Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Patates à la Stout/Aardappelen onder stro


veuvecouderc

Aanbevolen berichten

Voor de 'complete' beschrijving van Ruth Stout en haar manier van tuinieren verwijs ik graag naar haar zeer vermakelijke boekjes. Hieronder volgt uitsluitend een verslag van mijn uitwerking van haar aardappelmethode in 2012.

 

Persoonlijk ben ik bereid om echt alles eens te proberen mits het extreem weinig energie kost en financieel ook nog binnen de perken blijft. En hoe aantrekkelijk Stout's methode ook is wat het eerste betreft, als ik geen oude Franse boerenschuur stampvol met stro had, dan had ik het nooit geprobeerd.

 

Goed, wat heb ik gedaan.....

 

Mijn akker is tweemaal bewerkt door een boer uit de buurt, zodanig dat ik afgelopen voorjaar een schijnbaar kale akker tot mijn beschikking had. [ik schrijf het er maar bij voordat iemand denkt dat ik de aardappels tussen de brandnetels heb gegooid ]

 

Eind maart Op een - uiteindelijk heel beperkt - stuk van de akker heb ik 100 pootaardappelen op de grond gelegd. Letterlijk op de kale grond, ik heb geen geulen gemaakt of kuiltjes gegraven en er liggen ook geen kranten of dikke lagen compost onder. Wel heb ik de aardappelen zo veel mogelijk in rijen gelegd omdat ik er misschien toch nog tussendoor wilde kunnen lopen.

 

Vervolgens heb ik de rijen aardappels voorzien van een flinke laag stro. Uitsluitend en alleen maar stro. Geen compost, koemest of andere extra voeding; alleen maar droog stro. Vraag me niet hoe dik die laag precies was want aan dat soort precisie metingen doe ik niet. Het is zoals ik zeg 'een flinke' laag. Dat zag er toen zo uit.

 

 

Bij thuiskomst was ik toch ineens bang dat er te weinig stro op lag en dat het daglicht de aardappelen hier of daar nog zou kunnen bereiken [daglicht tijdens de groei is niet goed voor aardappelen die je daarna nog wilt eten]. Maar als ik nu alles zou bedekken onder een tweede laag stro zou ik nooit weten of die ene laag ook genoeg was, en dus heb ik 6 rijen aardappels extra bedekt en de overige rijen gelaten zoals ze waren. Het hele veldje zag er begin mei zo uit.

 

 

 

Het stro is aardig ingeklonken. Voor de duidelijkheid, er is niets weggewaaid, zelfs niet tijdens hevige voorjaarsstormen. Op een hele kale hollandse akker met windkracht 10 is dat misschien een ander verhaal maar over het algemeen waait een berg stro niet zo heel makkelijk weg.

 

April Ik heb de aardappelen na het bedekken met rust gelaten. Ik heb ze niet begoten, niet bemest, niet begluurd, niet toegesproken en niet gelucht. Ik neem Gardening without work zo letterlijk mogelijk .

 

Begin mei Rond 8 mei werd het eerste aardappelloof boven het stro gespot. Er gebeurt dus wat! Ik denk dat er zo ongeveer 15 loofjes zichtbaar zijn. Het lijkt alsof er meer loof zichtbaar is bij de rijtjes die maar een laag stro hebben gekregen. Dat maakte mij dan weer nieuwsgierig en dus heb ik het stro van een dikke rij even gelicht. En dan blijkt dat ook daar bij meer aardappelen gewoon loof groeit [foto3] alleen zit veel daarvan nog onder het stro.

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel interessant Leslie ! Een unieke manier van aardappels kweken . Ik ben alleen benieuwd in hoeverre het onkruid zich door de strolaag tegen laat houden want even schoffelen is er nu niet meer bij. Hoewel... best kans dat de snelgroeiende aardappels dat onkruid verstikken voor het kans ziet tot wasdom te komen. Ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar het vervolg.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op t forum ergens al geschreven dat ik dit experiment zelf al een aantal jaren geleden hier heb gedaan. Veel aardappels had ik niet ( slakken en muizenvraat) maar wel een mooi stuk grond met een prachtige structuur over!

Ooit had ik een klein Ruth Stout werkgroepje..toen er nog geen forums bestonden( wel op internet) dat dood is gebloed wegens gebrek aan teksten

 

Dit jaar is er één teelt die ik à la Stout doe, aardperen achter in de boomgaard.

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frans Volgens mevrouw Stout houdt de dikke laag stro juist het onkruid tegen. En mocht er toch wat doorheen piepen dan gooit zij er nog een laagje bij Bij mij op het aardappelveld komt de winde er wel doorheen, nog niet zoveel dus ik kan het nog wegplukken als ik zou willen. De brandnetel heb ik nog niet gezien, behalve aan de randjes daar waar het stro dun is. Verder komt er hier en daar ook een ronce omhoog, maar hiervoor geldt hetzelfde als de winde: geen houden aan.

 

Mijn akker stond (en staat ) vol met hardnekkige wildgroei zoals die winde, de brandnetel en de ronce* en hiertegen helpt maar weinig op de korte termijn. Die vinden hun weg zelfs nog als je beton stort volgens mij. Het stro werkt ze in ieder geval wel tegen want de hoeveelheid wildgroei op de akker daar waar geen dikke strolaag ligt is alweer abominabel.

 

@Jorg Nee ik gooi er geen stro meer op, tenminste dat is niet mijn bedoeling. Zou weer extra werk zijn, in de no-work-garden De stroberg is volgens mij bedoelt ter vervanging van het aanaarden, maar ipv gedurende de groei aarden wallen te maken, maak ik bij het poten al strowallen.

 

 

 

 

 

 

 

* Ronce - ik weet niet hoe deze in het nederlands heet, ronce is volgens mij een verzamelnaam voor ongewild opschot uit de Rosacées familie, je hebt er niets aan want ze produceren noch bloemen noch fruit van enige betekenis maar wel een heleboel doornen en stekels

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet badinerend bedoeld ofzo hoor. Maar dit is toch een gekende methode van vroege aardappelen telen ? Volgens mij ( ik spreek niet uit ervaring , maar uit vroeger studeerwerk ) is dit niet speciaal een methode á la iemand hoor.

Wel leuk dat je het doet. En inderdaad, aardappelen zetten werkt sowieso erg goed tegen onkruid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet badinerend bedoeld ofzo hoor. Maar dit is toch een gekende methode van vroege aardappelen telen ? Volgens mij ( ik spreek niet uit ervaring , maar uit vroeger studeerwerk ) is dit niet speciaal een methode á la iemand hoor.

 

Met alle respect @Bit, er is ongetwijfeld iemand die het ooit heeft uitgevonden, dus als niet à la Stout dan toch à la Iemand

 

Omdat de informatiewaarde van dit forum mij aan het hart gaat ga ik persoonlijk niet in op allerlei uitwaaierende discussies. Niet omdat ik dat niet kan of wil, maar omdat dit topic daar niet over gaat. Dit topic is uitsluitend een verslag van wat er bij mij op de akker gebeurt nu ik (met mijn grond, mijn manier van tuinieren, mijn klimaaat en omgevingsfactoren) de aardappelen teel onder stro.

 

Het onderwerp zal trouwens ook - heter van de naald dan hier - regelmatig terugkomen in mijn eigen seizoenstopic.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Een kort bericht. Niet dat er veel te melden is maar ik houd jullie graag helemaal up to date!

 

De aardappels die onder het stro vandaan piepten hebben ook lichte schade van de nachtvorst van vorige week. Zowel mijn boeken als mijn buren zeggen dat dat geen probleem hoeft op te leveren. En daarbij is het ook niet iets specifieks voor deze teeltmethode, vorstschade. Ook de hier in de buurt op de traditionele methode gepote aardappels hebben vorstschade opgelopen. Geen paniek dus.

 

Verder, groen van het loof ziet het stro nog niet maar er komen wel steeds nieuwe loofjes bij. En evenzoveel verdwijnen ook weer - ook op de akker zijn de limaces actief namelijk. Maar dat was te verwachten.

 

Wat het onkruid bij de aardappelen betreft: dat gaat heel goed. De winde rukt op en ook meer en meer brandnetels komen boven het stro uit. Goed, het hoort wat mij betreft allemaal bij mijn experiment.

Overigens wordt dit topic niet meer bijgehouden.

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan, maar dan wel met karton op de grond. Eerst een laag karton op de grond en daar gemaaid gras overheen gegooid. Klein gaatje gemaakt in het karton, aardappel op de grond gelegd en een dun laagje gras er weer overheen gelegd. De eerste planten staan er nu mooi op en (nog) geen onkruid, behoudens een paar sprietjes kweek die door het plantgat piepen. Vorig jaar ben ik begonnen met boerenkool volgens de stout methode. Geen onkruid (helaas wel boerenkool liefhebbende konijnen). In mijn ervaring is karton het eerste jaar wel degelijk van belang. Succes met je piepers!

 

(dat was dan mijn eerste post hier)

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum

Kockie speelt, zingt en "danst" mee in de musical Sweeney Todd op 19 en 20 mei in schouwburg Amphion in Doetinchem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

Er was een vraag over aardappels kweken boven de grond en ik kwam hier terecht

Vorig voorjaar heb ik aardappeltjes in de kruipruimte van mijn huis gedaan in een wilgenmand. Vervolgens heb ik er een half jaar niet naar omgekeken, totdat ik weer in de kruipruimte moest zijn. Tot mijn verrassing waren de aardappeltjes helemaal gaan uitlopen en er waren nieuwe piepers gevormd, mooi schoon, mooi rond.tuin-aardappel-129581359919631.jpgtuin-aardappel-295351359919605.jpg

Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal niets Nicolette.

Het was eigenlijk een experiment of ik aardappels in de kruipruimte kon bewaren, maar ze gingen heel mooi uitlopen. Ik denk dat het een beetje een vochtige ruimte is, een deel van de aardappels zijn gaan rotten, terwijl het grootste gedeelte uitliep. Het waren de goedkoopste aardappels van de Aldi, ik weet niet welk ras.

Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze waren prima van smaak, we hebben ze klaargemaakt in de oven. Ze waren overigens niet erg groot, maximaal fllinke krieltjes. Ik denk dat dat komt omdat ze inderdaad alleen voedsel van de 'moederpieper' kregen.

Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...