weknow Geplaatst: 15 januari 2016 Geplaatst: 15 januari 2016 (aangepast) Nog wat vroeg voor een grote lijst Er staan nog heel veel stekken en zaaigoed en er komt nog wel van alles bij. Ik denk dat winterstekken e.d. meestal voor de najaars-MTFD worden, want in april hebben die nog weinig of geen wortels en ik geef liever iets dat zeker "aan" is. Mijn aanbod zal dus nog zeker enkele keren worden bijgewerkt. Zaden e.d. zal ik weinig aanbieden tenzij ik denk dat het echt iets aparts is...ik zie wel in de lijstjes wie er vraagt naar iets dat ik heb liggen. Aanbod: Wat ik nu zeker heb en in groei is: - Bewortelde zomerstekken van rode bes Jonkheer van Tets. (4x)- Zaailingen van de Perzische slaapboom, Albizia julibrissin, mooie kleine boom en familie van acacia. Winterhardheid is niet 100% zeker, maar ik durf het hier wel aan dichtbij de kust en de zaden komen uit UK en zijn van vrij winterharde ouderplanten. Hier een beschrijving: http://www.bomenonline.nl/Assortiment/Details.asp?Soort=Albizia%20julibrissin&PlantNr=906020&Lang=NE- 2-jarige stekken van hibiscus (Hibiscus syriacus) met veel bloemen (wit , met rose-rode dooradering). Zijn nu ca. 40 a 50 cm. groot en hebben verleden jaar al wat gebloeid. - Net geoogst: Oca knollen van 2 planten. (Oxalis tuberosa) Ik had een rood-witte en een witte knol gekregen en geprobeerd. Vooral de roodwitte heeft een hoge opbrengst...genoeg voor 2 maaltijden en nog wat knollen om weer te planten en evt. enkele weg te geven. Als je ze half april plant i een grote bloempot en na half mei, als ze goed bovenstaat, buiten uitplant in grond met een flinke portie compost en niet vergeet om in de nazomer wat aan te aarden, kun je er winter 2016/2017 ook van oogsten. Rooien voordat het echt hard gaat vriezen of na de eerste nachtvorsten. Knollen bewaren in wat droog zand o.i.d. Hier link naar topic op dit forum: https://www.moestuinforum.nl/oca-t9302.html - 23/01/2014 Nieuwe ordners, diverse kleuren. Totaal minstens 10. - Zaailing van blazenstruik (Colutea arborescens)- Zaailing van amberboom (Liquidambar styraciflua)- zaailing van Koelreuteria paniculata (aparte boom)- Zaailing van Stauntonia hexaphylla (Een interessante klimmer met eetbare en lekkere vruchten, wordt vaak omschreven als niet geheel winterhard, maar in tuin van de bessenproeftuin van Marc Geens staat een grote van een meter of 8 van 15 jaar oud tegen de oostmuur die het goed doet. Behoudt blad ook tot ca. -8 graden. - Limnanthes douglasii ("spiegeleitjes") ideaal als onderbegroeiing onder fruitbomen en leuk bijenplantje dat zich steeds uitzaait. Ik kan plantjes in potje zetten.- Lieve vrouwenbedstro, stekken- Bolletjes, nu plantjes, van daslook..voor een (half-)schaduwplekje...die verdwijnen wel in mei, om in februari volgend jaar terug te komen......met wat geluk wordt het een heel veldje.- wat verse waterkerszaadjes- zaad van Vitis amurensis (mooie soort wingerd)- Enkele zaden meloen "green nutmeg" (fruitlent)- zaden asperge-erwt, onlangs gekochtToevoeging 31 maart:2 soorten bio-aardappels, verleden week ontvangen van Van der Wal.In de verpakkingen zit gewoon wat meer dan ik in mijn tuin kwijt kan. Ik schat dat ik van elk iets van 6 a 10 poters over ga hebben...voor de liefhebber. Ze liggen nu in de kas om voor te kiemen. Rassen zijn:- Annabelle https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/biologisch-geteelde-pootaardappelen/sub,2/pid,5990/annabelle_amras___biologisch_geteeld- Vitabellahttps://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/biologisch-geteelde-pootaardappelen/sub,2/pid,6267/vitabella_amras___biologisch_geteeldToevoeging 4 april:Witte aalbes "Zitavia", gewortelde stekken. ( 4x)Ik zoek:- Een zakje grond uit een (oud) beukenbos. Ik heb hier diverse beuken geplant verleden jaar. Maar beuken doen het veel beter met een heel bepaalde mycoriza-schimmel in de bodem. Ik wil de bodem dus enten met deze grond in de hoop dat ik zo het schimmel ook introduceer of bevorder. - Diepe bloempotten in allerlei maten. Omdat ik veel bomen opkweek (en vaak ook weer weggeef) heb ik deze altijd te kort. - Grote bloempotten of bloembakken. Dezelfde reden.- Enkele zaden van rabarber. - Zaden van goudsbloemen. Wordt zeker nog vervolgd. Ik zal updates steeds vermelden in een nieuwe post in dit draadje. Wat updates toegevoegd op 21-3 in kleur blauw Als geheugensteuntje hier een lijstje van wat ik voor diverse mensen moet meenemen op 16 april:Berijl: oca-knolletjesKoolrabi (meegeven met Ciska) plantjes knolselderij (onder voorbehoud, ga binnenkort verspenen)Kim: Oca-knolletjes, zwarte bes stekken.Ciska: Smeerwortelstekken, assortiment raapjes-soorten en jonge knolselderietjesAppelvrouw: plantjes artisjok, oca-knolletjes.Nashuada: 2x rode bes (Rovada?)Alice777: ananaskers klein (onder voorbehoud)Salamandertje: 3 zaden Green Nutmeg (Fruitlent)Bouwvrouwe: zaadjes asperge-erwt. Plantjes spiegeleitjes, Stauntonia hexaphylla enkele plantjes (want voor vruchten heb je mannetje en vrouwtjes nodig) Prettig gestoord: 1x Zitavia witte bes. Daslook pol uitsteken.Kibas: Zitavia, 6x Meikoningin, 6x Eminence en (als je ze uit de berm wilt?) kraailook.Bit: Stek druif Fanny Angela: Onder voorbehoud! Plantjes knolselderij. Yuras: zaden Turkse hazelaar nog in stratificatieEstemy: Poters Annabelle 12 april 2016 aangepast door Gast Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 16 januari 2016 Geplaatst: 16 januari 2016 Voor het krijgen van de beukenbosgrond, die vraag snap ik en werkt heel goed, zijn wel wat toevoegingen van belang. Je hebt dan echt wat rulle grond nodig uit de laag van zeg ongeveer 10-20 cm diepte nodig. Eigenlijk de laag net ónder het pakket blad wat in november gevallen is. Half verteerd, dan wel goed verteerde laag daar ónder dus. Eigenlijk de 2 a 3 jaar oude gevallen bladlaag dus. Kan iemand daar makkelijk aan komen, moet het ook beslist nog leven als je het krijgt. Dus niet door en door uitgedroogd; gewoon nog vochtig van zichzelf. Quote
JBT Geplaatst: 16 januari 2016 Geplaatst: 16 januari 2016 De beste grond die je kan nemen is die waar de Amanita muscaria groeit of wel Rood met witten stippen. Ik weet hier wel een paar plekken maar je woont te ver om dat even te komen brengen. Quote
JBT Geplaatst: 16 januari 2016 Geplaatst: 16 januari 2016 Ik kan wel als er weer staan kijken of ik ze kan klonen voor jou tot een broedpakket en dan per post versturen, Maar dat zal dan pas in het najaar zijn of als je mazzel heb dat er in het voorjaar een paar zich laten zien. Quote
weknow Geplaatst: 23 januari 2016 Auteur Geplaatst: 23 januari 2016 Heeft iemand belangstelling voor nog nieuwe ordners. Diverse kleuren. Minstens 10...waarschijnlijk meer. Mag ook een paar. Bedankt Bit voor de aanvullingen over beuken(bos)grond. Leek me vanzelfsprekend dat de grond niet uitdroogt in een zakje en dat het om de grond en niet de bladlaag bovenop gaat.... (wilde ook geen heel verhaal plaatsen over waar iemand die zo goed is om ergens een zakje voor me te scheppen allemaal precies op moet letten ) Ook JBT dank voor je gedachten! Als ik je uitleg goed begrijp zeg je dat de vliegenzwam een gunstige ectomycorhiza is om in ieder geval te introduceren in een bostuin met vooral loofhout. Even wat uitleg: Ik ben nu een 3,5 jaar bezig in het deel van de (lang niet onderhouden) bostuin die al bestond. Ik schat dat de bestaande beplanting een 15 jaar zijn gang is gegaan en het resultaat was een zeer dicht begroeid en vrij monotoon oerwoud. Iepen, populieren van 25 m+, meidoorn en vlier waren de voornaamste - op vele plaatsen de enige - bomen en verder veel planten als klimop, fluitenkruid, braam, brandnetels. hondsdraf, zevenblad. Hier en daar iets anders aan bomen: Een bosje wilde blauwe pruimen, enkele esdoorns, enkele haagbeuken, elzen en wilde kastanjes. De eigenaar heeft zelf hier en daar wat gezaagd en gekapt en ook wat grote bomen er tussen laten planten: enkele berken en eiken (die het moeilijk hebben), tamme kastanje en okkernoot en ook een flinke "zeeuwse haag" (witte kornoelje, liguster, meidoorn, sering, veldesdoorn en sneeuwbal en ook beuken). Mijn bijdrage is dat ik het geleidelijk opener en lichter heb gemaakt (te veel van hetzelfde en opschot weghalen, een laagbeplanting met veel meer soorten aanplanten/tussenplanten, een belangrijk verschil met voordien is dat er geen organisch restmateriaal meer wordt afgevoerd maar alles ter plekke opnieuw gebruikt. De bodem is (jonge) zeeklei, PH 7+ maar in sommige stukken van het oudere bosachtige deel is er een behoorlijke humusrijke laag gevormd (door blad en verterend hout in de loop der jaren). Wat er aan leven in de bodem zit kan ik niet inschatten....misschien valt het mee, misschien niet. Er komen natuurlijk allerlei paddenstoelen her en der boven, maar vliegenzwammen zeker nog niet gezien. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
JBT Geplaatst: 23 januari 2016 Geplaatst: 23 januari 2016 Kijk hier maar naar https://nl.wikipedia.org/wiki/Mycorrhiza De 2 andere soorten zoek ik ook en dat is al lastig, de vliegenzwam is makkelijker dus vandaar dat ik je daar wel mee wil helpen en die weet ik ook hier te vinden.Ik ken zelfs een plek op het strand vlak bij de vloedlijn waar paddenstoelen groeien Quote
berijl Geplaatst: 27 januari 2016 Geplaatst: 27 januari 2016 ik heb goudsbloemzaden voor je Ik zou graag de ocaknollen willen proberen in onze moestuin dus als je wat beschikbaar hebt, maak je me heel blij Quote http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.
weknow Geplaatst: 27 januari 2016 Auteur Geplaatst: 27 januari 2016 Is deal, Berijl. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
berijl Geplaatst: 27 januari 2016 Geplaatst: 27 januari 2016 Quote http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.
Kibas Geplaatst: 27 januari 2016 Geplaatst: 27 januari 2016 Ik heb wel rabarberzaad voor je. Ik weet niet hoe lang het houdbaar is, dus of het nog kiemkrachtig is. Het is geoogst in 2013. Je kunt het altijd proberen. Rarbarberzaad is nooit raszuiver, er kan groene of rode rabarber komen. Quote
weknow Geplaatst: 2 februari 2016 Auteur Geplaatst: 2 februari 2016 Gewoon een paar om te proberen, graag, Kibas. Ze zijn voor verwildering in de bostuin. Bedankt alvast!Maar als iemand toevallig een grote heeft die hij/zij binnenkort gaat scheuren dan mag een of enkele stukjes daarvan ook. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Kibas Geplaatst: 2 februari 2016 Geplaatst: 2 februari 2016 Prima, ik reserveer een klein handjevol zaad voor je, dan kun je zien wat er van op komt. Ik heb meer dan genoeg. Quote
prettig gestoord Geplaatst: 3 februari 2016 Geplaatst: 3 februari 2016 Ik heb van de week rabarber gezaaid, ras victoria ook om een deel her en der te laten verwilderen dus zo gauw ik weet hoeveel er opkomen heb ik er vast wel een paar miniplantjes voor je over. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
koolrabi Geplaatst: 8 februari 2016 Geplaatst: 8 februari 2016 Ik heb nog wel wat goudsbloemzaden voor je. Twee soorten: lage dubbele van Sluis Garden en Petite orange van Douma's zaden. Mocht je nog interesse hebben dan kan ik je die toesturen. Mocht je in april nog een paar (4-6) knolselderijplantjes voor me hebben dan zou ik daar heel blij mee zijn. Ciska wil wel ruilplantjes voor me meenemen want ik kan helaas niet komen op de moestuinforumdag. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Kim Geplaatst: 21 februari 2016 Geplaatst: 21 februari 2016 Hoihoi! Mocht je nog een oca-bolletje overhebben, heb ik daar wel oor naar . Wat voor grootte van bloempotten kun je gebruiken? Wegens echte tuin + kleiner wonen ga ik mijn collectie uitdunnen, als ik een beetje een beeld heb wat je onder groot verstaat kijk ik even wat ik voor je heb Quote
Ciska Geplaatst: 17 maart 2016 Geplaatst: 17 maart 2016 Welke kleur phlox wilde je? Roze met donkerroze hart, wit of lila kleurig? Grappige kleur trouwens, geeft in schemer bijna licht Quote
weknow Geplaatst: 21 maart 2016 Auteur Geplaatst: 21 maart 2016 Zojuist mijn aanbod-lijstje nog wat bijgewerkt. @ Ciska.....die rose die zo aprt oplicht....lijkt me een hele mooie phlox!@ Prettig gestoord...jonge Victoria-rabarber...heel blij mee. @ Kim...Oca-knollen voor je genoteerd. Via Goldfish heb ik al heel voordelig meer dan 100 potten van 11 en 18 liter kunnen kopen. Maar van die potten waarin ze vaak fruitstruiken en rozen verkopen, 9 of 11 cm breed maar vooral iets van 25 a 30 cm. diep zijn heel erg handig. Veel bomen en struiken wortelen diep en groeien daar gewoon goed in na zaaien en stekken en je kunt er ook een bamboestok bijsteken om wat te leiden.....omdat ik ze dan vaak weer ruil of weggeef ben ik juist die handige potten dan weer kwijt. Hier enkele voorbeeldfoto's om je een idee te geven van wat ik bedoel. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Goldfish Geplaatst: 23 maart 2016 Geplaatst: 23 maart 2016 Een paar spiegeleitjes lijken mij wel leuk. Ook omdat deze eenjarige zichzelf keurig uitzaait! Quote
weknow Geplaatst: 24 maart 2016 Auteur Geplaatst: 24 maart 2016 Breng ik mee, Goldfish. Inderdaad zaait zichzelf zeer rijkelijk uit als ie naar zijn zin staat, maakt dicht tapijt (beschermt daarmee bodem en lekker klimaat onder die bomen, houdt onkruid tegen en trekt veel insecten. Alleen na de bloei is ze een tijdje wat kalig om in het najaar weer een groene zee te worden. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Salamandertje Geplaatst: 27 maart 2016 Geplaatst: 27 maart 2016 Hi Wino, ik wil wel graag een paar (3 ofzo) zaden van de meloen "green nutmeg" in ruil voor de Ammi Majus! Quote Bzzzz...
Ciska Geplaatst: 28 maart 2016 Geplaatst: 28 maart 2016 Hey Wino,Zocht je nog zaden van goudsbloem? Ik heb er genoeg, zal ik wat meenemen voor je? Het is het standaard soortje... Quote
weknow Geplaatst: 28 maart 2016 Auteur Geplaatst: 28 maart 2016 Als je ze over hebt, graag, Ciska. Ik heb er wel al wat, maar ook ruimte zat. Is vooral een tijdelijke voor (bodembedekking) in stukken die langzaam gecultiveerd worden, maar kan ook in halfschaduw op bosdelen die open gemaakt zijn en nog beplant gaan worden. Als je er plek (best muur) voor hebt, vind ik persoonlijk dat je een paar zaailingen Stauntonia hexaphylla aan mij moet vragen (ik zeg een paar, aangezien ze tweehuizig zijn...je hebt mannetje en vrouwtje nodig om vruchten te krijgen). Ik heb ze niet in overvloedige aantallen, maar vind het een mooie en speciale klimmer met ook nog echte gebruikswaarde, i.t.t. vele exoten, als ze het willen doen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Ciska Geplaatst: 28 maart 2016 Geplaatst: 28 maart 2016 Helaas, niet zoveel plek als ik zou willen....voor zo een klimplant. Maar ze lijken interresant ... Ik neem wat zaden voor je mee... Quote
Bouwvrouwe Geplaatst: 30 maart 2016 Geplaatst: 30 maart 2016 hoi, hoi, even een check, want zie onze ruilhandel nog niet terug in de geheugensteunlijstje.Je krijgt een Rhus, persicaria en kardinaalsmutsEn je had voor mij toch asperge-erwt en spiegeleitjes, Stauntonia hexaphylla? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.