Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Amandelpitten Zaaien


thomasvessen

Aanbevolen berichten

He beste mensen,

 

Ik zit al een tijdje met het idee te spelen om een amandelboompje te proberen te kweken vanuit het zaad.

Ik heb al wat informatie op het internet erover gevonden (zeer beperkt, maar toch ), alleen het probleem is: waar haal je amandelen die geschikt zijn om te zaaien?

Ik heb nog geen site gevonden die ze verkoopt ofzo. Ik kan natuurlijk ook de stad ingaan en amandelen kopen (die niet zijn gebrand en bewerkt enzo) maar die zijn waarschijnlijk niet erg geschikt voor ons klimaat. Ik zoek een amandelsoort voor ons klimaat 'Robijn' bijvoorbeeld.

Ik heb in ieder geval zin in de uitdaging, want volgens mij gaat het niet zo simpel worden...

 

Dus aan alle mensen met een amandelboom de oproep of ze mij een paar amandelen willen opsturen. Wil er ook wel voor betalen.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Walnoot wordt ook wilde boom, misschien hazelnoot? Sorry, weinig ervaring mee. Fruit zaaien komt vrij weinig voor.

 

Als je het leuk vind, kan je natuurlijk altijd van iemand een stekje knippen! Hazelnoten laten zich prima stekken.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

http://www.exogarden.nl/palmzaden/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

 

bij bovenstaande link kun je heel goede zaden en pitten kopen.

Ik heb zelf kaki's (vrucht) opgekweekt en ze doen het geweldig en ontzettend leuk om te proberen.

Amandelen heb ik nu in een pot staan maar doen het niet tot nu, zijn ook nog niet beschimmeld ed. dus ik wacht het rustig af. Ik heb ze eerst 3 maanden in de koelkast moeten bewaren omdat ze voor het planten eerst een koude periode moeten meemaken, je kunt ze ook buiten in een pot zetten in de winter, zodat ze daarna pakken, maar het schijnt erg moeilijk te zijn. De pitten die ik gekocht heb zijn van een particulier uit Spanje via marktplaats oid.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg hebt geholpen suc6 ermee, ik hoop dat je het wel uit gaat proberen.

 

---

het was op ebay ik heb het even voor je opgezocht en voor de prijs hoef je het echt niet te laten:

 

http://cgi.ebay.nl/Amandel-boom-tuin-balkon-5-almond-seeds-samen-semilles-/320575918249?pt=LH_DefaultDomain_146&hash=item4aa3d050a9" onclick="window.open(this.href);return false;

 

als de link niet werkt dan gewoon op ebay gaan en amandel intikken.

veel plezier ermee

je bent wat zaait

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Hoe gaat het intussen met die amandelen??

 

Ik heb hier pitten liggen en wil voor de lol eens proberen er een plant uit te kweken...heb gelezen dat ik ze moet kraken en het binnenste in vochtig zand 3 maanden in de koelkast moet zetten.

 

(Mocht het niet lukken, dan houd ik me aanbevolen voor een stek die iemand op moestuindag te ruil heeft)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn amandelpitten, liggen in koud zand, maar drie maanden in rust houden zal niet lukken want ze hebben maar een korte periode nodig, zelfs in de koelkast zullen ze gaan kiemen, regelmatig even controleren dus.

Je hoeft ze niet te kraken spaar je de moeite, dat doen ze zelf wel tijdens de kieming

 

35ku5vq17411371148641.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

zaaibare amandelpitten besteld.

Heb je verder dan geen info over deze 'zaaibare amandelpitten?'

Denk aan:

 

Ras/soort?

zoete of bittere?

Herkomst?

in bast/gekraakt?

 

Zelf vind ik dat een beetje vaag klinken moet ik zeggen, ik heb hier ook zaaibare amandelpitten liggen, ...pff denk dat ik deze ook maar eens op marktplaats ga aanbieden

Bedankt Bit voor de tip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij geen verschil en dat is wat Persica denk ik ook bedoeld, klinkt beetje als oplichterij of onnodig

verkooptruc om zaaibare ervoor te zetten, zou zelfde zijn als je adverteerd met zaaibare zonnebloem pitten

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nee hoor. Dat "zaaibare" ( dat woord ) is van mezelf. Ben 100% noob op het vlak van amandelen. Ik zou idd me god niet weten waar ik zaaibare amandelen vandaag zou moeten halen. Ik eet ze hoogstens gezouten van de Appie. Zo goed ?

 

ps. heb gewoon de link eerder in dit topic geplaatst gebruikt. Kost 3x niks, en die jongen biedt tig andere soorten zaden aan. De andere link ( exo-zaden oid ) van een 'echte' zaak , daar kon ik na een half uur neuzen nog niet die zaaibare amandelen vinden, dus toen de andere link maar genomen. Ik ging er maar even gemakshalve vanuit dat als ik zo'n zoute van de appie in de grond stop, er niet veel zal gebeuren.

 

vandaar dus: Domweg blij met zaaibare amandelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persica waar had jij die pitten vandaan die ik op je foto zag kiemen?

 

Ik heb bij de groenteboer zo'n zakje gemengde noten gekocht...je weet wel...hazelnootjes, walnoten, paranoten en ook amandelen zaten ertussen....die zijn , hoop ik, zaaibaar ...ze liggen vanaf gisteren in elk geval in een zandbakje in de koelkast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sta me toe dat ik sterk twijfel aan de kiemkracht van die nootjes.

Zal wat testosteron aan te pas moet komen om dat uit de grond te stampen vrees ik.

 

Hoedanook, ik heb zo links en rechts eens naar de prijzen gekeken van die boompies, nou moe??? Niet goedkoop en ook al had ik graag een boompje, om er eentje te zaaien ben ik zo onderhand wel wat te oud geworden...

 

Het goede nieuws is, voor mezelf althans, dat ik toch wel enkele boompjes weet staan hier in de streek. Overwinteren doen ze wel zo blijkt.

Net als vijgenboompjes, die zie je ook meer en meer. En ook al zal daar niet veel oogst van te rapen vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persica waar had jij die pitten vandaan die ik op je foto zag kiemen?

Die heb ik destijds bij onze hamster grootgrutter gekocht in zo'n zak met gemengde noten het was rond sinterklaastijd, de mooiste amandelnoten heb ik laten kiemen, ging super.

 

De pitten welke ik nu heb zijn afkomstig uit Italie, half okt in de koelkast gelegd, er zit nu al leven in. Ze hebben niet zo lang nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hoi Tanja,

 

Als experiment heb ik nu gedroogde (al uit de bast) amandelen, deze 24 uur laten weken, ze nemen vocht op daarna in een bakje met wit zand (metselzand) en een aantal weken in de koelkast geen vriezer!

 

Door het weken zal het de kieming bespoedigen. Voorheen legde ik de gehele noot met bast in een bakje met zand, dit ging ook goed.

 

Droge pitten

dsc0235180991327847753.JPG

 

voorgeweekte pitten:

dsc0235690751327847847.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de snelle reaktie en de mooie plaatjes het word mij al een stuk duidelijker, ik had een beschrijving meegekregen waarin staat dat ik ze een week in een bord met water moet leggen en dan planten. Het ziet er wel schattig uit zo in dat bakje

je bent wat zaait

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet wel bekennen, in alle simpelheid nooit gedacht dat dat met zulke amandelen zou kunnen. Kennelijk ervan uit gegaan dat ook deze amandelen een behandeling als 'branden' oid achter de rug hadden. Gewoon nooit bij nagedacht.

 

Maar mijn amandelen zullen vast 'beter' zijn hihihi.... want zo duur die waren , .. en avn ver ze kwamen ... moet wel beter zijn .... moet.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag 5 amandelen binnen uit Spanje. Net 1 uit z'n bast geslagen en in vochtige zaaigrond onderin de groentela van de koelkast. Heel netjes verpakt met opmerking dan ze kort gestratificeerd zijn , maar toch maar eerst even koel nog. Moet die dingen niet te vroeg in huis hebben in het blad.

Goed. Ik gaf er te veel geld aan uit ( en moet ze zelf uit de bast slaan ja , maar ik heb ze. En heb er zin in, zo'n voor mij nieuw klein projectje. dank aan jullie !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Bit helemaal uit Spanje ? Dat moeten vast supernoten zijn

Zit er nog een soortnaam aan vast ofzo?

 

In ieder geval een erg interessant project zeker wanneer ze het gaan doen, mocht je alvast aan je eigen amandeloogst denken, houd er dan rekening mee dat vrijwel alle amandelsoorten (op een enkele na) bestoven dienen te worden door een andere soort amandel (kruisbestuiving). Zelf heb ik slechts één boom staan, elk jaar in prachtige bloei ook wel vruchtbeginsels maar die vallen er na een paar weken weer af, geen bestuiver aanwezig, in NL zijn geen echte amandelboompjes te koop, (Robijn) is in mijn ogen geen (echte)amandel, vandaar eigen teelt, ben nu pitten aan het opgroeien uit verschillende windstreken, waarschijnlijk komt het nu wel goed met de bestuiving hoop ik.

Hou ons op de hoogte als je wil?

gr.

 

simg170588131327950452.JPG

 

dsc0936468181327950567.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...