Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat moet ik doen met mijn buxus?


Willem36

Aanbevolen berichten

Mijn buxushaag is vier jaar geleden geteisterd door de buxusmot ( en rups). Toen dat achter de rug was kreeg ik 2 jaar geleden buxusschimmel.de laatste plaag was de ergste. Ik dacht dat mijn buxux dood was, maar het jaar daarna zag ik toch weer groene blaa€jes in het hart van de plant.

ik doe 3 x per jaar mesten met korrels DCM buxusmest en 3 x per jaar Health-mix van Topbuxus ( sproeien), wat kan ik nog doen?kan ik de planten kort snoeien en dan opnieuw uit laten lopen?

wie o wie heeft voor mij de oplossing? Alvast allemaal bedankt.

Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buxusschimmelziekte (Cylindrocladium) is zeer lastig te bestrijden (ook voor de professionals). Een droge en warme zomer is gunstig want dan kunnen de sporen die deze schimmelaantasting veroorzaken, minder snel 'ontkiemen' en toeslaan. Nu we een paar weken wisselvallig weer hebben/krijgen is het oppassen. De zomer van 2021 was ook wisselvallig dus niet verwonderlijk dat jouw haag  toen last van kreeg van Cylindrocladium.

 

De schimmelsporen kunnen op afgevallen buxusblad zitten dus deze moeten altijd goed worden opgeruimd. De haag alleen snoeien bij zonnig, droog en warm weer. Als de haag van binnen vochtig is heb je kans dat je de buxusschimmel via het snoeigereedschap verspreidt. De haag niet meer mesten na de langste dag. Softe groei is vaak meer vatbaar voor aantastingen.

 

Ik zou nu niet aan de planten gaan knippen. Dit kun je beter in de herfst doen tijdens een droge en zonnige periode.

 

Persoonlijk zou ik afscheid nemen van de buxushaag (heb ik ook gedaan en vervangen door Taxus media 'Hillii').  Er zijn geen chemische bestrijdingsmiddelen die echt goed werken tegen Cylindrocladium. Professionele buxuskwekers gebruiken een cocktail aan chemische middelen en toch zie je daar in een natte zomer Cylindrocladium optreden.  Er zijn ook maar een paar echt grote buxuskwekers over die meestal produceren voor de export. De hobbykwekers zijn zo goed als allemaal gestopt met buxus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had 3 gigantische buxusbollen van 40 jaar oud. Ik ben absoluut geen fan van buxus, maar deze bollen waren wel erg imposant. Paar jaar geleden buxusmot. Alledrie verwijderd.

De buren die dat niet hebben gedaan, hebben inmiddels weer prachtige struiken. In heinseit zou ik ze ook laten zitten. Ze hadden meer dan een meter doorsnee, dat deed echt wel een beetje pijn. Als je kleine struiken hebt, kun je misschien beter nieuwe planten. Het duurt nl wel een jaar voor ze weer groen zijn. Dat is toch best lang om tegen een kale plek aan te kijken. Zeker als het geen grote struiken of bollen zijn.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden ook veel buxus in de tuin staan. Toen de mot kwam hebben we veel moeten verwijderen - veel waren er kaal gegeten. De drie planten die we nu nog verspreid over de tuin hebben staan hebben in die tijd compost gehad en doen het nu goed. Volgens mij eten de vogels de rupsen op, maar het kunnen ook andere insecten zijn waar ze van smikkelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beroerde met die buxusmot is dat mensen gaan spuiten. "Beetje spuiten kan geen kwaad, mijn grotendeels betegelde tuin moet er perfect uitzien".

Door spuiten worden de rupsen langzaam vergiftigd. Helaas worden die rupsen door vogels gebruikt om hun jongen te voeren. Die jongen gaan dood.

Ik heb dat gemerkt bij koolmeesjes. Tot vier jaar terug zag ik er soms tientallen tegelijk. Daarna af en toe eentje. De populatie koolmezen is nu nog niet hersteld.

Weg met die buxus!

  • Like 3

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de bestrijding van de buxusrups (en ook de eikenprocessierups) is in het verleden het middel Xentari van Bayer gebruikt. Het is een bacterieel preparaat op basis van de bacterie  Bacillus thuringiensis. Dit is een grondbacterie die in de vrije natuur voorkomt. Het middel zorgt ervoor dat de rupsen stoppen met vreten en na een paar dagen doodgaan. Het is nooit aangetoond dat rupsen die in aanraking zijn gekomen met het bacteriepreparaat en daarna aan jonge vogels worden gevoerd leidt tot sterfte ervan. Dat is wel gesuggereerd maar nooit bewezen.

 

Het middel Xentari is een paar jaar geleden verboden voor consumenten omdat het weinig selectief is. Ook andere rupsen als de buxus- en eikenprocessierups leggen er door het loodje. Een deel van deze rupsen is een voedselbron voor jonge mezen etc. De Vlinderstichting en de Partij voor de Dieren willen ook dat gemeentes stoppen met het gebruik van Xentari. In veel gemeentes wordt overigens niet meer of zeer beperkt gespoten tegen de eikenprocessierups simpelweg omdat er weinig nesten worden aangetroffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...

Mijn drie overgebleven buxusplanten zitten nu al vol met rupsen! Dat zijn zeker eitjes van vorig jaar die met de paar zonnige dagen uitgekomen zijn.

De rupsen zijn al tien-twaalf mm lang en zelfs al meer.

Bazin zegt van ze te rooien en iets anders te planten. Wat dat wist ze nog niet.

20240321_122357.jpg

20240321_122232.jpg

20240321_122137.jpg

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, aalterse-willy zei:

Bazin zegt van ze te rooien en iets anders te planten. Wat dat wist ze nog niet.

Ik pluk ze er elk jaar even uit zodra ik de beschadigingen zie.

 

Ilex is een buxus vervanger, mocht je weer voor iets gaan wat je makkelijk in vorm kan snoeien en blijft wintergroen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even laten staan zodat de vogels die rupsjes kunnen eten en dan verwijderen. Die Buxusmot is wijd verspreidt en zal weer toeslaan. Nieuw soortje kiezen dat geen Buxus heet.

Oude struiken doen het trouwens erg leuk op het vuur. Vooral met die nieuwe groene blaadjes, die knapperen erg gezellig.:mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, rorror zei:

Ik pluk ze er elk jaar even uit zodra ik de beschadigingen zie.

 

Ilex is een buxus vervanger, mocht je weer voor iets gaan wat je makkelijk in vorm kan snoeien en blijft wintergroen.

Dank voor de tip rorror.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...