Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Groeten uit... de achtertuin


BiancaO

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben Bianca, moeder van 2 kids en dol op mn moestuintje! Dit is het tweede jaar dat ik een beetje serieus een poging waag om te tuinieren In onze achtertuin hebben we 2 verhoogde borders (gemaakt van de stoeptegels die er ooit in lagen) waarin ik tuinier. Aan de ene kant (lage, smalle border) staan nieuwe aardbeiplantjes.

2ql9ylt.jpg

In de andere border (hoger en breder) staan 2 appelboompjes (3 jaar oud), wat kleine struikjes, 2 kweekbakken (vorig jaar gekregen, nu voor het eerst in gebruik) en verder nog helemaal niets! Ik heb vandaag het eerste stuk vrij gemaakt van oude aardbeiplantjes en onkruid en eikenblad.

1zbcgti.jpg

In onze vensterbank staan tomaten, courgette (ja, een beetje vroeg ), broccoli en rozemarijn. In één kweekbak heb ik sla, wortel en bosui gezaaid (maar er is nog niets te zien), en in een grote pot heb ik zomerwortel en rode biet gezaaid. Ook daar nog niets te zien... (het is ook nog verrekte koud 's nachts!)

Tuinieren in onze achtertuin is wel een uitdaging, we hebben weinig directe zon (hoge eikenbomen naast het huis), maar ik hou wel van een uitdaging

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Bianca. Welkom op dit forum. Leuk dat jij t ook doet in je achtertuin, en de tegels gerecycled hebt. Ik neem aan dat je de wortel op de plek hebt gezaaid waar ze blijven staan, want wortels houden niet ver verhuizen. Dat heb ik iig vaak gelezen hier op t forum. Ben ook maar een beginner in de achtertuin

Met weinig zon zal sla iig wel goed groeien, net als bijv. andijvie en bosaardbeien. Ik begin t al te leren

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk, steeds meer mensen die in hun achtertuin (of zelfs voortuin) moestuinen.

Gefrut op de vierkante centimeter.

Ik heb ook gestapelde muurtjes maar dan van kapotgeslagen stoeptegels.

Ik heb inmiddels wortels, radijs en stengelui gezaaid. En knoflook, uit en sjalot gepoot.

Ik kan het mooie weer wel hierheen sleuren.

Ga je ook kruiden zaaien of planten?

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezellig hier

 

Die schutting is lastig, aangezien daar de allerminste zon komt. Ik dacht zelf in ieder geval aan zonnebloemen, maar tomaat zal meer zon nodig hebben, denk ik?

 

Dit staat er nog te wachten tot het warmer wordt:

 

-aardappel (denk ik volgende week)

-komkommer

-bieslook, dille, koriander, peterselie, basilicum (wordt 1 kruiden-veldje)

-bonen

-ui

Als ik dan nog plaats over heb, kan ik nog paksoi, spinazie en rode biet kwijt.

 

Én ik heb nog veel bloemenzaad, wat ik als opvulling wil gebruiken. (ik wil meer uren in een dag!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, en ik vergeet helemaal de druif die ik vorig jaar voor moederdag heb gekregen, maar die het volgens mij niet gered heeft. Ik geef hem nog even, anders vraag ik een nieuwe voor moederdag dit jaar

En ik zag tot mijn vreugde dat de rabarber die vorig jaar opgevreten was door slakken, zich onder de grond goed voortgezet heeft; er steekt een klein stukje dikke stengel boven de grond!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit ook nog steeds te wachten tot ze meer uren in een dag stoppen. Moet t wel in balans met de slaaptijd zijn, daar ook wat uren bij

Druif heeft toch echt wel volle zon nodig dacht ik, net als tomaat. Leuk dat je er ook een kruidenveldje in maakt. Dat zal er vrolijk uit komen te zien.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker veel aardbeien!

 

En die tomaat doet het ook uitstekend in de schaduw (tenminste die van mij vorig jaar wel, kilo's had ik er) alleen zonder zon worden ze niet rood. Maar als je weg weet met groene tomaten (chutney ofzo) dan heb je toch een leuke schuttingbekleding en nog wat te oogsten ook. Kan je voor die rode tomaten altijd nog een pot in de zon zetten, of de voortuin?

 

... de rabarber die vorig jaar opgevreten was door slakken ...

 

Wat zijn dat voor monsterslaken die zo'n rabarberplant of meer weg kunnen werken! Gelukkig is rabarber ook al zo'n trouwe moestuinderskameraad. Niet kapot te krijgen! (nou ja, je moet in ieder geval heeeeeeeeeeel erg je best doen)

 

En welkom!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, rabarber'plant' is ook wel veel gezegd voor een stengel met een blaadje Maar ja, in zo'n schaduwtuin vinden slakken het nu eenmaal erg gezellig, ze hebben zichzelf vorig jaar erg verwend

 

Ik heb al bedacht dat ik een gedeelte van de tomaten in de border bij de aardbeien ga zetten (is nog wel plaats tussen de sering en de vlinderstruik). Het andere gedeelte doe ik dan aan de schaduw kant en waarschijnlijk ook nog 1 in een pot. Dat had ik vorig jaar, en het grote voordeel was dat ik die met de zon mee kon verhuizen. Alleen een beetje jammer dat ik er laat achter kwam wat 'dieven' nu eigenlijk inhield . Toch best een leuke oogst van gehad, dat smaakte naar meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...