Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Blogs

1 juni bieslookzout gemaakt van bieslookbloemen.   1 juni de voorzaaikast gaat weer naar buiten. Wat ik nog eventueel voorzaai, zet ik in de kas.   6 juni Mijn koolrabi Gigant 6 stuks even het oude gezamenlijke gordijn weggehaald en nu een apart nieuw jasje gekregen.   7 juni De snijbiet Lucullus die over de Aubergine hangt en nodig geknipt moest worden. De aubergines zijn weer te zien. Snijbiet Lucullus oogst. Die is erg zacht en die blijft erin. Geblancheerd en ik houd 2 muffins over om
De afgelopen weken was er een zaairol met stokbonen aan mijn aandacht ontsnapt. Met het warme weer waren ze geëxplodeerd, en in één grote klont in elkaar gegroeid. Een bonenklont. Ik dacht ze nog los te maken, maar dat bleek onmogelijk. Wat te doen… Opnieuw zaaien was een optie, maar het zijn bonen die ik graag wil proberen, en deze specifieke soort heb ik niet meer. Uiteindelijk heb ik ze voorzichtig uit de zaairol losgemaakt, en als één grote klont geplant. Ik heb er dunne stokken bij gezet om
De tomaat golden hour heeft de laatste weken steeds binnen onder het dakraam gestaan maar dat gordijn willen we nu ook overdag dicht hebben ivm de brandende zon. Dus hup naar buiten met de planten vanmorgen, wel onder een parasol want gek genoeg moeten ze nog wel afgehard aan de zon. En dat terwijl ze er al zo uit zien: Ik ben @redzebra dankbaar dat hij me ooit op het spoor zetten van de dwergen. Dit jaar lekker vroeg met deze drie, de eerste tomaatjes vanavond geoogst. Ook nog wat door Vree
Hoppa, even wat foto's Dit leek me leuk, een pompoen (honey nut) tegen de rozenboog. Nou, het ding wil niet! Steeds wil ie weer richting de grond. Maar ik blijf volhouden. Mooie bladeren van de gele courgette En tot slot wat vrolijke bloemen, 3 van de 4 kreeg ik van @appelvrouw
Inmiddels beginnen alle planten vol op te groeien. De eerste courgette heb ik al kunnen oogsten. Hier heb ik een courgette, tomaat, mozzarella caprese mee gemaakt. De paprika planten krijgen al knoppen. En de eerste cherrytomaten beginnen ook al te groeien. Helaas was de top laatst bijna volledig afgebroken. Als een plantendokter heb ik hier een stukje tape omheen gedaan met de plakzijde aan de buitenkant. Na een week hangen staat deze nu weer overeind en beginnen de bloemen te ontplooien tot vr
Op onze seizoensplek van de camping waar we al heel wat jaartjes komen, creëren wij ook altijd wat groen om ons heen. Ik schreef ergens al eerder, we staan er inmiddels bekend om bij de medewerkers. Zo ook dit jaar. Maar dit jaar is het wel heel erg, bijna een echte moestuin. De aanleiding was dat achter de caravan van de buren het sluippaadje naar de vuilnisbakken door de medewerkers onder handen was genomen, waardoor we er weer doorheen kunnen lopen. Wel fijn, maar al snel hadden de kinderen m
Terwijl de hemel hier een grote lichtshow is, snel een update van de tuin. In de kas vermaken de tomatenplanten zich en hebben ze in de afgelopen dagen niet verrassend, welgeteld 200 liter water geconsumeerd + hydroponics voedingsstoffen: Duidelijk tijd om de structuur weer in de planten te krijgen. Hopelijk met vaderdag een warme droge dag zodat ik in de ochtend kan snoeien en de snijwonden de hele rest van de warme dag kunnen indrogen. Ik gok dat er richting de 300-400 tomaten hangen, verb
Ook wat foto’s van wat er in voor en achtertuin staat. Meeste gaat goed. Paprika’s worden nu wat aangevreten door slakken. Bloemetjes in een van de peperplanten, en pepertjes in de Chines five color. ( van de weggeeftafel op de moestuindag) het fruit lijkt allemaal goed te gaan. Heb al 1 vijg…mijn appletini appeltje heeft veul appeltjes….de witte bessen gaan heel goed. ( ook tijdig een net erover gedaan) tomaten in en buiten de kas gaan goed, al veel bloemetjes. De eerste snack komkommers komen
Wat is de oorzaak van de vlekkerige bladeren van de koolrabi? Koolrabi Soms denk je helemaal in de verkeerde richting. Dan is het fijn als iemand je kan helpen. Gelukkig zette @Tanja65 mij op het goede spoor. Dus meteen gaan meten. Iderdaad de hoeveelheid opgeloste stoffen in het water is aan de lage kant. Volgens diverse bronnen, bron. Maar ik kan daar echt niet uit afleiden aan welk stofje er dan een te kort is. Zoals je misschien weet heb ik een deel van mijn teelt in hydroponics. Dat gaat
De langdurig verwaarloosde achtertuin met moestuinbakken en fruitkistjes vordert gestaag. Een deel is nog steeds een puinhoop, maar een deel van de eerdere puinhoop is nu ook echt weer tuin geworden. De grote moestuinbak staat er inmiddels groen en vol bij, de sugarsnaps staan al zaad te schieten. Daarnaast staat nu een halve meter bak (1x0.5m), die eerder een bak op poten en met kap was. De kap was overleden, en Cor heeft de poten van de bak gezaagd want het hout van de bak zelf was - mede door
Even een foto rondje. Het gaat veelal goed op de tuin. Veel gaat goed, sommige dingen ook niet. Ik zit bv nu mijn wortels uit de grond te kijken. Voor de vierde keer gezaaid. Kapucijners..ik dacht dat ik veel planten had. Net de eerste oogst: 150 gram gedopt. Ik ga proberen ze nog eens te zaaien. Veel, heel veel asperges had ik. Het is nu op een enkele na wel klaar. Maar heb de vijf kilo gehaald! Wat een luxe! De meeste planten op de tuin zien er goed uit. Had wel een paar aardappelplanten d
Het voorzaaien en zorgen dat planten een goed wortelgestel hebben is iets waar ik me in moet gaan verdiepen. Want het kan beter volgend jaar, denk ik. Afharden ga ik beter doen in een kasje, maar ook de plantjes zo snel mogelijk naar beschutte buitentemperaturen zodra ze kiembladen hebben. Ik ben weer aan het voorzaaien voor het najaar want de slakken hebben mijn tuin als thuisbasis 🛖, voornamelijk kolen en andijvie soorten. De tuin is nu een bloemen-walhalla. Rozen aan de voorkant, gele bloeme
Bij deze een kleine introductie van mijn tuin-ontspanningen. De kas De kas is voor 80% van gerecyclede materialen. De bogen en verbindingsstukken kan ik niet tweede hands vinden deze zijn nieuw. Ik heb alle verbindingsstukken zelf ontworpen en geprint. Zo ook alle hydroponics onderdelen. Zoals de torens, potjes, water verdeler etc. Hij is 2,5 bij 7 meter en 2,3 hoog. Ik vind het heerlijk om in de kas te zijn. Ontspannen De kas is voor mij de ultime plek om te ontspannen. Er is een klein zitje
Afgelopen weekend de zaaironde van juni ingezaaid. Oa 10 meloensoorten voor in de kas, pompoenen, mais, sperzie en snijbonen en een beetje het standaard maandelijkse gespuis zoals sla en andijvie. Daarnaast een bananenzaad en dadelpalm zaad geplant van vorig jaar Mallorca. Zondagavond naar de tuin gegaan. allereerst het allerlaatste ruitje boven de deur geïnstalleerd en het hydroponicssysteem bijgevuld. Blijkbaar was er op de tuin toch veel wind geweest want de uitsloverige artisjok was o
Terwijl ik lekker tijdens een bui met een biertje onder de overkapping zit, wemelt het hier van het jonge grut. Overal jonge musjes en meesjes. Ik voer nog steeds zaden. Ze krijgen 1 silo strooizaad per dag en de zonnebloemensilo vul ik als ie leeg is. En gut, ze zijn soms zo naief en onhandig. Gisteren vloog er een jonge kauw tegen het raam. Was waarschijnlijk geschrokken van het jonge mensengrut wat hier lawaaiend rondjes op de skeelers en de fiets maakt. Zat een tijdje wat vaag om zich h
17 mei   Blad Radijs Moolie wordt in de kas erg mooi en groot en heeft nu de kans om te groeien. Buiten werd het blad altijd zo aangevreten, dat de radijs niet kon groeien, ondanks gordijn. En juist deze radijs is bijzonder, goed van smaak en ik stoof het namelijk. Hij bedekt de rode kool en de aubergine helemaal. Er wordt altijd gezegd dat de radijs eerder wordt geoogst en dat de kolen e.d. later kunnen gaan groeien. Maar deze radijs neemt zich de tijd ervoor, die heeft het reuze naar de zin. M
Ik kwam dit topic tegen en dacht hey dat is leuk! Een eigen blog in het moestuin forum. Ik ben best trots op mijn moestuintje en wil het graag delen met de wereld. Afgelopen jaar heb ik mijn zwembad verwijderd en opgevuld met grond. Het uiteindelijke idee was om er een moestuin te maken. Dit heeft heel wat voeten in aarde gehad en vele weken aan hard werk om de bakken te zetten en vooral ook de 10 kuub grond erin te kruien. Maar het resultaat mag er zijn. Het zwembad: Polyester eruit: Aang
We zijn inmiddels weer een paar dagen verder. Na het wachten op koeler en vooral vochtiger weer is nu eindelijk het moment daar dat het perfect weer is om de trays met plantjes uit te planten. We zijn inmiddels van 16 trays teruggegaan naar 7. De rest is uitgeplant . bij de kas is het dak dicht en zoals beloofd hierbij even in detail de installatie van de kasdeur: Stap 1: de ruitjes weer in een houten frame en even wat hoekjes om de deur te verstevigen. Daarnaast 4 wieltjes op de hoeken gemo
Vandaag weer wat extra tijd vrij gemaakt voor de moesstuin. De warmte en vele regen zorgen voor een bijzonder goede groei van planten, maar ook van al het onkruid. Ik heb nog een oude regenton verwijderd. Ik wist niet dat die bij mijn tuin hoorde. Is wrs nog van de oude eigenaar. Helemaal poreus dus kan naar de stort. 2 appelbodem gezet. En ik ga komende week vlierbessenstruiken planten want ik wil mijn eigen vlierbloesemsiroop kunnen maken. De kruidenbakken waren al vrij snel mislukt. De re

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.