Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kornoelje (Cornus)


H.E. Pennypacker

Aanbevolen berichten

Kan amper iets vinden over kornoeljes in de search, dus dan maar een kornoelje topicje aanmaken!

 

Iemand hier ervaring mee? Met name de smaak van de bessen ben ik benieuwd naar. Ik heb zelf voor de Cornus canadensis gekozen, wordt tenminste geen meters hoog en kan ook nog eens goed in de schaduw gedijen. Als het dan niet zo'n geweldig eetbaar blijkt zal het in ieder geval toch een mooie bodembedekker zijn, hopelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De canadensis is in mijn ervaring geen makkelijk plantje. Al schijnt ie ( naar zeggen ) te kunnen woekeren, na jaren , waar die zich echt thuis voelt. Prachtig dingetje wel hoor !

Nooit gehoord dat de bes iets van waarde heeft kwa eten oid. ( ? ) ( 1 bes per bloem toch ? , en 1 bloem per takje , per 0,2m2 ongeveer ? )

 

Heb even gegoogled. Er komen meer bessen aan 1 takje. Was bij mij dacht ik niet zo, maar is ook wel weer even terug. En dat ze een delicatesse zijn staat er ook bij. Nooit geweten. en nooit geproefd dus. Eeerlijk gezegd dacht ik dat ze giftig waren Echt lekker in hun element waren ze bij mij dan ook nooit. Wel erug erug mooi. Mja. dat zei ik al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen weekend voor het eerst Kornoelje jam geproefd, erg veel gelijkenissen als die van morellen jam, ook ietsie bitter achter op de tong.

Echter geen 'Wow' effect (persoonlijke smaak)

Dacht dat afgelopen herfst in het maandblad Groei&Bloei een mooi artikel aan werd besteed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Cornus Mas, die in februari als eerste bloeit in mijn tuin, geeft in september mooie rode vruchtjes.

Ik had al een paar keer gelezen dat je er jam van kunt maken o.a. in een oud inmaakboekje.

Ook zag ik de jam of moes wel eens voorbij komen op sites waar men sprak van lekker eten -voornamelijk wild-.

Ik heb de recepten een beetje bij elkaar genomen, en dit recept is eruit gekomen:

Pluk een kilo bessen als ze al aardig rood zijn, maar voordat ze vallen. Leg ze in een ruime bak nog enkele dagen in de kamer zodat ze nog wat narijpen, vries eventueel een deel wat al donkerrood is in zodat deze niet verrotten terwijl ze op de andere bessen wachten.

Als de laatste bessen rood zijn of beginnen te rimpelen is het tijd de jam te maken..

Eventueel de bessen nog wassen, en met wat water opzetten, een half uurtje zachtjes koken. Blijf erbij, en voeg af en toe wat water toe, het kan aanbranden.

Als de bessen zacht zijn kan je het geheel door een zeef roeren; met een passe-vite lukt niet, daar zijn de pitten te groot voor.

Ik heb de pitten met het aanhangende vruchtvlees nog een keertje op het vuur gezet, en dit nog eens door de zeef gedrukt.

Dan een pak halfsuiker (500 gram) van van Gilze erbij, aan de kook brengen en 4 minten laten borrelen. Proef even of je het zoeter wilt, dan kan je nog wat gewone- of geleisuiker toevoegen.

In potten en klaar.

 

Volgens Lie is het met deze jam net als met Rivella, een beetje vreemd...toch wel lekker.

De jam heeft een bijzondere smaak die zich eigenlijk nergens mee laat vergelijken.

Erg natuurlijk zou ik zeggen.En de kleur..als van rozensiroop uit de indische toko...

Op brood is het wat wrang, met mijn zelfgemaakte paté aardig...

 

 

kornoelje93041334171943.jpg

cornoelje-246071334172106.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eeerlijk gezegd dacht ik dat ze giftig waren Echt lekker in hun element waren ze bij mij dan ook nooit. Wel erug erug mooi. Mja. dat zei ik al.

Misschien had je wel de Zweedse kornoelje staan, die is inderdaad licht giftig. Cornus suecica heeft ook iets uitbundigere bloemen, ze lijken verder wel als 2 druppels water op elkaar.

 

Ik heb ze trouwens bij jan den hertog besteld, ze vielen me voor het eerst op toen ik bij proeftuin aan het kijken was, maar toen ik de myrtillus struikjes ontdekte heb ik daar maar meteen alles vandaan gehaald (scheelt nog in prijs en vooral in verzendkosten ook). Maar heb ze laatst ook nog bij baldur en bomenonline te koop gezien, die laatste is het goedkoopste ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie entree appelvrouw.

 

Persoonlijk vind ik Cornus mas pas lekker als de vruchten op de grond vallen. De smaak houd het midden tussen morellen en cranberrys.

 

Er bestaan zuilvormen (productief!) en zilver/goudbonte vormen van C. mas. Een mooie heester of kleine boom voor de (sier)tuin.

 

Nooit gerealiseerd dat C. canadensis eetbaar is. Gek dat C. suesica, een sterk verwante plant dan weer licht toxisch is.

 

De lekkerste vruchten maakt C. kousa ''China girl'', een van s'werelds mooiste heesters. Prachtige silhout, herfstkleur, bloemen en bes.

De vruchten staan op steeltjes en lijken net lollies. Ze smaken naar rozenwater/frambozen en zijn heel luchtig. Ze bevatten een harde pit.

 

300px-Cornus_kousa_fruit.jpg

 

vruchten

 

DisplayImage.ashx?ImageID=155653&width=660

 

heester

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow. Die Kousa ga ik dan zeker eens proeven. Gek . Nooit geweten.

Die Jam van Appelvrouw kende ik dan weer wel.

 

Nee, was de canadensis. Vrij gewild plantje hoor in de tuinaanleg voor wat apartere tuinen. Esveld en Zwijnenburg heeft ze meestal wel in vroege voorjaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

De cornus kousa heeft "eetbare" bessen, ik zou ze toch maar aan de vogels laten, de smaak is niet bijzonder. De bessen van de canadensis daarentegen zijn zeer lekker, met een beetje een wrange smaak die typerend is voor de cornussen. In sommige landen worden allerlei cornus bessen op de markt verkocht, er wordt meestal jam van gemaakt. Dat ze gezond zijn staat buiten kijf.

Voor het planten een tip: zorg voor een lichtzure grond, PH 5,5 op zandgrond, dan gaan ze gezond groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het toch wel geruststellend dat norman de canadensis lekkerder vind dan C. kousa, ik vind namelijk aardig tegenstrijdige berichten als ik her en der op internet kijk. Sommige sites menen dat de bessen het niet waard zijn omdat de pit te groot is, andere sites hebben inderdaad staan dat het een delicatesse is en dat het enigzins naar appels smaakt. Kan weer niet wachten eigenlijk om het zelf te proberen. Spul begint nu weer mooi uit te lopen trouwens, toch aardig wat mooie nieuwe scheutjes, zou toch best wel redelijk snel een mooi tapijtje kunnen vormen. Had gedacht dat het een stuk langzamer zou gaan allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Canadensis is een bodembedekker, dus het is gewoon een kleine struik in een vaste-planten potje. Vragen over producten in de winkel heb ik liever over PM of mail, ik vind het niet heel netjes om dit over het forum te bespreken omdat dit geen "marktplaats" moet worden voor verkopers. Vragen over de canadensis in het algemeen beantwoord ik wel graag; ookal heb ik er nog niet veel ervaring mee

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

De canadensis is inderdaad een echte lekkernij, de meeste zijn echter vogelvoer maar smaken verschillen uiteraard en gelukkig maar. De cornus mas wordt speciaal gekweekt voor de bessen onder andere in Turkije, ik weet echter niet welke varieteit het is. De smaak was wel goed, zeer sappig ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

heb zelf een grote cornus mas staan. de hoeveelheid vruchtvlees ten opzichte van de pit is frustrerend.

Het aantal bessen wat de boom aanmaakt is enorm.

Rauw zijn ze echt erg wrang.

Ik maak er zelf wel eens gelei van of maak er een saus van. Vind het heerlijk bij wat steviger (wild-)vlees, kalkoen of rollade.

Doet mij zelf wat denken aan een rode wijn met veel tannines, (maar dan zoeter door de door mij erbij gegooide suiker )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...