Alles dat geplaatst werd door driepinter
-
Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)
En het is niet echt inmaken denk ik, maar mijn paprika's heb ik allemaal schoongemaakt en in kleine stukjes gesneden en dat vries ik dan in boterhamzakjes in. Op het moment dat we bijv macaroni maken en ik heb paprika nodig dan pak ik zo'n zakje bevroren paprika, breek ik af wat ik nodig heb en de rest gaat weer terug de vriezer in. Gaat prima.
-
Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)
Het wordt een beetje eentonig maar ik ben weer in de weer met tomatensaus om de oogst van gisteren weg te werken. Het verschil met vorige keer is dat mijn elektrische tomatenpersmachientje de geest gegeven had en nu heb ik het voor de eerste keer met mijn nieuwe passeerzeef gedaan op de ouderwetse wijze zeg maar. Ik moet zeggen, ik heb lamme armen van het draaien, en wat ik uiteindelijk aan afval overhield had dat machientje nog moeiteloos wat extra passata van gemaakt maar het werkt. Er zaten 3 zeefjes bij de passeerzeef. Volgens de doos was de allerfijnste zeef voor aardbeien, de middelste voor appelen, en de grofste zeef voor tomaten. Maar die grofste leek me wel erg grof, de tomatenzaden zouden er voor mijn gevoel gewoon doorheen gaan dus ik heb de middelste zeef maar gepakt. En mede daarom had ik eerst de tomaten maar ontveld ( wat niet hoefde bij dat elektrisch apparaat). Dus wel weer een extra handeling, en misschien hoefde het geeneens maar anders had ik waarschijnlijk nog veel lammere armen gehad. Het leverde een mooie pan van 6 liter passata op, die nu op het fornuis nog wat staat in te dikken met een bosje basilicum. En dat gaat in de vriezer vanavond. Daarnaast had ik nog een pannetje geconcentreerd kookvocht over voor in de tomatensoep...
-
Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025
Ik heb wat geoogst, en een beginnetje gemaakt met het opschonen van mijn tuintje van 25m2 wat ik ga opgeven na dit seizoen. De laatste snijboontjes geoogst en de bamboestokken weggehaald, wat zieke tomatenplanten eruitgehaald, wat onkruid gewied, de druppelslangen weggehaald. Het was eigenlijk de bedoeling dat ik een beginnetje zou maken met het weghalen van de moestuinbakken om ze naar mijn andere stukje te brengen, evenals de aardbeistekjes die ik vorige week had gerooid en in potjes had gezet. Maar helaas regent het nu en ik ben meer een mooiweertuinder dus ik zit nu te schuilen in mijn kasje verderop te wachten op een droog moment om naar huis te gaan en het wordt al redelijk leeg op mijn oude stukje. In ieder geval weer een stukje gedaan. Volgende keer verder
-
Foto's van: je oogst
De oogst van vandaag : een tasje paprika's, 3 komkommertjes, wat verlepte snijbonen en weer een heleboel tomaten. En het was geeneens alles, ik heb een tasje tomaten weggegeven aan een medetuinder, volgens mij het oudste lid, 84 jaar, en hij is nog dagelijks aan het werk in de tuin, inclusief zwaar spitwerk.
-
Tomatentopic 2025
Jazeker wel tomaten volgend jaar, maar niet meer zoveel als dit jaar. Ik had er in totaal wel een stuk of 40 in totaal en dat is gewoon veel te veel voor mij. Ook ga ik stoppen met een stukje moestuingrond van 25 vierkante meter helemaal aan de andere kant van het moestuincomplex, dat scheelt ook al natuurlijk want daar had ik ook een stuk of 10 tomatenplanten. Na de paar tomaten (en paprika's) die ik zojuist daar heb geoogst zullen er niet heel veel meer volgen.
-
Tomatentopic 2025
Bedankt, ik ben er ook blij mee, ook al is het maar heel amateuristisch gebouwd dat kasje. Ik wil hem misschien nog wel gaan aanpassen deze winter. Ook lekt het hier en daar nog als het regent. Bij dat laagste gedeelte kan ik erg moeilijk bijkomen en daar groeit allerlei onkruid en het is eigenlijk loze ruimte. Ik zit eraan te denken om verticale wanden te maken zodanig zodat ik alleen een pad in het midden heb en 2 moestuinbakken. Die schuine balken laat ik wel staan voor de stevigheid, maar daartussen in kan ik dan bijv aan de buitenkant planten in potten zetten. Die dan misschien nog een beetje profiteren van de warmte van in de kas. Of anders leg ik tegels op de plek waar nu die onkruid groeit en maak ik een soort extra deurtje in zodat ik er bijv bamboestokken en dergelijke vanaf de buitenkant kan inschuiven om die loze ruimte te gebruiken als opslag. En op de langere termijn zou ik die kas willen verlengen dat ie 2x zo lang wordt. Maarja, ik moet dan wel hout hebben en idealiter ook van die plexiglasschermen en hardhouten palen voor verankering en aan alles hangt een prijskaartje maar ik blijf mijn ogen openhouden op marktplaats voor koopjes of zelfs gratis spul. Ik heb ook geen haast, ik vind het fijn om nu en dan een beetje te rommelen en dingen te verbeteren, hoe provisorisch ook. Maar ik dwaal een beetje af, het is het tomatentopic. Volgend jaar minder tomaten daar, en wat meer andere planten erin.
-
Tomatentopic 2025
Het heeft behoorlijk gewaaid en geregend hier afgelopen week en gisteravond ging ik alleen heel even kijken in de tuin . Sommige tomatenplanten zien er ziekelijk uit en die ga ik er morgen uithalen. De rest oogt nog goed. En nog steeds komen er steeds weer nieuwe rode tomaatjes . De toppen van de planten die ik buiten heb staan heb ik afgeknipt in de hoop dat de groene tomaten die eraan zitten nog afrijpen mits het weer meewerkt. Hoe dan ook, morgen zeker weer een flink tasje tomaten mee naar huis. Hier de foto's van gisteren.
-
Je nieuwe aankopen
Mijn nieuwe aanwinst : een passeerzeef. Ik had nog niet zo lang geleden een elektrische tomatenpers gekocht om tomaten te pureren en op zich werkte die goed, alleen die heeft afgelopen weekend de geest gegeven net toen ik wilde gaan beginnen om zo'n 10 kilo tomaten te pureren. Goedkoop bleek duurkoop. Toen ben ik aan de slag gegaan met een gewone zeef en een houten pollepel maar dat werkte voor geen meter. En hoewel het tomatenseizoen op zijn eind loopt komen er nog wel wat tomaten bij mij. Ik wilde eigenlijk zo'n zelfde soort apparaatje kopen maar dan niet een electrische maar eentje waarbij je handmatig aan een slinger draait. Die zijn iets handiger voor tomaten dan een passeerzeef omdat die de zaden en vellen er via een andere uitgang vanzelf uitgooit, maar die apparaatjes zijn best wel duur, en de enkele goedkopere versies die ik vond hadden plastic onderdelen.... Vandaar dat ik nu deze passeerzeef heb besteld. Was ook niet goedkoop trouwens, 50 euro, en dat was ook het bedrag wat ik had betaald voor die elektrische tomatenmolen, Maar ik hoop hiermee een passeerzeef te hebben van goede kwaliteit met een levensduur van vele jaren. En iets wat makkelijker is met schoonmaken. En waarmee je ook andere dingen kunt malen, mijn moeder gebruikte zoiets vroeger bijv altijd voor spinazie ,,,
-
Ervaring met kousenband?
Ik had de "Metro Rouge" kousenband bij Vreeken vandaan, en het zaad was niet zwart maar roodbruin. Deze soort kan kennelijk in ons klimaat alleen maar buiten gekweekt bij zonnige zomers, maar ik had ze dus in mijn kasje staan , met tegenvallend resultaat. De ruimte in mijn kasje is erg beperkt en heel misschien ga ik volgend jaar een poging wagen met een zwartzadige variant. Maar dat is dus nog niet zeker, ik heb na dit seizoen ook een kleiner stukje moestuin tot mijn beschikking. in ieder geval bedankt voor je aanbod om wat zaden toe te sturen.
-
Klaagbank #4
Het moment dat je al uren bezig bent met tomatensaus in je veel en veel te kleine keukentje, waardoor je alles in gedeeltes moet koken, en waarbij het lijkt alsof er een bom ontploft is, terwijl je vrouw met een lichtelijk vorm van smetvrees wekenlang van de leg is wegens tomatenprut alom.... En dat je het zelf ook zat wordt, maar de stal ruikt als ik uiteindelijk indelijk de tomatenpulp wil gaan zeven en pureren in mijn tomatenmachientje, en dat ie er an mee kapt.... En natuurlijk hebben we niet zo'n molentje waarmee je het handmatig kan doen..... grrrrr Edit, ik had nog een hoopje dat ie oververhit was door de warme tomatenpulp, maar na een uur deed ie nog niks. Leuk apparaatje, die 3x dat ie het deed, maar goedkoop is duurkoop blijkt weer Ben vervolgens met een simpele zeef en een houten pollepel bezig geweest maar dat ging voor geen meter, het leverde maar een heel klein beetje passata en vooral heel veel lamme armen en frustratie op. En vervolgens ging die zeef ook nog kapot. Afijn dan maar geen tomatensaus, maar soep. Heb de pulp weggegooid, en dat apparaat ook. Klaar mee.
-
Ervaring met kousenband?
Mooie oogst Frans. Mijn kousebandplantjes in de kas hadden maar een schamele oogst, en luizen heb ik daar ook gehad. Misschien doe ik volgend jaar ook buiten proberen ( als ik plek heb) en dan inderdaad hopen op net zulk mooi weer. Volgens mij had ik een Surinaamse variant die misschien toch wat uitdagender is om buiten te kweken in ons klimaat, en had jij andere. Mag ik vragen welke soort jij hebt?
-
Foto's van: je oogst
@Dahli Ik heb niet echt gewogen maar het moet toch wel zeker 100 kilo zijn tot nu toe. Ik heb voor de hele winter tomatensaus in potten en ook nog een zooi Chineesbakjes met tomatensaus in de vriezer omdat ik geen potjes meer had... We eten iedere week tomatensoep en ik deel maar uit, en het eind is geeneens in zicht, zeker in de kas komen er nog een zooitje tomaten aan. En op dit moment ben ik ook weer zo'n 10 kg aan het wegwerken tot saus Volgend jaar wat minder tomatenplanten en wat meer variatie in de tuin ! O en ik had in mijn kasje 18 tomatenplanten : 4 Paolo, 4 crimson crush, 4 San marzano, 4 romanova en 2 Marmande vleestomaten. Buiten stonden er ook wel een stuk of 20 her en der in de moestuinbakken en nog 4 aardappelkweekzakken met cherrytomaatjes.... Veeeeeeel te veel dus
-
Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025
Ik heb 2 stukjes grond op de moestuin, een stuk van 100 vierkante meter, en ongeveer 100 meter verderop nog een klein stukje van 25 vierkante meter waar ik op begonnen ben. Dat kleine stukje ga ik opgeven na dit seizoen. Het werkt veel fijner om alles bij elkaar te hebben , en er staan mensen op de wachtlijst die ook willen gaan tuinieren. Ik heb er nog wat snijbonen, paprika en tomaatjes staan dus de nieuwe persoon zal nog even moeten wachten en de verhoogde moestuinbakken die ik daar geplaatst heb wil ik nog gaan verplaatsen. In voorbereiding daarop heb ik alvast de aardbeienplanten in de moestuinbakken gerooid en gescheurd en in potjes gedaan. Ik heb nu zo'n stuk of 100 potjes staan wat natuurlijk veel en veel te veel is maar ik ga er vanuit dat ze het niet allemaal zullen redden en wat ik straks overhou geef ik straks wel weer weg. Sowieso ben ik niet erg goed in weggooien. Als ik het goed begrijp hebben aardbeiplanten wat kou nodig maar mocht het te koud worden van de winter kan ik ze in mijn kasje zetten of afdekken met stro, dan laat ik ze misschien wel gewoon in potjes tot het voorjaar. Daarnaast nog 1 kruiwagen onkruid gebied en wat geoogst. En het houdt nu even op met regenen dus snel naar huis nu op de scooter!
-
Foto's van: je oogst
Weer zo'n 5 kilo tomaten, wat snijbonen en paprika erbij. En net toen ik naar huis wilde gaan begon het te hozen, dus ik zit nu nog even te schuilen in mijn kasje
-
Het weer in 2025
- Paprika 2025
-
Foto's van: je oogst
Oogst van vandaag : 1 zak tomaten van minstens 5 kilo, 1 zakje Frieslandee aardappelen , 1 zakje " "weetikveel" aardappelen, 1 tasje met een stuk of 10 paprika's en in dat zwarte plastic tasje rechts zit nog een kilootje snijbonen
-
Foto's van: je oogst
Mijn oogst van vandaag : 1 komkommertje ( 1 van de laatste), wat snijbonen, wat paprika, en ik had toch weer best heul veul tomaten. De volgende oogst tomaten zal ik moeten weggeven, want alle potjes zijn in gebruik, en de vriezer ligt ook nog vol met tomatensaus. En deze tomaten pasten er nog net bij en we hebben nu al genoeg tomatensaus tot in het voorjaar denk ik. Volgend jaar iets minder tomaten in de kas, en wat meer paprika's. Die kunnen dan ipv in potten in het lage gedeelte van mijn kasje met schuine zijkanten in de volle grond.
-
Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)
Ik had weer een leuke oogst tomaten deze week en ik ga er saus van maken. Vanmorgen al een beginnetje gemaakt met wassen , kroontjes verwijderen en in stukken snijden. Ik hield 5 afwasteiltjes over met elk ruim 3 kilo tomaten. Vervolgens gekookt en ik hield 2 teiltjes met tomatenpulp en 2 teiltjes met overtollig water over. Zo even stoppen, er is braderie in het dorp, en ik moet ook nog basilicum halen. Vanmiddag verder met mijn tomatenmachientje om de zaadjes en velletjes te verwijderen uit de tomatenpulp.Dat wordt de passata om in te maken. Die 2 teiltjes met tomatenvocht kunnen dan ondertussen mooi bezinken en de bovenste laag "helder" water schep ik er vanaf, en van het restant maak ik tomatensoep.. wordt vervolgd. Ben benieuwd hoeveel potjes tomatensaus ik over ga houden ! EDIT: Het zijn dus alle potjes geworden die ik nog had : 1 pot van 1 liter 2 potten van 750 ml 8 potten van 500 ml En 7 van die kleine hakpotjes van 300ml. Ze staan nu af te koelen, potjes op zijn kop. Vorige keer schreef iemand dat dat tegenwoordig niet meer nodig is, maar gisteren op YouTube zat ik een filmpje te kijken over tomatensaus en de Italiaanse kok zei dat je de potjes op zijn kop moest zetten met als reden dat mocht het dekseltje toch niet helemaal schoon zijn de bacteriën worden gedood door de kokendhete tomatensaus. Klinkt plausibel, en baat het niet schaadt het ook niet. En toen had ik nog zeker een liter tomatensaus over, die gaat mee in de tomatensoep morgen. Het overgieten in de andere pan ging niet helemaal perfect, en de keuken ziet eruit alsof er een bom ontploft is, en als mijn vrouw straks thuiskomt zal ze wel gaan flippen, maar ik geef haar dan wel een kop tomatensoep als troost 🙈. Bovendien, mij treft geen blaam want ik kan er ook niks aan doen dat ons keukentje veel te klein is en dat we te weinig pannen hebben. Een grote pan van een liter of 20 gaat wel op mijn verlanglijstje.
- Paprika 2025
-
Foto's van: je oogst
De oogst tomaten, niet alleen van vandaag maar van de hele week. Ik schat zo'n 10-15 kg. Morgen weer tomatensaus inmaken !
-
Foto's van: je oogst
Ik schat 3-4 kilo tomaten, 2 komkommers, en mij allereerste paprika. Hij was nog groen,en het was de bedoeling om hem rood te laten worden maar ik had hem per ongeluk afgeknipt. En oja, een heel klein handje snijbonen, om ergens doorheen te wokken.
-
Tomatentopic 2025
Hier ook zieke planten. De cherrytomaatjes "Kanaän" weggedaan, zowel 3 in de volle grond als 3 die in kweekzakken stonden. Voor de test een San Marzani weggehaald. En voor de rest flink wat weggeknipt, ik hoop niet dat ik te rigoureus ben geweest. De tomatenplantjes in de kas staan nog allemaal maar ook daar ben ik flink aan het knippen geweest. Hopelijk houdt dit verdere besmetting een beetje in toom, en hopelijk komen er nog wat meer tomaatjes aan voor de oogst.
- Tomatentopic 2025
-
Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)
Ik had een beetje ruimtegebrek in m'n vriezer en ik heb tomatensaus gemaakt : 3 en een halve liter in potjes ingemaakt, 14 van die chineesbakjes voor in de vriezer, en van het restant maken we vanavond tomatensoep. Mijn vrouw is extreem netjes en was not amused hoe ze de keuken aantrof nadat ik had schoongemaakt, maar in ieder geval is er weer een klein beetje ruimte in de vriezer. Ik vrees dat er nog wel wat tomaten gaan komen, maar hey dat is een luxeprobleem!