maar met plezier gebeurd en ja andere mensen geen schade berokkend zal het wel goed zijn zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevaarlijk onderwerp op een moestuinforum (geen eco-forum). Vele mensen, vele opvattingen.

 

Als ik, op mijn kleine balkon, ecologisch zou willen tuinieren, en het seizoen zijn werk laat doen, dan zou mijn plantkeuze beperkt zijn tot niets, of op zijn hoogst een paar vetplantjes, of bijvoorbeeld rozemarijn. Een keuze, maar niet de mijne.

 

Ik vind het leuk om wat moestuinspul te laten groeien, en daarvan te oogsten. Daarvoor zijn op mijn balkon een paar kunstgrepen nodig, vooral een goede watervoorziening. Spaarzaam bijvoeden met kunstmest vind ik ook geen probleem, bij potteelt spoelt er niets uit naar het grondwater. En teveel mest zou de planten doen afsterven, dus heel spaarzaam doseren. Ecologisch en/of financieel verantwoord? Nee, ik kan beter even naar de supermarkt op de hoek (lopend).

 

Een MM bak, op een parkeerplaatsachtige vlakte met gewassen grindtegels: dat lijkt me flauwekul, weg met die tegels, en gewoon planten in de volle grond. Maar wie ben ik: geen tuin, geen kinderen die willen fietsen in die tuin. En één MM bak is in ieder geval meer dan helemaal niets aan eetbaar en leerzaam groen.

 

Over bestrijden: Dat probeer ik niet te doen. Hoeft ook niet: weinig vogels en slakken op een balkon. Wel knijp ik af en toe luizen dood, en eens heb ik -om de laatste tomatenoogst te redden van meeldauw- gespoten met een slappe spuitzwaveloplossing. Mijn keuze, ik wist vooraf wat ik deed: eerst heel goed gelezen over verdunning, over mogelijke schade aan mens, gewas en milieu.

 

Nu weet ik niet wat ik zou doen als ik wél de beschikking zou hebben over vele honderden vierkante meters. Een klein stukje 'high-tech' moestuin, en daarnaast bijna niks. Of de omstandigheden voor lief nemen, en alleen verbouwen (gewoon laten groeien) van daarvoor geschikt spul.

 

Hoe dan ook:

- Ben ik ecologisch aan het tuinieren: nee.

- Biologisch?: nee, ook niet. Ik denk eerder dat een verstandig gebruik van kunstmest minder schade toebrengt dan het oeverloos storten van koeien- paarden- of kippenstront. Daar zitten ook allerlei scheikundige elementen in, alleen door beesten vervaardigd, en veel lastiger doseerbaar.

- Leer ik proefondervindelijk wat een plant nodig heeft: ja.

- Doet het moes(balkon)tuinieren mij meer nadenken over milieu: ja.

- Heb ik er schik van: ja.

 

En als ik mijn tomaten dief, zelfs als ik wat vloeibare kunstmest toedien, dan sta ik toch net iets minder ver van de natuur dan zittend op de bank, achter mijn laptop (want die heeft nog geen OLED -organic led- beeldscherm).

 

Afsluitend: een gevaarlijk, maar goed onderwerp. Je realiseren waar je mee bezig bent. En bijstellen als je dat kan / wilt.

Dank aan Veuve, je hebt mijn hersens weer eens aan het werk gezet.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit met verbazing op een strand op zuid-Kreta mijn echtgenoot gadegeslagen, die op een luchtbedje in de baai ging dobberen. Zoals dat gaat als een mens op een luchtbedje in een baai gaat dobberen, dreef hij telkens af van de plek waar hij had willen dobberen. Ik zou daar zelf niet meer aan doen dan zo nu en dan weer een stukje van de kant afroeien, danwel het opgeven, maar mijn echtgenoot nam de volgende dag een stuk touw mee, zocht in de brandende hitte een steen, en maakte met een plastic fles een boei. Het vasthouden van die boei beviel ook niet, dus werd er een lus in het touw gemaakt om daar de grote teen doorheen te steken. De steen was niet zwaar genoeg om alle windkrachten te weerstaan, dus zocht hij in de brandende hitte een enorme steen en sjouwde die op de gewenste plek het water in. De fles werd vervangen door een groter model... enfin, aan het eind van de vakantie was er een boei-om-op-een-vaste-plek-in-de-baai-te-dobberen waar je werkelijk u tegen zegt.

 

En ik had me uitstekend vermaakt met hem te observeren in zijn pogingen de natuur te controleren

 

Mensen zijn zo. De een meer dan de ander, maar we willen allemaal tot op zekere hoogte onze omgeving aan onze wensen onderwerpen. Als er iets niet bevalt, dan proberen we daar wat aan te doen. Dat is onze natuur en onze biologie. We zijn dieren die vergeleken met andere dieren een buitenproportionele drang hebben om ons comfort te maximaliseren, en ik denk zelfs dat een deel van ons comfort 'm zit in bezig zijn met het optimaliseren van het comfort. Bouwen willen we, dingen maken, problemen oplossen.

 

Doe je niks aan. Is biologie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi stuk Iris!

 

Ik kan me deels in je woorden vinden Veuvecouderc.

 

Zo heb ik de indruk dat veel (nieuwe) mensen op het forum totaal vervreemd zijn van de natuur en in paniek raken als ze bladluizen zien.

Het was toch allemaal blij, blij, blij (libelle zomerweken) dat moestuinieren?

 

Tegen deze mensen zou ik willen zeggen; lees een goed boek. Het forum is niet gedient met makkelijke vragen. En probeer ook eens wat. Trial en error. Misschien lopen er wel mensen op het complex die je vraag snel kunnen beantwoorden?

 

Een moestuin is geen akker. Zo gebruik ik geen kiemplantdodende middelen en ga ik er ook niet iedere week met insecticide overheen. Zoveel investering is niet lonend. Moet ik dan genoegen nemen met wat derving? Ja. De een kan de teugels meer laten vieren dan de ander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam hier ook als nitwit. Ik heb in de afgelopen maanden zo vreselijk veel geleerd hier. Vooral dingen die je niet in de boeken terug vindt.

Ik ben gestopt met spuiten, geen round up meer voor mij, omdat me hier duidelijk werd wat je je gewassen en het milieu überhaupt aandoet. Daar kan je je aan ergeren, aan zo'n muts die niet beter weet dan de gifspuit pakken. Je kan ook blij zijn dat dankzij een forum als dit een muts van gedachten kan veranderen en compleet anders gaat denken.

Nogmaals, ik snap niet helemaal wat het doel is van dit topic. Volgens mij is dit forum namelijk het ideale medicijn voor mensen zoals beschreven in de openingspost.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had dit topic nog niet gezien. Mooi. Prima. Fris.

Doel ? Geen doel. Moet dat dan ?

 

Strekking van de 'stelling' van de topic-starter kan ik in meegaan. Iris en Henkg geven naar mijn idee mooie toevoegingen ( Memph zoals altijd ook ) Greetje: eens.

 

De diepere beweegredenen ( of redenen niet te willen bewegen zoals Iris omschrijft ( of ook wel 'controll' te hebben ) ) van onze drang tot tuinieren, boeien ook mij mateloos. Het ene vogeltje is zo, het andere vogeltje is zo gebekt en bouwt een ander nest. Alles mag van mij. Zolang je er een ander maar niet mee schaadt. Wees allemaal koning in je eigen paradijs.

 

Veuve. Je hebt er 1 nog niet benoemd: Het gemis aan geduld.

Ik denk zelf dat tuinieren naast alles wat het is, ook vooral een kwestie van geduld is. Geduld. Veel teleurstelling van het huidige moment kan je ondervangen door te verwachten dat het volgend jaar anders kan zijn. Het volgend jaar toch weer voorjaar wordt , de bloesem volgend jaar in grotere hoeveelheid aanwezig kan zijn ( of niet ) : er een volgend jaar komt, en daarna weer een.

Dat zal met leeftijd te maken hebben ?

 

De Libelle toont een schaal met pruimen voor tig potten jam of chutneys. Maar dat het een pokkegedoe is om het te maken zeggen ze er niet bij nee. En het fornuis boenen is geen foto waard.

 

(moes)-tuinieren behoeft geen doel. Ja, oogst ? welnee. In de winkel ligt het voor minder aan moeite en kosten. Dat het uit de tuin beter smaakt, daarmee praten we onszelf ons gelijk aan. Oww jawel , sommige dingen smaken inderdaad beter als je ze zelf teelt ( kleinfruit , een peul, een tomaat soms ) Maar met de meeste dingen zitten we onszelf lekker te foppen en draaien we ons rond in onze eigen illusie.

En is dat erg ? Niet dat ik weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ergens vandaag in een topic een taalfoutje gemaakt...volgens mij bij de voordeur

gelukkig was het geen slechte binnenkomer, want niemand heeft het gelezen of is er over gevallen

ik schreef:

MOESTUINEREN........

als ik het nu schrijf in dit topic wordt het dus:

 

MOESTUIN EREN!

 

een benadering taaltechnisch misschien oh zo fout

maar gevoelsmatig kan en mag met dit woord ieder zijn eigen invulling geven hoe hij/zij moestuint

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had dit topic nog niet gezien. Mooi. Prima. Fris.

Doel ? Geen doel. Moet dat dan ? knip ..

Ik vind het een geweldig topic van Veuvecouderc

 

De Libelle toont een schaal met pruimen voor tig potten jam of chutneys. Maar dat het een pokkegedoe is om het te maken zeggen ze er niet bij nee. En het fornuis boenen is geen foto waard

 

daar ben ik het helemaal niet mee eens, het is helemaal geen pokkegedoe!

 

(moes)-tuinieren behoeft geen doel. Ja, oogst ? welnee. In de winkel ligt het voor minder aan moeite en kosten. Dat het uit de tuin beter smaakt, daarmee praten we onszelf ons gelijk aan. Oww jawel , sommige dingen smaken inderdaad beter als je ze zelf teelt ( kleinfruit , een peul, een tomaat soms ) Maar met de meeste dingen zitten we onszelf lekker te foppen en draaien we ons rond in onze eigen illusie.

En is dat erg ? Niet dat ik weet

 

ook niet mee eens, het smaakt zeker beter uit de tuin en kost aanzienlijk minder, maar het is natuurlijk wel wat je zelf wilt zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik lees al een tijdje zo nu en dan op dit forum en ik vind het persoonlijk een heel informatief en leuk forum waar de diversiteit aan mensen, ruimte, vindingrijkheid en verschillen juist zo zichtbaar zijn en mogen bestaan.

 

Toch een en ander in dit topic doet me denken aan ‘politiek’

Wie verwoord een eigen opinie en mening als ‘de beste klinkende’ en of wie weet het beste een begrip ‘moestuin’ naar eigen inzicht te verwoorden. Tja, ergens zijn we allen enkel kuddedieren zoals ook een populist bestaat bij de gratie van onze menselijke tekorten.

Toch de beste en overtuigendste spreker is niet per definitie de beste rekenaar.

 

Zo zou ik in het kader van de begrippen natuur, biologisch en ecologisch willen schrijven;

Voor mij is iedere aangelegde tuin of aangeplant hofje of ingezaaid moestuintje door mensenhand ‘onnatuurlijk’. Dat zaadje kwam niet door dat vogeltje daar op zijn plek om uit te groeien tot een bloemkool. En mogelijk dat een dergelijk zaadje niet eens natuurlijk op die bestaande grond tot groei had kunnen komen in dat gebied of onder die natuurlijke omstandigheden – dus wat heet de natuur zijn gang laten gaan?

 

De voedselketen van de mens bestaat bij de gratie van natuurlijk menselijke aspecten

En de mens bestrijd van oudsher al dieven en indringers welke zijn voedselketen in gevaar brengen.

 

Ten overvloede, ik deel hetgeen ik creëerde met vriend, dier en al wat ik lief heb of me aan het hart gaat, en ik bestrijd vijanden welke ik ervaar als vijand en bedreiging voor – hoe meer natuurlijk kan ik daar aan mijn menselijke aard voldoen is dan de vraag?

 

Bij ‘de natuur zijn gang laten gaan’ beslecht je niet een moestuin, laat staan dat je er al een aanlegt, toch ga je op blote voet op zoek naar voedsel dat moeder aarde ons zonder menselijke hand of inmenging ‘aanbied’.

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

You reap what you sow.

Ik ben het he-le-maal met je eens. Ik ga voor een biologisch evenwicht in mijn tuin, gebruik dus zeker geen chemicalien etc. Ik eer de egel die mijn slakken op eet, de vogels die mijn rupsen opeten mogen best ook van de kersen meepikken. De lieveheersbeestjes die in de kieren van ons huis willen overwinteren zijn van harte (!!) welkom, de bijen, wespen en hommels zullen hier niet gevangen worden in zo'n lelijke lokfles, etc.

Janine :hartje: de natuur zoals ie in zijn oorsprong is/hoort te zijn. En tsja, als dat dan wellicht wat minder oogst oplevert, so be it. Samen leven, samen delen, samen genieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, allereerst: meningen verschillen, zoveel mensen zoveel werkwijzen.

 

Toen ik de eerste post van Veuvecouderc las duurde het even voordat ik tussen de regels door las dat zij hier volgens mij (corrigeer mij als ik het verkeerd heb) graag bewustzijn mee wil creeeren. Dit lijkt me een nobel streven, waarvoor dank! En natuurlijk mag iedereen er gerust anders over denken. Zolang het maar een bewuste keuze is, ik denk dat het daarom gaat

 

@Hansm, ja dat ben ik nu ook weer helemaal met je eens en ik moest dan ook smakkelijk lachen om je nuchtere en luchtige toon, thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...