Bit Geplaatst: 27 juni 2014 Auteur Geplaatst: 27 juni 2014 De Vitelotte Noir net gegeten. Opgekweekt in pot. Het is natuurlijk aardig zo'n mooie diep paarse aardappel. Bijna zwart. Gekookt op je bord een lelijkerd ( ongeschild ) met rare lelijke huid, beetje vies gezicht.Blauw, bijna echt blauw-grijs van binnen. Behoorlijk kruimig.Matige vlakke smaak. Niet veel beter dan doorsnee. Jammer. Quote
sokrates Geplaatst: 7 juli 2014 Geplaatst: 7 juli 2014 Ik sta overigens perplex van mijn oogst dit jaar. De Monte Carlo gaven weer enorme grote aardappelen en een flinke oogst. Ook de Eersteling was me al eerder meegevallen en zeer vroeg. Maar de Surprise maakt zijn naam helemaal waar. Wat een enorme hoeveelheid! En groot! Alleen de Dorées hebben het dit jaar weer zeer matig gedaan. Dat was de laatste keer. Ik vind ze ook te bloemig bij het koken, hoewel de smaak prima is. Hoe die Suprise smaken weet ik nog niet, maar de Eersteling was erg lekker. Heel geschikt voor de frites. Quote
Vuur Geplaatst: 8 juli 2014 Geplaatst: 8 juli 2014 Ik heb dit jaar Orla en Harlequin geteeld. De opbrengst was treurig, maar dat lag aan de woelmuizen, dus ik weet niet hoe ze het zouden doen in ongestoorde omstandigheden.De Orla was lekker! Kruimig zonder vreselijk uit elkaar te vallen, erg lekker gepoft tussen de barbecue-kooltjes.De Harlequin was ook lekker: vergelijkbaar met Pink Fir Apple (is een van de ouders), maar minder slungelig, en iets gladder.Als ik genoeg oogst had gehad, zou ik van allebei de soorten een paar potertjes bewaren om volgend jaar verder te kweken Quote
willemGN Geplaatst: 8 juli 2014 Geplaatst: 8 juli 2014 Ik heb zelf de nodige aardappels gepoot de afgelopen jaren. Qua onderscheidend in naam is mij Roseval (vooral bak) en Koopmans Blauwe (heerlijk romige stamppot) bijgebleven. Ik weet niet of het hier kan, maar sinds afgelopen winter gebruik ik geen aardappels meer voor de stamppot als alternatief neem ik knolselderij (véél minder water nodig) en/of pastinaak. Hoe is daarvan de ervaring van anderen? Quote [*]
Bit Geplaatst: 1 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2014 Hier net 2 soortjes geproefd die ik nog niet kende: Sarpo Mira en Bionica. De Sarpo Mira valt in de tuin vooral op vanwege de forse plant, prachtige gezonde blad en schijnbare resistentie ( er heerst bij mij op het complex Phyt. ).Mooie aardappelen. Iets vroeg gerooid deze, omdat ie in de weg stond. Andere planten staan er nog in. Leuke maat aardappel, lekker vrij vastkokend ( in schil ) waarbij de smaak me helaas wat tegenvalt, maar goed gemiddeld is. Deze keert wel zeker terug volgend jaar, maar niet te veel Dan de Bionica. Leuke bleke aardappel. Goede oogst, maar de smaak is een klap in mijn gezicht ( is natuurlijk persoonlijk, ik weet het ) Biologische aardappel. Redelijke resistentie, maar niet geheel.Nee, sorry, een laffe middelmatige smaak. Niet voor herhaling vatbaar. Quote
Erny Geplaatst: 1 augustus 2014 Geplaatst: 1 augustus 2014 De smaak van de Sarpo Mira kan je schijnbaar beïnvloeden. In superomstandigheden krijg je mooie hele grote aardappels... maar die zijn dan minder in smaak (voor mij trouwens totaal helemaal lekker). Als je het de aardappels wat moeilijker maakt schijnen ze aan smaak te winnen... Misschien een experimentje waard volgend jaar? Quote
Bit Geplaatst: 2 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 2 augustus 2014 Het de aardappel moeilijker maken ? Leuk idee. Betekent dat voor jou: niet mesten bv ? Of de helft bv ? Minder kali, of helemaal weglaten ? Alleen wat compost bv ?Wat is moeilijker ? Quote
Piroska Geplaatst: 2 augustus 2014 Geplaatst: 2 augustus 2014 Dit jaar geoogst: Eerst de keizerinnen, erg lekker vast aardappeltje maar verschrikkelijk klein, veel aardappeltjes per plant, maar weinig gewicht dus.Roseval, hele goed oogst, erg lekker zoals verwacht.Schwarze Ungarin, gedeeltelijk geoogst, veel last van coloradokeverlarven, de aardappels ernaast niet maar die hadden weer schimmel en deze niet. Mooie opbrengst, prachtige aardappel met zwart/paarse schil en vanbinnen wit met soms paarse aders. Beetje kruimig, goede smaak.Pink Fir apple, tegenvallende oogst, weinig en kleine aardappels wel heerlijk te eten gekookt in de schilSarpo-Mira, geheel aangetast door schimmel dit jaar, te vroeg moeten oogsten dus kleine aardappels maar supergoed van smaak.Charlottes, zeer goede opbrengst en erg lekker.Rattes de Ardeche, middelmatige opbrengst, super van smaak Highland Burgundy Red en all blue, leuke aardappels te zien, bij bakken verbleekte de kleur en de smaak viel bij beiden tegen, gewoon een beetje saai, ook was de opbrengst minimaal omdat ze alletwee aangetast waren door schimmel, de rode had zelfs maar 3 normale aardappels de rest waren erwtjes terwijl ze toch echt wel over de 100 dagen in de grond zaten toen ik ze rooide Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
mw vogel Geplaatst: 20 augustus 2014 Geplaatst: 20 augustus 2014 Dit jaar had ik vier soorten staan, met ongeveer 20 poters per soort.Eerder beproefd waren Koopmans Blauwe en Agria.Nu voor het eerst Noorderling en Keizerinnen.Conclusie: Koopmans blijft onze favoriet. Rijpt in de eerste helft van juli af, weinig last van ziektes in de knol, heerlijke uitgesproken smaak, erg goede bakaardappel.Noorderling en Keizerinnen vonden we qua opbrengst en smaak niet bijzonder, dus die vallen af.Blijft over de Agria. Heb ik dit jaar aan de late kant gepoot (tweede week mei), dus een deel zit nog in de grond. En kan er nu ook niet uit met die kletsnatte klei Wel een heel fijne aardappel, erg lekker in stamppotten. Goed te bewaren, maar ook bewerkelijk, want een kwetsbare schil, dus je blijft controleren op plekjes.De opbrengst valt wel wat tegen: ik schat tien kilo voor 20 planten. Eigenlijk zoek ik dus nog naar een lekkere, beetje bloemige bewaaraardappel die ook op de klei een goede opbrengst geeft.Iemand nog een tip voor me? Quote
hoekman Geplaatst: 20 augustus 2014 Geplaatst: 20 augustus 2014 Ik heb veel soorten maar één is voor mij zeer bijzonder. De Sarpa Mira. Terwijl andere aardappelen allang zijn afgestorven gaan ze nog gewoon door. Er zitten nu zelfs nog bloemknoppen in. Ze zijn gelijk met andere soorten gezet, maar die zijn allang uitgebloeid en aan het afsterven. En daar zitten ook echt late soorten bij.Conclusie: Sarpa Mira is een extreem laat soort. Ik ken geen latere meer. Op het volkstuincomplex waar ik zit heeft niemand meer groene aardappels staan. De smaak: dat weet ik nog niet. Ze zullen voorlopig niet geoogst en gegeten worden. Ik heb trouwens niet veel hoop op echt smakelijke piepers. Alle biologische piepers vallen tegen met hun smaak. Ze zijn zo uitgezocht op die ene eigenschap, dat smaak meestal achterblijft. Quote
loes Geplaatst: 20 augustus 2014 Geplaatst: 20 augustus 2014 hier staat de Sarpo Mira er in de volle grond ook nog goed bij. in tassen is het blad inmiddels wel geel en vandaag ook geoogst. binnenkort eens proeven. Quote
Gemma Geplaatst: 20 augustus 2014 Geplaatst: 20 augustus 2014 Hier 4 soorten. Vitelotte noir, Raja, Sarpo mira en Frieslanders. Allen op zandgrond en niet bemest, behalve dan compost door de aarde geschept.Sarpo mira de grote winnaar.Goede opbrengst per plant, mooie gave aardappelen. Vitelotte noir de grootste teleurstelling, 3 mini aardappeltjes op 24 pieterige plantjes.Doen we niet weer, de Vitelotte. De frieslanders redelijk, redelijke opbrengst per plant maar kleine aardappelen dit jaar.Raja was dit jaar minder dan vorig jaar. Kleiner en minder. Verder over all veel last van woelratten hier, dus veel aangevreten aardappelen. Op een stukje raja zelfs 50/50.. Grrrr... Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
appelvrouw Geplaatst: 22 augustus 2014 Geplaatst: 22 augustus 2014 Highland Burgundy Red... had zelfs maar 3 normale aardappels de rest waren erwtjes terwijl ze toch echt wel over de 100 dagen in de grond zaten toen ik ze rooide Ik denk dat die aardappel het niet bij jou deed omdat het een soort uit de Highlands is..gewend aan lage temperaturen. Hier waren de Sarpo MIra`s niet het beste en groeiden ook niet het langst, en ook kregen mijn Sarpo`s wel een tik van de phytophthora.De smaak was erg goed. Mijn beste opbrengst was van de Pink Fir Apple en de King Edward. Pink fir is in smaak favoriet...de King Edward is mooi met rose vlekken daar is niets van terug te zien in de verwerkte aardappel. De smaak is niet bijzonder, maar wel gewoon lekker.Corne de gatte`s had ik maar heel weinig, maar wel erg lekker. Bleue d`Artois, was aardig, ik vond hem vorig jaar lekkerder, toen had ik hem in de achtermoestuin..dat schijnt toch wel uit te maken... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
BartV Geplaatst: 22 augustus 2014 Geplaatst: 22 augustus 2014 Ik had bintjes staan, ongeveer een kilo opbrengst per plant, met heel weinig rot of schade.Aardappelen zijn van een redelijk formaat en smaken zoals ik ze gewoon ben uit de supermarkt. Waren erg makkelijke planten, moet ik toegeven, amper werk aan gehad. Ze lijken erg goed te gaan in onze iets zwaardere grond. Volgend jaar ga ik misschien wel eens experimenteren met andere variëteiten. Quote
Almond Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Super dit topic!!Ben me voor het eerst aan het oriënteren en zo te lezen zijn Raja en Frieslanders aanraders , misschien kies ik ook nog een blauwe variant, gewoon omdat het kan. Bestellen ga ik bij leven van het land Ben benieuwd wat de mede mtf-ers in 2015 gaan poten! Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
Erny Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Zal nog even verwijzen naar het pdf-je van Van Der Wal:Raseigenschappen Pootaardappelen 2014 https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/site/webformulieren Staan de eigenschappen van een behoorlijk aantal aardappelsoorten mooi overzichtelijk op rij. Misschien helpt dat bij het maken van de keuzes. Quote
Estemy Geplaatst: 12 januari 2015 Geplaatst: 12 januari 2015 Ik heb vorige jaar op de MTFD van de zadentafel 1 van elke aardappel meegenomen + ik had wat gekocht (King Charles?) en gewisseld. Dus ik had uiteindelijk ~8 verschillende aardappels om te oogsten. Ik teel heel kleinschalig in een grote pot en ik ga volgende jaar hetzelfde doen. Leuk, gewoon, om verschillende soorten in je kelder te hebben en ik vond ze ook allemaal even lekker. Misschien ben ik gewoon en alleseter Maar waar ik volgende jaar wel ga opletten is schillen. Sommige rassen zijn gewoon zo gerimpeld, dat het bijna onmogelijk is om ze te schillen en dan moet je ze met de schil eten. Dat is prima als ze nog vers zijn, maar als je in oktober zomeraardappelen gaat eten, schil ik ze het liefst. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
weknow Geplaatst: 12 januari 2015 Geplaatst: 12 januari 2015 De dikte/stugheid van de schil als aardappels wat ouder worden, is ook wat ras-afhankelijk. Al doende leer je welke je langer met schil kunt gebruiken en die kun je voor jou dan vooral kiezen.Dat eigen -onbespoten- aardappels met schil gegeten kunnen worden, vind ik een lekker voordeel, inderdaad. Je kunt er -met schil, vroeger in het seizoen - bewaren in de vriezer als je ze half-gaar stoomt/kookt. (Bij stomen blijft de smaak van de aardappel meer behouden) Omdat je geen massa's hebt en allerlei soortjes, misschien een idee om er langer van te genieten...? Wat ik zelf erg leuk vind is om voor gasten een schaal met 4 of 5 verschillende rassen (kleuren/vormen) te presenteren, met wat sausjes, kruiden en bijgerechten. Ziet er erg mooi uit en is voor veel mensen leuk om verschillende vormen en smaken aardappel te leren kennen. Er zijn ook rassen die van binnen gekleurd zijn. Niet alleen wit of geel, maar ook rose, dieprood of zelfs geaderd. Voor dit jaar heb ik ook zaden van aardappels (van sarpo mira- ouders en van vroege soorten) en dan is het helemaal een verrassing wat voor een nakomelingen daarvan gaan komen. Vind het erg leuk om dat eens te zien! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
geertlaurent Geplaatst: 17 februari 2015 Geplaatst: 17 februari 2015 Mozart kiemt traag, dat houdt in dat je bij bewaring voor de winter, bijna geen uitlopers krijgt, mits gekoeld bewaard. omdat Mozart iets kruimig is , zijn ze voor mij geschikt om bijvoorbeeld te prakken. Mozart is tevens een fijne aardappel om frietjes van te maken.De smaak van Frieslander, Lady Christl, Mozart en Nicola is prima. Deze soorten heb ik ieder jaar.Mozart is voor mij dus een blijvertje, Mozart komt uit Bildstar x Redstar, beide bekende soorten.Mozart is weinig gevoelig voor Phytoftera, dat was zijn voorouder de Bildstar wel.Aardappelen... het blijft een leuke hobby .Die heb ik dit jaar ook. Rode eerstelingen als vroege en dan daarna deze was meteen overtuigd na deze uitleg. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.