Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Compost maken

minie

Recommended Posts

Vandaag een compost-ton aangeschaft. Ik ben een beginner en heb een aantal vragen:

- hoe te beginnen met compost maken: gewoon GFT erin gooien of moet ik eerst iets anders doen?

- Wat kan/moet er in om goede compost te krijgen. wat juist niet?

- af en toe omscheppen denk ik, maar hoe vaak?

- na hoeveel tijd is de compost klaar om gebruik te worden?

- hoe weet ik dat de compost klaar is?

Bedankt alvast voor de antwoorden!

Goed plan, zelf compost maken! Je zou om te beginnen je in kunnen lezen in dit onderwerp, dat gaat waarschijnlijk nog sneller dan dat men je vragen hier gaat beantwoorden. Er is echt heel veel over geschreven, in dit forum kun je het opzoeken door in de zoekfunctie in te tikken: compost.

Om te beginnen moet je de bodem van het compostvat zo plaatsen dat deze in aanraking is met de ondergrond, zodat er een wisselwerking kan ontstaan met het bodemleven. Wormen moeten in en uit kunnen.

Dunnen twijgjes onderop zou de boel wat luchtig kunnen houden.

En dan maar toevoegen van GFT.

Succes.

bedankt voor jullie reactie. Ik heb het forum doorzocht, maar er komen wel erg veel resultaten uit op mijn zoekterm. Ik zie door de bomen het bos niet meer Dus misschien kan iemand toch hier mijn vragen beantwoorden.

Ik lees dat sommige wel bananenschillen er in doen, andere weer niet. ook tegenstrijdige reacties over citrusschillen.

Ook vraag ik mij af of de senseopads erin kunnen. Dat is toch ook gemaakt van een soort koffiefilter?

... Ik lees dat sommige wel bananenschillen er in doen, andere weer niet. ook tegenstrijdige reacties over citrusschillen. ...
Tegenstrijdige reacties kun je hier altijd verwachten. Als je 3 tuiniers bij elkaar zet, heb je 4 verschillende meningen" .

Als ik "uitgebreid zoeken" een beetje slim gebruik, dan krijg ik 18 resultaten. Dat lijkt me niet overdreven veel.

Suggesties:

- zoek op "compost maken" (dus met quotes)

- zoek alleen in forum bodem en bemesting

- doorzoek alleen op eerste berichten

Als je een beetje speelt met deze en/of andere mogelijkheden, dan kom je wel tot een acceptabel aantal (niet teveel, net te weinig). Succes er mee.