Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Alternatief voor wisselteelt rotatie


Castaneda

Aanbevolen berichten

Er zijn ook alternatieven voor rotatie, voor als iemand want anders wil.

 

Het idee is misschien even wennen voor de meesten, maar je kunt ook al je planten door elkaar gooien, zie Sepp Holzer en Fukuoka technieken. Op die manier hoef je je nooit druk te maken om rotatie, de grond wordt alleen maar rijker en rijker, je hoeft eigenlijk nooit geen water meer te geven, en je planten gaan voor elkaar zorgen, trouwens ook geen onkruid meer wieden.

 

Natuurlijk moet er wel een beetje gesorteerd worden op plantensoorten, niet alles kan door elkaar. En misschien zien de meeste moestuinders er tegenop dat alles door elkaar staat . Je kropje sla zul je nu tussen andere planten vandaan moeten halen. Maar het is wel meer een avontuur, wilder, natuurlijker => bloemen, groente en fruit door elkaar heen, wandelend, al plukkend, eten. Diertjes om je heen, vlinders, bijtjes. Sepp Holzer laat in 1 van zijn filmpjes op youtube zien hoe dit praktisch in zijn werk gaat.

 

Als je het goed doet kun je je productie vergeleken met regulieren methoden misschien nog aardig verhogen, omdat nu alle grond is bedekt met planten. Maar het is inderdaad misschien wel zoeken naar je worteltje

Ach een tussenweg in natuurlijk ook mogelijk, het is in ieder geval een prachtige methode vindt ik.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me een goede methode, is zoals de natuur het bedoeld heeft lijkt me. Moestuinieren is voor mij meer dan dat alleen, met mijn ADD-hoofd is een wirwar in de tuin een ramp, net zoals thuis wil ik in de tuin ook orde en netheid, wil ik daar ook in alle rust van kunnen genieten op mijn terrasje. Daarnaast komt dat mijn tuin voor mij ook wel een pronkstukje is en dat zou ik met de bovenstaande tuin niet kunnen. Dat het goed werkt heb ik vaker gezien, van de week zag ik toevallig ook nog een herhaling van een programma van Claudia de Breij die een interview had met Arjan Ederveen(Theo!!!) zijn moestuin was als bovenstaand, met zelfs hier en daar een Cannabis Sativa tussen door, en van alles haalde hij een zeer rijke oogst maar zoals Castaneda al aangaf: voor een kropje sla moest er wel even gezocht worden.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben het hier al eens eerder gehad over het laten staan van onkruid tussen de planten waardoor de groenten sterker zouden opgroeien. Persoonlijk houd ik ook meer van een goed ingedeelde tuin waar ik alles goed kan overzien.

 

Het idee is leuk, de theorie er achter kan ik ook begrijpen, maar praktisch is het absoluut niet.

Je hebt in ieder geval al een paar interessante berichten geplaatst, leuk om te lezen.

 

Wordt wat als iemand dit gaat toepassen op zijn volkstuintje, nu lees ik hier al regelmatig dat de mede volkstuinders hoofdschuddend voorbij komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het van plan dit jaar zo te gaan doen, ik ben zelf ook heel benieuwd hoe het gaat uitpakken. Misschien vindt ik het ook wel totaal niet praktisch, maar het idee maakt me al geweldig enthousiast, dus ik gooi alles erin en kijk wat er gebeurt.

 

Dat hoofdschudden herken ik heel goed

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeten niet, of het kan weet ik ook niet. Sepp Holzer en Fukuoka gooien wel van alles door elkaar, maar houden toch ook wel rekening met planten soorten. Dus ook weer niet alles door elkaar. Volgens mij is guldenroede een goed voorbeeld van een plant die eigenlijk al zijn buren het leven zuur maakt, om zo ruimte te maken voor zijn eigen soort (nakomelingen enz.)

 

Hoe tomaten planten en aardappel planten naast elkaar op elkaar reageren weet ik niet, je kan het allicht uittesten met een klein aantal, of misschien staat het al ergens bekend? Maar ook Holzer bijv. houdt er ook een 'regulier' moestuintje op na, op de oude vertrouwde manier zeg maar, omdat het voor sommige gewassen totaal niet praktisch is om maar in het wilde weg te laten groeien. Dus een groot stuk wild (door elkaar), maar dan wel met planten soorten die elkaar aanvullen, verdragen etc (dat zou dan beter voor de planten zijn, dan op de reguliere manier, qua voedsel, qua water enz.). En voor de andere planten een apart stukje, waar ze hun eigen behoeften vervuld krijgen.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ja inderdaad , dat zie je wel vaker met al die informatie. Lekker duidelijk altijd, het geeft maar aan dat de meeste mensen niet echt werkelijk onderzoek ernaar doen en veel te snel met een conclusie komen en daar zich dan aan vast grijpen.

 

Als je graag wilt weten hoe echt zit (of daar een beter idee van te krijgen) adviseer ik je om gewoon verder te blijven zoeken in allerlei bronnen, probeer vooral eens de alternatieve, daar heb je meer kans op (voor jezelf) "nieuwe" informatie, maar zoek overal. Op een gegeven moment vindt je namelijk een rode draad die al de informatie aan elkaar linkt, en waar soms uit blijkt dat ogenschijnlijk tegenstrijdige dingen toch eigenlijk niet zo tegenstrijdig zijn, of toch juist wel. Maar er komt een punt waar het echte antwoord toch duidelijker wordt en dat geldt dan ook gelijk vaak voor vele andere planten en misschien zelfs wel voor het hele Leven. Het maakt alles gelijk een stuk duidelijker. En interessant.

 

Tenminste, dat is mijn ervaring.

 

En ik hou persoonlijk niet van aardappelen dus ik kan je niet verder helpen daar.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een interessante ideeën allemaal, Castaneda! Er gaat een wereld voor me open (tja, de wereld van de moestuin is ook pas sinds enkele dagen open voor mij). Ik ga hier zeker meer informatie over zoeken. De methode komt mij in ieder geval erg logisch voor. Ik heb een jaartje ecologievakken gevolgd aan de uni en zoals je zegt, zo gaat het ook in de natuur.

 

Aan de andere kant begrijp ik heel goed dat niet iedereen zin heeft om al struinend door de bedden over allerlei verschillende planten te struikelen Tja, ehm.. elk voordeel heb z'n nadeel? In ieder geval gaaf dat jij het gaat proberen, misschien wordt het nog eens een trend. Ik zie in ieder geval graag foto's van je vorderingen! Misschien dat ik zelf ook wel een paar bloemen tussen mijn gewassen door plant...

 

Dan nog een vraagje: als je alles door elkaar plant, verdringen de gewassen elkaar dan niet? Of wordt er wel rekening gehouden met plantafstand? En hoe zit het met hoge en lage planten? Staan de laagblijvende dan niet continu in de schaduw? Want in de natuur is het ook zo dat onder bomen met dichte kronen niets groeit, omdat er op de bodem geen licht komt. Dat zou ik minder leuk vinden in mijn moestuin

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of de gewassen elkaar niet verdringen inderdaad.

 

Ik weet dat Holzer en Fukuoka wel selecties maken in zaden, soorten planten, waardoor planten een symbiose kunnen gaan vormen. En dat verdringen, zo zag ik op een youtube filmpje van Holzer, wordt verholpen door oogsten. Je haalt een kropje sla weg dat snel groeit en maakt daardoor ruimte voor een gewas dat meer ruimte nodig heeft enz..

 

Tsja of het voor mijn moestuin praktisch is, weet ik nog niet, maar het concept spreekt me in ieder geval zeer aan.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook druk bezig met denken in die richting. Ben er nog niet uit. Maar opgehoogde bedden komen aardig in de richting...

 

heuvelbed_small.jpg

 

http://www.tuinkrant.com/artikel/groenten-tuin-verhoogd-bed-heuvelbed-mooie-methode-om-te-composteren

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, leuk!

 

Heuvelbedden is ook inderdaad een interessant iets, ik heb de informatie wel maar heb het nog niet gelezen, dus weet er nog niets van af. Weet wel dat Holzer er een groot fan van is, hij maakt ze heel hoog en heel stijl, waarvoor weet ik niet. De link ga ik even lezen zo.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me alleen af of je met die bedden nog steeds aan rotatie moet doen. Ik wil een aantal bedden maken voor pompoen, courgette, en aanvullen met andere planten die samen gaan. Maar zou je dan elk jaar opnieuw pompoen, courgette, komkommer ed. op diezelfde bedden kunnen zetten?

 

Of anders ga ik ook met de bedden roteren...

 

Ik maak me wel zorgen of ik wel genoeg 'zooi' kan verzamelen om ze mee te vullen, want ik wil er eigenlijk zo veel mogelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

twee van mijn moestuin collega's volgen deze richting van tuinieren.

in een oogopslag ziet het er onverzorgd en rommelig uit, maar als je beter kijkt...zit er zoveel logica in!

ik kom dan ook regelmatig met deze mensen kletsen

gewoon even kijken hoe het gaat en wat voor successen ze boeken.

en dat zijn er al aardig wat.

zo wordt er bijvoorbeeld maar zelden gewied en toch vermindert de hoeveelheid onkruid zichtbaar...

het duurt even voordat ze de juiste balans vinden dus is het niet direct een regelrecht succes qua oogst, maar ik geloof er zeker in dat ze die balans gaan vinden.

ik zou er zelf graag wat meer bezig mee willen zijn, maar door mijn chaotische inslag kan ik dat nog niet zo goed. orde en overzicht is voor mij het beste anders zie ik door de bomen het bos niet meer...

maar misschien later?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben vandaag ook begonnen met het graven van een heuvelbed. Heb hem gevuld met hout en snoeiafval van bomen en de haag die ik gesnoeid had. Ga er morgen verder aan werken (zie de link van Jasmin boven aan deze pagina). Ben heel benieuwd hoe het gaat werken in het seizoen straks.

 

Hier nog een filmpje van Sepp Holzer en zijn heuvelbedden ter inspiratie : http://www.youtube.com/watch?v=EjNGhEzmNdk&feature=related

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik speel ook met het idee om een stukje van de tuin in te zaaien met een mengsel van zaden die in theorie een goede symbiose vormen en dan kijken hoe dit zich ontwikkelt. Iemand op het tuincomplex had dit ook een keer gedaan en zij dat dit erg goed ging. Het is inderdaad denk ik wel onoverzichtelijk, maar het is een leuk experiment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Denk dat het wel leuk is als ik mijn project hier ook even plaats.

 

In mijn moestuin had ik een stuk wat té nat, té laag en ondertussen dus té veel onkruid in stond.

Bedacht dat ik daar maar een soort van broeibult van moest maken om daar de courgettes en pompoenen op te laten groeien.

Beetje vrij vertaald naar voorbeeld van Hochbeet / Heuvelbed / Verhoogd bed.

 

Dus alle pollen onkruid met aanhangende aarde er bovenop gegooid. Ook had ik nog een bult aarde op een andere plek liggen die ik er ook bij gegooid heb. Dit hoogde de boel al aardig op.

Idealiter had ik er eerst een laag grof afval opgedaan. Volgend keer.

 

IMG404769681409842008.JPG

 

Dit tijdelijk met plastic afgedekt in afwachting van verdere ontwikkeling.

 

Die bestond, een paar maand later, uit het toevoegen van een laag paardemest en daaroverheen weer diverse kruiwagens met gezeefde compost/aarde van de bult.

 

IMG003083261401755696.JPG

 

Dit geegaliseerd...

 

IMG010159391401755877.JPG

 

En daar worteldoek over gespannen.

 

IMG010514741401755817.JPG

 

Bekeken waar ik de courgettes en pompoenen wilde zetten en daar gaten in het doek geknipt en de plantjes erin gezet. Ze hebben één keer een scheut water gekregen na het planten.

 

IMG032048571409843282.JPG

 

Een maand later zijn ze behoorlijk gegroeid.

 

IMG105686081409843427.JPG

 

Hierná is de groei al helemáál geëxplodeerd. Het hele stuk stond vol met enorme grote hoge gezonde courgetteplanten. Erg veel courgette-oogst en de pompoenen hebben het voorste stuk (dat dus niet afgemaakt was) ook helemaal overwoekerd.

Het mooie weer heeft hier natuurlijk volop aan bijgedragen.

Duidelijk beter bestand tegen Meeldauw ook.

En gezien het zo nat is op onze veengrond heb ik het hele jaar verder géén water hoeven geven.

Helaas heb ik van deze topperiode blijkbaar geen foto gemaakt.

 

Wat mij betreft een enorm succes en voor herhaling vatbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een klein kasje en wisselteelt daarin is niet zo heel makkelijk. De grond er ieder jaar uit graven is ook geen pretje. Wat ik al een paar jaar doe is telen in 40 liter zakken bemeste tuinaarde. Bovenkant open snijden en de onderkant door prikken met een stokje voor de afwatering. Plant(en) in de aarde aan het gaat wwer een seizoen zonder noemenswaardige ziekten.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Afgelopen week heb ik het plastic van de op pagina twee geshowde "broeibult" eraf gehaald (vorig jaar is het wegens omstandigheden blijven liggen en is de bult op het voorste stuk verder opgevuld en weer voor de courgettes e.d. gebruikt, met enige bij mesting in de plantgaten.).

 

Gisteren ben ik begonnen met het onkruid te verwijderen dat door de geknipte gaten was gegroeid en ben toen ook verder de bak met mn schepje en harkje door geweest (waar andere mensen vast een spitvork voor gebruiken... ). Voor het ultieme "hands-on" gevoel.

De aarde zag er goed uit, weinig onkruid behalve in die gaten dus) en geen wortelonkruiden of andere restanten van de pollen met gras e.d. die onderop lagen. Allemaal tot aarde verworden.

De laag mest was helemaal verteerd en niet terug te vinden. En er zaten veel wormen in de aarde.

In die twee jaar heeft de bak behoorlijk in hoogte verloren maar hoeft dit jaar (en hopelijk ook volgend jaar) nog niet weer opgehoogd te worden.

 

Hier ben ik halverwege de klus:

 

IMG967172841464476668.JPG

 

In het zwarte plastic ligt al gerijpte paardemest klaar om erdoor te verdelen.

 

Deze methode is mij enorm goed bevallen.

Heb er weinig onderhoud aan gehad, dankzij het worteldoek, en het levert een mooi stukje grond op.

Voor mij een zeer geslaagde actie.

 

Pas het nu ook weer toe op de bak ernaast. Hier heb ik wel meer takken en bruin afval onderop gelegd en ook hier liggen weer grote pollen met gras en aarde op (van tuinbuurvrouw) die slecht van elkaar te scheiden zijn. Op deze manier gaat er geen aarde verloren.

 

In de toekomst zal ik hier mee doorgaan, onze grond blieft steeds weer ophoging anders zakken we weg onder het waterpeil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...