Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Een water geef systeem


hansm

Aanbevolen berichten

Vorig jaar heb ik voor het eerst een water geef systeempje gebruikt bij de tomaten in de kas,

Heel simpel naast elke tomaatplant stond een emmer water met daarin hangend een dikke katoendraad die naar de voet van de tomaat gespannen

loopt en uiteinde een stukje in de grond gegraven.

Dit werkte goed, maar nu ben ik benieuwd of er nog meer automatische water geef truukjes zijn.

 

In assortiment van vlaamszaadhuis zag ik een buis waar je een gevulde 2 literplasticfles omgekeerd op kon zetten, ik vind alleen de buizen te duur naar mijn zin , 3 voor 12 euro, maar systeem was wel heel leuk.

 

Kent iemand nog van zulke water geef systemen zonder elektriciteit liefst goedkoop zelf knutselen ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een variatie op de emmer met katoen draad is aan het buisen systeem van de kas dus hoog boven de plant watergevulde cola flessen hangen

met katoendraad naar beneden hangend en stukje ingegraven, dit geeft mogelijk naar mijn idee meer water af dan de emmers.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toppie topic!!!

 

Ik heb in de loop der tijd ook allerlei systemen bij elkaar gesnuffeld. Maar dit is pas mijn eerste jaar om ze uit te proberen. Dat van die draden deden mijn ouders vroeger om de kamerplanten de vakantieperiode door te laten komen... alle planten in de douche... waterbak vol water, stop erop, eventueel een extra teiltje... draden naar de planten... ging altijd prima...

 

De zogenaamde Olla's spreken erg tot mijn verbeelding: aardewerken potten die ingegraven worden naast een plant... erg handig in droge klimaten, zelfs een woestijn krijg je ermee groen...

 

03-09-2009olla.jpg

 

Olla gardening is an ancient method of plant irrigation - considered the original drip irrigation system, Ollas are unglazed clay pots buried underground along side plants. The pots are filled with water, which then gradually seeps out through the porous walls into plants root zones. The Ollas are a very efficient watering system, especially convenient for regions that are prone to drought, and helpful for people who may have black thumb.

 

03-09-2009ollathumbs.jpg

 

 

Maar voor ons is deze variant makkelijker en goedkoper...

 

olla.jpg

What you see here are ollas, each made from two unglazed clay pots. These pots cost $1.03 at K-Mart,on sale. Two are bonded together using caulk. I used caulk that is intended for kitchen counters, figuring it would be relatively nontoxic. One hole is filled in; the other is left open. The ollas are buried such that the hole peeks out.

 

The photo illustrates:

 

1) on the left: a buried olla with a matching clay cover. The cover is intended to be used as a tray to set the pot on, but here, it is used to cover the hole. You don't want to breed mosquitoes and propagate West Nile virus, after all.

 

2) middle, lower-left: one olla with the open hole on top.

 

3) middle, upper-right: one olla with the occluded hole showing.

 

4) one of the covers laying on the ground.

 

5) a buried olla, with the opening showing.

 

6) various tomato plants.

 

7) soaker hose.

 

Some people connect the ollas to a drip irrigation system. This is done by getting corks with holes in them, and threading tubing from the irrigation system emitters into the corks.

 

The ollas help to conserve water. Perhaps more importantly, they help keep the plants alive.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je ook nog de self watering containers, en die wil ik in elk geval dit jaar uitproberen... ben al bezig...

 

dscn6367.jpg

 

Het lijkt een beetje op een wormenbak... je zet twee bakken in elkaar... gaatjes in de binnen bak... een buisje om het water toe te voeren.... op die manier krijgt je plant altijd van onder water... de aarde kan je ook nog afdekken met donker plastic om verdamping te verminderen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die officiele olla's vindt ik erg leuk gewoon bijna zonde om ze helemaal in te graven , zelf gemaakt met roodsteenpotten lijkt mij niet lang werken daar is water zo uit.

Olla's zijn niet zo tekoop in Nederland, maar waarschijnlijk zijn de terracotta kruikjes die je soms ziet ook geschikt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die officiele olla's vindt ik erg leuk gewoon bijna zonde om ze helemaal in te graven , zelf gemaakt met roodsteenpotten lijkt mij niet lang werken daar is water zo uit.

Olla's zijn niet zo tekoop in Nederland, maar waarschijnlijk zijn de terracotta kruikjes die je soms ziet ook geschikt.

 

Die ouderwetse bloempotten moet je dichtkitten... alleen het bovenste gaatje blijft open, eventueel afgedekt met een steentje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik begreep dat maar het terracotta van dat soort bloempotje is zo dun/ poreus dat het zo leeg is, ken jij die soort terracota urntjes of kruikjes die je wel regelmatig bij tuincentra ziet, kon even geen foto van vinden maar die kruikjes hebben zo'n puntige onderkant je kan ze niet rechtop zetten, dat puntige onderste deel lijkt mij eigenlijk ideaal om in te graven, en ze zijn van veel dikker terracota waardoor er denk ik minder vlug het water uitloopt.

Als ik ze goedkoop zie ga ik zeker die proberen, was goed idee van je.

 

deze bedoel ik maar dan kleiner deze is vrij groot,

 

http://i181.photobucket.com/albums/x87/kurtlippens/prive/DSCN3211-1.jpg

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor in de kas heb ik een manier, maar daar heb ik geen foto van. Ik doe een poging....

 

Achter de kas (of ervoor) ze je een grote (meest bekend als blauwe) bak, regenton of iets dergelijks.

Onderin die bak zit een kraantje die sluit je met een flexibele slang aan 2 plastic rioolbuizen (beide kanten van de kas 1). De doorsnee moet niet te dik zijn, dan krijgen alleen de eerste planten water.

In deze buizen zet je druppelaartjes van Gardena (je kan de buizen ook geheel van Gardena nemen, maar dat is denk ik duurder, wel makkelijker).

Zodra het regent valt al het water wat op je kas zou vallen in je kas. Nadeel is dat je bij nat weer een hele natte kas hebt. Maar je kan natuurlijk het kraantje ook een paar dagen dicht draaien.

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik goed begrijp zou je zelfde met cola fles op een pijp kunnen doen met uiteinde een druppelaar,

In topic alweer twee ideeen voor me om te proberen, Bedankt Jooze en Jasmin

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor gebruik in de vollegrond zijn er in de handel ook zgn druppelslangen te koop voor dit doel.Je hebt verschillende principes zoals een slang met hele kleine gecalibreerde gaatjes of een slang die over zijn hele lengte gewoon poreus is.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan houdt het op Hans maar je zou ook de zwaartekracht het werk kunnen laten doen. Een ton water op een verhoging bijvoorbeeld. Alleen niet zo geschikt voor grotere oppervlaktes.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedkoper versie van de olla... de plastic fles...

 

ollas.jpg

 

Ik geef toe, het is totaal geen gezicht... Ik ben wel van plan met een en ander te gaan experimenteren, maar dan zorg ik in elk geval dat het wel fraai zal tonen...

 

groundjugs.jpg

 

Ik denk niet dat het dit jaar zal gebeuren, maar eigenlijk moet je een soort systeem hebben dat de flessen een voor een bijvult...

En dan denk ik nog steeds aan iets handmatigs... met een soort pijpsysteem... en vooral voor de momenten dat je zelf ziek of op vakantie bent, en een ander je wel wil helpen met bewateren... even centraal ingieten... en alles komt aan de beurt...

 

Maar OK... nog niet in mijn eerste jaar....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Wat is een redelijk geprijsde versie van druppelslangen set? Als ik naar de bedragen kijk die Gardena vraagt dan is dat even schrikken!

 

Wie heeft overigens goede resultaten in de groentetuin met andere opties dan druppelslangen? En hoe vaak moet je dan eventueel nog water geven?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de serre naast elke tomatenplant heb ik een gewone grote fles ingegraven (bodem eruit gesneden, met flesopening naar onder toe), met de bedoeling om water te geven aan de wortels zonder dat de planten nat worden

 

het probleem is dat de ondergrond zodanig droog is dat het water in de fles direct leeg loopt, dus het lukt niet om de plant geleidelijk aan water te geven

 

nu was mijn idee: als ik die flessen voor 1/3 vul met zand? zou dat niet beter zijn om het water trager te laten doorlopen?

wat denken jullie? ik moet nog zand gaan kopen, daarom zou ik graag zeker zijn dat het zou lukken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...