Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rabarber plaatkoek.


jootje

Aanbevolen berichten

Dit recept stond in de krant van vandaag:

1,2 kilo rabarber

2 eieren

100 gram basterdsuiker

500 ml yoghurt

2 zakjes vanille suiker

200 gr. tarwebloem

1 zakje bakpoeder.

 

Trek de draden van de rabarber en snijd eventueel een stukje van de onderkant af. Snijd de rabarber in stukjes van 2 cm. Bij hele brede rabarber de stukjes nogmaals doorsnijden.

Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed de bakplaat met bakpapier. Doe de eieren met de suiker en de vanille suiker in een kom en klop het met de ( staaf) mixer schuimig. Voeg dan de yoghurt toe en meng goed. Dan de bloem en de bakpoeder toevoegen en weer krachtig mengen. Giet dit deeg op de bakplaat en verdeel de rabarber erover. Schuif in het midden van de oven en bak de taart in ongeveer 45 minuten gaar. Haal de taart dan uit de oven, bestrooi hem onmiddelijk met wat suiker en laat hem in het bakblik afkoelen.

Slagroom erbij...YUM!

 

Hij is erg lekker...en volgens mij valt het met de calorieen ook nog wel mee! Geen boter...en maar 100 gram suiker...en dat voor een plaat vol!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, helemaal gemist!

Ik hoop dat ik nog genoeg rabarber aan de planten heb.

Ik ga dit recept dit weekend nog maken.

De niet overdadige hoeveelheid kcal vind ik een prettige bijkomstigheid.

 

Ik zal verslag uitbrengen van mijn bevindigen. Grijns.

 

Ik wilde eigenlijk nog een keer rabarbercrumble maken maar dit lijkt me een heel goed alternatief.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
:lol: Ik heb er ook nog 1 waarop de koek er (door bepaalde lichtinval) uit ziet als kots

Haha, plaats die dan maar niet De foto die je wel hebt geplaatst ziet er goed uit! Heb geen rabarber in de tuin, maar misschien toch het overwegen waard voor volgend jaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal de plaatkoek dan ook een keer maken, volgende week maar want ik heb net een chocolade plaatcake gemaakt...

Rabarbercake heb ik al gemaakt, ik dacht ook een recept van het Moestuin forum...die is zó lekker!

Zelfs de mensen die geen rabarber lusten vonden hem heerlijk

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

 

Groetjes! Meekje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had het recept van rabarbercake toch ergens anders vandaan.

Het is een erg lekkere cake (kan ook met gewone suiker gemaakt worden ipv poedersuiker) hoewel ik zelf wel poedersuiker gebruikt heb, want dat had ik nog in de voorraadkast.

Rabarbercake:

bron: The Times (18 maart 2005)

 

500 gr. rabarberstengels; 2 grote eieren; 100 gr. zelfrijzend bakmeel (of 100 gr bloem met 7 gr bakpoeder); 100 gr. poedersuiker; 100 gr. zachte boter; 100 gr extra poedersuiker

 

Verhit de oven op 1800 C (gasstand 4). Klop de boter en de 100 gram poedersuiker in een kom licht en schuimig. Voeg, als kloppend, de eieren een voor een toe. Spatel de gezeefde bloem er voorzichtig door, zodat er een dik beslag ontstaat.

 

Ontdoe de rabarberstelen van het blad en snijd ze in stukken van 2 cm. Vet een plm. 1 liter grote bakvorm in met boter. (bakpapier erin leggen is aan te raden ivm plakken van de rabarber))Leg de rabarberstukjes er losjes, over de bodem verdeeld, in. Strooi de andere 100 gr poedersuiker erover. Spatel het beslag erover en strijk het glad, zodat alle rabarber eronder is. Bak gedurende drie kwartier, tot de bovenzijde mooi goudbruin is en cake-achtig.

Draai de taart om, lekker met een dotje room.

 

Als tip stond er dat je de rabarber heel kort kon blancheren, zodat je niet zulke stroeve tanden kreeg.

Dat heb ik gedaan en ga ik in het vervolg ook doen als ik moes maak, want het helpt!

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

 

Groetjes! Meekje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meekje...bedankt! Ga ik volgend weekend proberen!

Dennis: ook bij mij bleef hij aan het bakpapier plakken. Dat is wel lastig....Ga het toch nog eens proberen met ander bakpapier. ( had witte, en heb nu iets steviger lijkt me..bruin bakpapier.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...