windindewilgen Posted September 2, 2015 Share Posted September 2, 2015 maak al jaren gele kornoelje jam[cornus mas] de lekkerste jam die er is. nooit iets gemerkt van bitter. wel een heel aparte smaak. pluk de bessen pas als ze volkomen rijp[donkerrood en al een beetje zacht] zijn. dan zijn ze zelfs zo van de struik eetbaar.het is wel zo dat iedere struik een wat andere kleur rood geeft en dat de rijptijd per struik flink verschild.in het buitenland zijn verscheidene cultivars met wat grotere bessen verkrijgbaar. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 (edited) Ben de laatste tijd veel op zoek naar informatie over voedselbossen en etc. De Kornoelje had nog nooit mijn aandacht getrokken. In voedselbossen wordt deze vaak toegepast. Op deze website: Planten en Schimmels - Fruit (vreeken.nl) zag ik veel verschillende rassen staan. Wie heeft er ervaring met Kornoelje en welke rassen hebben jullie voorkeur?. Edited December 15, 2020 by Martijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 Ik kan alleen maar zeggen welke niet mijn voorkeur heeft..de cornus Mas, de gele kornoelje. Die heb ik met veel fruit ieder jaar maar de jam is echt niet lekker. Voor de vogels en de vroege bloei is het wel een prachtige boom. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 (edited) Gewoon naar rassen googlen, want dan is genoeg te vinden en zonde van de tijd om over te typen. De meeste rassen blijven lang wrang. Verder zijn de vruchten overwegend zuurder dan zoet. Met veel suiker vinden veel mensen de jam lekker, maar zonder suiker is het vanwege de pectine vaak niet de lekkerste jam (beetje korrelig). Ik vind ze lekker, maar helaas zijn alleen hele rijpe vruchten lekker om zo te eten. Wij hebben er dit jaar in combinatie met vlier ketchup van gemaakt. Deze is lekker (zure saus). Je moet er niet te veel van verwachten. Het is niet voor niks geen fruitsoort die voor de massa gekweekt wordt. Edited December 15, 2020 by permanatuurtuin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 6 uren geleden, appelvrouw zei: de gele kornoelje. Die heb ik met veel fruit ieder jaar maar de jam is echt niet lekker. Weet je ook welk ras je hebt staan, Appelvrouw? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 Née dat weet ik niet, ik denk gewoon de originele cornus mas, geen variëteit. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted December 20, 2020 Share Posted December 20, 2020 Ik ken verschillende rassen van de kornoeljekers/Cornus mas. Deze benaamde soorten zijn geënt en dus een flink stuk duurder dan simpele zaailingen (die vallen in NL onder het 'bosplantsoen'). De benaamde soorten hebben duidelijk grotere vruchten dan zaailingen. Smaak verschilt per cultivar maar ik denk dat veel mensen ze te vroeg plukken waardoor ze nogal wrang smaken. De vogels liggen op de loer en dan is het begrijpelijk dat men de oogst wil veiligstellen. Ik denk dat als je niet van zuur/zurig houdt, je beter niet kunt beginnen aan de kornoeljekers (om zo uit de hand te eten althans). Voor de verwerking zijn ze echter goed geschikt (voor de zoetekauw extra suiker!). Goede soorten die ik zelf heb geproefd: Kasanlaker, Vladimirowsky en Dublani. Hierbij te aantekening: tamelijk laat oogsten, vruchten moeten zacht aanvoelen. Ik zou de benaamde soorten van de kornoeljekers in ieder geval niet bij Vreeken kopen. Op een Belgisch tuinforum had iemand daar een tijdje geleden een plant besteld en kreeg een minuscuul entje van rond de 20 euro. Tel hierbij nog de verzendkosten! Verder zitten er bij de beschrijving van de soorten op de website van Vreeken een paar fouten. Cornus mas 'Pioneer' is niet hetzelfde als Cornus mas 'Elegantnyj. 'Pioneer' is van oorsprong een Oekraïense soort die 'Lukianovsky' heette maar door de Amerikanen is omgedoopt tot 'Pioneer' (Amerikanen hebben een hekel aan buitenlands klinkende plantennamen). De soort 'Schönbrunner Gourmet Dirndl' is niet identiek met 'Kasanlaker'. Die 'Schönbrunner Gourmet Dirndl' is een selectie van de Höheren Bundeslehr- und Forschungsanstalt Schönbrunn' terwijl 'Kasanlaker' uit Bulgarije komt en iets anders van vorm is. Voor een overzicht van de soorten zie o.m. :http://www.cornus.com.pl/opis-odmian.html (in het Pools, vertalen met Google) enhttps://cornusmas.eu/catalogue/cornelian-cherry?lang=en-GB Cornus mas is een redelijk gemakkelijke tuinplant die doorgaans goed groeit en snoei prima verdraagt. Weinig gevoelig voor ziektes, in een natte zomer willen ze weleens last van bladvlekken krijgen. Voor het verkrijgen van een rijke vruchtdracht is het planten van 2 of meer verschillende soorten aan te raden. Één plant geeft wel vruchten maar als het om de vruchtdracht gaat dan meerdere verschillende soorten aanplanten. Bestuiving geschiedt zowel door insecten als door de wind. Is het nat en vochtig weer tijdens de bloei dan is de vruchtdracht duidelijk kleiner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts