jerommeke123 Posted May 13, 2024 Share Posted May 13, 2024 Dag allemaal, ik ben nieuw op dit forum en heb ook niet echt veel ervaring met tuinieren en zo. Ik hoop dat jullie mij wijzer maken ivm volgend probleem. Mijn kersenboom, zowat 8 jaar oud, had dit jaar voor het eerst veel bloesem. Dit weekend heb ik echter ontdekt dat veel kersen 'verdwenen' zijn en dat veel taken serieus aangetast zijn door rups, kever, of iets anders? Het lijkt wel of vooral de hoogste takken aantegast zijn. Zie bijgevoegde fotootjes. Iemand enig idee wie of wat daarvoor verantwoordelijk is? En wat ik er kan aan doen? Alvast bedankt bij voorbaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted May 13, 2024 Share Posted May 13, 2024 Hallo jerommeke! Zou je misschien ook een close-up van het blad kunnen plaatsen? Mogelijk kunnen we aan de locatie/vorm van de vraatschade wat meer zien over met welk insect we te maken hebben. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
MH95 Posted May 13, 2024 Share Posted May 13, 2024 Ik heb iets soortgelijks al lijk ik meer gaten in het blad te hebben. Na 4 jaar bleven de vruchtjes hangen worden ze aangevreten. De bladeren worden ieder jaar rond deze tijd aangevreten voor een week of 2 meen ik. Ik geloof dat het door meikevers komt, al moet ik zeggen dat ik die nu niet zie, of ik ben op die momenten niet buiten. Ik zie het alleen in de kersen, terwijl ze verspreid staan, al het andere fruit wordt met rust gelaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerommeke123 Posted May 13, 2024 Author Share Posted May 13, 2024 Hierbij nog wat afbeeldingen. Het lijkt te beginnen met een klein gaatje en wat beschadiging aan de bladrand. Maar uiteindelijk blijft er niet veel meer over dan de hoofdnerf van elk blad. En op de stam lopen zwarte mieren op en af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 13, 2024 Share Posted May 13, 2024 Ik denk aan een blad- of zaagwesp. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted May 13, 2024 Share Posted May 13, 2024 Ik gebruik daarvoor een heel simpele methode. Gewoon elke keer als je op de tuin bent, even goed schudden aan de boom. Korte, felle schudbewegingen. Elke keer weer vallen er rupsen en ander gespuis uit de boom. Waardoor de vraatschade heel erg beperkt blijft. Leg eens een laken onder de boom voor je schud en kijk eens wat er allemaal uitvalt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerommeke123 Posted May 13, 2024 Author Share Posted May 13, 2024 Beste, ik betwijfel of het iets rupsachtig is. Ik zie geen enkele rups, ook niet na schudden. En ik weet wel hoe dat werkt: zo heb ik vorig jaar de taxuskever ontdekt die verlekkerd was op mijn osmanthus burkwoodii. Ik heb nu een paar dubbelzijdige tapes op de stam gehangen waar alvast de mieren het moeilijk mee hebben. ik vraag mij af wat die zoeken. En hartelijk dank iedereen voor het meedenken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted May 14, 2024 Share Posted May 14, 2024 Mieren zijn op zoek naar luizen. Luizen produceren een plakkerig goedje genaamd 'honingdauw'. Mieren zijn hier dol op. De mieren 'melken' de luizen zodat deze meer honigdauw produceren. Als dank beschermen de mieren de luizen tegen vijanden. Kersen zijn tamelijk gevoelig voor luizen met name de zwarte bonenluis. Het valt mij altijd weer op dat mieren feilloos de bomen weten te vinden waar luizen gemakkelijk in komen (naast allerlei Prunus soorten ook bijv. Malus). De mieren zijn NIET de oorzaak van het feit dat het blad van de boom er zo geschonden uitziet. In sommige gebieden hebben houtduiven de irritante gewoonte om blad van diverse soorten op te vreten. Bekend is dat de boerensering (Syringa vulgaris) geliefd is bij houtduiven. Het rare is dat die vreterij lokaal voorkomt maar in de meeste gebieden niet. Het zou mij niet verbazen als hier ook een houtduif aan de gang is geweest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerommeke123 Posted May 14, 2024 Author Share Posted May 14, 2024 https://www.youtube.com/watch?v=lpiHp0CDEYI Dat van die houtduiven... daar lijkt het wel wat op ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElkeV80 Posted May 27, 2024 Share Posted May 27, 2024 Slakken misschien? Ik moet ze dit jaar uit bijna alle jonge fruitbomen plukken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts